Nabór do Wydziału Inspiracji i Poradnictwa GK ZHP

Termin zgłoszeń

03 mar 2025

Rekrutacja na

Osobę do składu zespołu

Wydział Inspiracji i Poradnictwa działa w obszarze Pracy z Kadrą. Poprzez swoje działania inspiruje kadrę ZHP w zakresie dobrych praktyk, materiałów programowych dla drużyn i gromad oraz upowszechnia międzynarodowe propozycje skautowe. Do zadań Wydziału należy prowadzenie poradnictwa i tworzenie materiałów wspierających pracę kadry ZHP oraz koordynowanie całości poradnictwa prowadzonego przez GK ZHP. Wydział Inspiracji i Poradnictwa zrealizował takie projekty jak: Centralny Bank Pomysłów, Turniej Gromad i Drużyn, EkoGromada i EkoDrużyna, Leśne Harce, warsztaty z gier kształceniowych, gra karciana „Segreko”, gra planszowa „Zaopiekuj się mną” czy Inspirada.

Wydział działa w obszarze pracy z kadrą pod kierownictwem hm. Małgorzaty Szwed (Chorągiew Stołeczna) i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Agacie Erhardt-Wojciechowskiej.

Kogo rekrutujemy?

Rekrutujemy osoby na funkcje:

  • Instruktora/Instruktorki Wydziału wspierającej w przynajmniej jednym z obszarów:
    • Budowanie bazy inspiracji dla kadry wszystkich szczebli ZHP, recenzowanie programów, konspektów, propozycji programowych, wspieranie autorów w tworzeniu treści, działania związane z Centralnym Bankiem Pomysłów 2.0.
    • Budowanie inicjatyw programowych w ZHP, koordynowanie międzywydziałowych zespołów harcerskich specjalistów i specjalistek w wybranym zakresie tematycznym, np. metodyka zuchowa/harcerska/starszoharcerska/wędrownicza, działania ekologiczne, zrównoważony rozwój itp.
    • Tworzenie narzędzi wspierających kadrę ZHP we wdrażaniu zmian podejmowanych przez organizację, np. gry planszowe/karciane/terenowe, kampanie edukacyjne, witryny internetowe; we współpracy z członkami innych wydziałów GK ZHP.
    • posiada stopień podharcmistrza/podharcmistrzyni,
    • posiada doświadczenie w pracy z kadrą/programem/wychowaniem na poziomie hufca lub chorągwi.
  • Korektora/Korektorki do zespołu korektorów wydziału.

Link do witryny na SharePoint.

Zadania zespołu

Instruktor/Instruktorka Wydziału:

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

IDEAŁY HARCERSKIE

  • Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.

PROGRAM HARCERSKI

  • Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
  • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
  • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
  • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.

METODA HARCERSKA

  • Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
  • Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.

KSZTAŁCENIE KADRY

KOMPETENCJE „UNIWERSALNE”

  • Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
  • Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
  • Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
  • Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
  • Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.

KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO

  • Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
  • Potrafi budować harcerski klimat kursu.
  • Potrafi pracować z kadrą na kursie.
  • Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
  • Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski). 

DOKUMENTY KSZTAŁCENIOWE

  • Zna standardy kursów obowiązujące w ZHP i potrafi z nimi pracować.
  • Zna i potrafi posługiwać się obowiązującymi w ZHP dokumentami dotyczącymi kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

  • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
  • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
  • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
  • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
  • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
  • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.

Korektor/Korektorka:

Rekrutujemy osoby, które:

  • znają i stosują w praktyce zasady poprawnej polszczyzny;
  • mają oko do szczegółów;
  • potrafią wyłapać błędy innych i wiedzą, jak je poprawić;
  • chociaż w niewielkim stopniu samodzielnie już dokonywały korekt;
  • będą w stanie poprowadzić własne projekty;
  • posiadają praktyczną znajomość zasad poprawnej polszczyzny (ortografia, interpunkcja, składnia);

Podczas rekrutacji osoby zgłoszone zostaną poproszony o wykonanie krótkiego zadania polegającego na sprawdzeniu w trybie rejestracji zmian ok. 2 stron tekstu.

WIEDZA O ZHP

  • Posiada podstawową wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu).
  • Zna elementy składające się na Harcerski System Wychowawczy oraz rozumie ich funkcjonowanie i wzajemne relacje.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie drużyny, szczepu i hufca. Świadomie w nich uczestniczy.

Instruktor/Instruktorka Wydziału:

  • Znajomość języka obcego.
  • Doświadczenie w obszarze kształcenia kadry (również OKK).

Korektor/Korektorka:

  • Bycie trakcie lub ukończenie studiów z filologii polskiej, edytorstwa lub dziennikarstwa.
  • Ukończony kurs korektorski.
  • Mile widziana znajomość języka angielskiego.
1
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
2
Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.

Inne NABORY

WSPÓLNIE DLA HARCERSKIEJ MISJI

Twoje wsparcie, nasza siła!

Numer konta do darowizn na rzecz ZHP

22 1140 1010 0000 5392 2900 1017

CZY WIESZ, ŻE...

„Zawisza Czarny” to flagowy statek ZHP . Żaglowiec uratował część załogi żaglowca Marques, który zatonął w gwałtownym szkwale. Po wzięciu rozbitków na pokład Zawisza, pomimo wysokiego stanu morza i bardzo silnego wiatru, pozostał w rejonie wypadku, poszukując ofiar. Na Bermudach żaglowiec i jego załogę witano jak bohaterów….
Czuwaj! Zauważyłeś coś co można poprawić?
Nasza strona internetowa jest naszym obozowiskiem w wirtualnym świecie, zbieranie feedbacku jest jak zbiórka przy ognisku, gdzie każdy może podzielić się swoimi przemyśleniami i pomysłami.Jeśli widzisz coś co można poprawić to proszę kliknij ikonkę feedbacku z prawej strony ekranu i prześlij naszemu zespołowi feedback. Pomoże nam to w rozwoju całego serwisu!
Skip to content