To znaczy, że świadomość ekonomiczna jest dla Ciebie ważna oraz chcesz brać udział w jej rozbudzaniu.
Jesteśmy grupą instruktorów, których połączyły wspólne wartości związane z ekonomią w życiu codziennym. Chcemy zbudować program i prowadzić działania, które odczarują trudny obszar finansów i ekonomii i sprawią, że nasze zuchy i harcerze swoje decyzje w tych obszarach nauczą się podejmować świadomie.
Możesz też uzupełnić ten pakiet o inspiracje ze strony: https://porwaniprzezekonomie.pl/ oraz materiały na tej stronie.
Jeśli chciałbyś wsparcia, masz pytania albo masz pomysł by zaprosić nasz wydział do przeprowadzenia dla Twojego środowiska warsztatu, pisz do nas: [email protected]
Zachęcamy do poczytania najnowszego CZUWAJ - miesięcznik instruktorów ZHP Znajdziecie tam:
Czy wychowanie ekonomiczne można połączyć ze zdobywaniem sprawności, tropów lub realizacją wyzwań?
Jak najbardziej i to niezależnie od metodyki, w której działasz!
Przedstawiamy pakiet instrumentów metodycznych, wspierających rozwój kompetencji ekonomicznych zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników. Ich realizacja z pewnością będzie ciekawą przygodą, podczas której stopniowo odkryjecie tajniki świata ekonomii, związane z rynkiem, finansami, świadomą konsumpcją, etyką biznesu, czy wejściem na rynek pracy. A może postawicie pierwszy krok w dżungli, jaką jest rynek, uruchamiając drużyną mini zakład produkcyjny?
Nie musisz czytać mnóstwa książek i organizować wykładów. Nie musisz w ogóle organizować specjalnych zajęć. Możesz realizować wychowanie ekonomiczne w swojej drużynie podczas codziennych, zwyczajnych aktywności. Na przykład w trakcie dowolnej zbiórki czy podczas biwaku. Można to robić, wykorzystując pojawiające się naturalnie sytuacje, niejako "przy okazji".
W Worku z Tworzywem znajdziecie garść propozycji programowych (konspektów zbiórek, gier, projektów), przygotowanych
w ramach działania Wydziału Wychowania Ekonomicznego. Oprócz tego, rzućcie okiem na proponowane przez nas książki i gry planszowe, które mogą stanowić uzupełnienie waszych działań!
Zdalna gra ekonomiczna, w której uczestnicy wcielają się w rolę zarządu fabryki.
To propozycja dla tych, którzy chcą poznać przedsiębiorstwo od środka – od zarządzania produkcją, po przez sprzedaż, marketing, inwestycje, negocjacje, czy relacje z pracownikami. Nie zabrakło też miejsca na kwestie etyczne w biznesie, czy rzucenia okiem na gospodarkę w skali globalnej.
Zdalna gra ekonomiczna, w której uczestnicy wcielają się w rolę zarządu fabryki.
To propozycja dla tych, którzy chcą poznać przedsiębiorstwo od środka – od zarządzania produkcją, po przez sprzedaż, marketing, inwestycje, negocjacje, czy relacje z pracownikami. Nie zabrakło też miejsca na kwestie etyczne w biznesie, czy rzucenia okiem na gospodarkę w skali globalnej.
Wspierająca rozwój kompetencji ekonomicznych zbiórka, gra, a może debata oksfordzka? W propozycji Lato z Finansami znajdziecie je wszystkie (i nie tylko)!
Ta solidna paczka materiałów programowych, dla każdej metodyki, opracowanych przez członków wydziału
z pewnością będzie dobrym wprowadzeniem do świata ekonomii!
Zobacz jakie książki o tematyce ekonomicznej możesz polecić członkom swojej gromady lub drużyny! Wybraliśmy
i przygotowaliśmy recenzje tych najciekawszych, które w prosty sposób mówią o tym co z pozoru brzmi skomplikowanie!
Dobra planszówka to z pewnością pomysł na deszczowe dni podczas biwaku lub obozu. Zobaczcie jakie gry planszowe mogą być ciekawym uzupełnieniem programu wychowania ekonomicznego!
A może turniej zastępów, w którąś z nich..?
Największy banknot Stanów Zjednoczonych o nominale 100 000 dolarów, czyli prawie
400 000 złotych, służył do rozliczeń między Bankami Rezerwy Federalnej. Został on już zastąpiony przez rozliczenie elektroniczne, jednak banknoty o nominałach 5 000$
i 10 000$ są nadal w obiegu, choć zostało już ich bardzo niewiele. Teoretycznie więc, choć może nie mieszkanie, to można nadal kupić samochód za jeden banknot.
🗿 Jak wiele starożytnych cywilizacji gospodarka Majów oparta była na barterze, tj. wymianie takich dóbr jak np. tytoń, kukurydza 🌽, czy tkaniny. 👗 Doniesienia historyczne sugerują jednak, że specjalne miejsce w tym systemie mogły znaleźć ziarna kakaowca 🍫. Taką hipotezę bada amerykańska archeolożka, która przeanalizowała liczne majańskie dzieła sztuki 🖼️, które przedstawiały sceny na targowiskach 🏞️ i płacenia trybutu królom 👑.
🐚 Muszelki te pozyskiwano z wód okalających Malediwy 🌊. Przez wiele wieków były one powszechnie akceptowalnym środkiem płatniczym 💰 od Afryki 🌍, aż po Chiny 🇨🇳. Można było za nie nabyć produkty spożywcze 🍎, użytku codziennego 🛠️, czy zapłacić podatki 💸. Zostały wyparte przez zachodnie waluty 💵 w połowie XIX w. Przedmioty pełniące funkcję pieniądza, a dodatkowo posiadające wartość użytkową nazywa się płacidłami.
Został wybrany dlatego, że był praktycznie każdemu potrzebny (miał wartość realną, a nie tylko wyobrażoną, jak współczesne pieniądze 💵, tzw. pieniądze fiducjarne), był łatwy do podziału ✂️ i przechowywania 🏠. Wypłacano w nim wynagrodzenia robotnikom 👷, którzy następnie mogli za jęczmień 🌾 kupić inne rzeczy, których potrzebowali 🛒.
Jedna taka moneta ważyła ponad 19 kg i miała rozmiar niedużego stołu.
Do ich przewożenia używano wtedy sań, a historycy opisują próby kradzieży, podczas której złodziej nie był w stanie podnieść łupu powyżej kolan .
Kryptowaluty to wirtualne waluty 💰, których działanie oparte jest na technologiach kryptograficznych 🔒, ich główni przedstawiciele to m.in. Bitcoin ₿ i Ethereum 🌐. Dokonywanie nimi transakcji finansowych 💸, czy ich pozyskiwanie (tzw. kopanie kryptowalut) ⛏️, pochłania bardzo dużo energii elektrycznej. Według raportu, który został wykonany na zlecenie Białego Domu, roczne zużycie energii elektrycznej potrzebne do działania systemu kryptowalut jest porównywalne ze zużyciem energii elektrycznej przez wszystkie bazy danych na świecie 🌍. Ze względu na swoją energochłonność podejmowane są próby ograniczenia ich wpływu na klimat 🌱, przez opracowywanie nowych technologii i mechanizmów działania tego typu walut.
To jemu przypisuje się odkrycie Prawa Kopernika-Greshama, które mówi, że gorszy pieniądz wypiera lepszy 💰. Kopernik swoje odkrycie opisał w rozprawie „O sposobie bicia monety” 📜. Jeżeli w obiegu istnieją jednocześnie dwa rodzaje pieniądza, za które można kupić tyle samo dóbr 🛒, to ten pieniądz, który jest uważany za lepszy jakościowo (np. zawierający więcej złota) 🪙, będzie z rynku zabierany, a w obiegu pozostanie jedynie ten „gorszy” 📉.
Wydarzenie odbyło się się hybrydowo: stacjonarnie w Urzędzie Dzielnicy Targówek w Warszawie oraz online w dniu 16.10.2021 godz. 08.00-20.00. Organizatorem był Wydział Wychowania Ekonomicznego GK ZHP
Konferencja była adresowana do kadry ZHP:
W 2020 roku zorganizowaliśmy dwa konkursy związane z wychowaniem ekonomicznym. Poniżej znajdują się opisy podejmowanych przez uczestników działań, wyniki oraz zwycięskie prace konkursowe.
Były to pierwsze, lecz z pewnością nie ostatnie konkursy Wydziału! Zapraszamy do udziału w kolejnych propozycjach!"
Opis konkursu
Rozpoczynając rok harcerski każda jednostka staje przed wyzwaniem zaplanowania swojego budżetu.
Takie też było zadanie drugiej edycji naszego konkursu!
Zadaniem konkursowym było przedstawienie procesu planowania biwaku drużyny/zastępu/patrolu wraz z efektem końcowym tj. budżetem (planowanych wpływów i wydatków). Zwłaszcza jeśli chodzi o powody wyborów poszczególnych pozycji takich jak zakupów materiałów programowych, transportu czy też wyżywienia.
Link do ogłoszenia na stronie: https://work.zhp.pl/2020/konkurs-lato-z-finansami-budzet-i-swiadoma-konsumpcja/
Wyniki konkursu:
1 miejsce: 234 Warszawska Drużyna Starszoharcerska Feniks
(234 WDSH Feniks_budżet, Ocena 234 WDSH Feniks)
2 miejsce: 34 Radomszczańska Drużyna Wędrownicza
(34 RDW_budżet, Ocena 34 RDW)
Partnerzy konkursu
Partnerem konkursu został Warszawski Instytut Bankowości https://www.wib.org.pl/
Konkurs był dofinansowany ze środków Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030.
Opis konkursu
Słowo „finanse” jest Ci znane, ale nie do końca wiesz, co się za nim kryje? Interesują Cię pieniądze? Czy wiesz skąd się biorą? Dlaczego w ogóle są? Jak funkcjonują w gospodarce? – w tych słowach zachęcaliśmy do wzięcia udziału w naszym pierwszym konkursie w ramach prac Wydziału Wychowania Ekonomicznego!
Konkurs zorganizowany został dla dwóch grup wiekowych (Zuchy i Harcerze oraz Harcerze Starsi i Wędrownicy). Zadania konkursowe były takie same, na różnych poziomach trudności. Uczestnicy mieli za zadanie rozwiązać krzyżówkę oraz przygotować kreatywną interpretację hasła, które było jej rozwiązaniem (BEZPIECZNE FINANSE).
Link do ogłoszenia w aktualnościach: https://work.zhp.pl/2020/konkurs-rynek-pieniadze/
Krzyżówka dla Zuchów i Harcerzy
Krzyżówka dla Harcerzy Starszych i Wędrowników
Wyniki konkursu:
W kategorii zuchy i harcerze na podium znaleźli się:
1 miejsce: 18 GGZ “Łaziki” (link do pracy konkursowej)
2 miejsce: 234 WDH “Forteca” (link do pracy konkursowej)
3 miejsce: 2 OGZ “Szare Wilczki” (link do pracy konkursowej)
W kategorii harcerze starsi i wędrownicy trzy pierwsze miejsca zajęły drużyny:
1 miejsce: 234 WDSH “Feniks”
2 miejsce: 29 DH “Pogodni” (link do pracy konkursowej)
3 miejsce: 72 DW “Cassiopeia”
Partnerzy konkursu
Partnerem konkursu został Warszawski Instytut Bankowości https://www.wib.org.pl/
Konkurs był dofinansowany ze środków Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030.
Jeżeli jesteś zainteresowany dłuższą współpracą, lub jeżeli wiesz, że chciałbyś się zaangażować, ale nie do końca masz pomysł jak – zdzwońmy się! Jeżeli tematyka wychowania ekonomicznego jest Ci bliska, ale czujesz, że zagadnienia ekonomiczne nie są Twoją mocną stroną – napisz, porozmawiamy, jak możesz włączyć się w nasze działania!
Napisz na [email protected], a my odezwiemy się do Ciebie z propozycją terminu rozmowy
Być może prowadziłeś ciekawą zbiórkę, zorganizowałeś grę lub biwak, realizowałeś propozycje programową dla swojego środowiska związaną z wychowaniem ekonomicznym? Jeżeli chciałbyś podzielić się wypracowanym materiałem lub konspektem napisz na [email protected], a my wówczas wykorzystamy Twój materiał do budowania bazy materiałów programowych! Zostanie on udostępniony w Materiałach Wydziału Wychowania Ekonomicznego oraz w Centralnym Banku Pomysłów.
Wśród Was na pewno jest wielu moli książkowych, kinomaniaków czy fanów gier planszowych. Jeżeli ostatnio (lub trochę dawniej) czytałeś, oglądałeś lub grałeś w coś związanego z zagadnieniami ekonomicznymi – podziel się tym! Zapraszamy Cię do przygotowania recenzji, którą wykorzystamy w naszych materiałach. Zależy nam na tym, aby recenzja zawierała w sobie opis (o czym jest książka, film, na czym polega gra), tytuł oraz autora (w szczególności w przypadku książek czy filmów), odniesienie do zagadnień ekonomicznych (dlaczego to może być ważne w kontekście wychowania ekonomicznego) oraz zdjęcie/grafikę z okładką. Tak przygotowaną recenzję podeślij do nas, a my się nią zaopiekujemy!
eżeli masz pomysł na to, co chciałbyś zrobić w swoim środowisku w zakresie wychowania ekonomicznego, zgłoś się do nas w ramach obszaru „Aktywny Lokalnie w Ekonomii”. Oprócz wiedzy, którą posiadamy i którą chętnie się z Tobą podzielimy, wesprzemy Cię także organizacyjnie! Napisz do nas na [email protected], a my skontaktujemy się z Toba i dogadamy szczegóły wspólnego przedsięwzięcia.
ZHP nawiązało współpracę z Warszawskim Instytutem Bankowości. Celem współpracy jest wspieranie działań ZHP w dziedzinie ekonomii, finansów, cyberbezpieczeństwa oraz gospodarki elektronicznej skierowanych do dzieci, młodzieży, studentów i seniorów, realizowanych w ramach projektu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji”, który jest prowadzony przez WIB oraz programu Wychowania Ekonomicznego prowadzonego przez ZHP. Warszawski Instytut Bankowości (WIB) został utworzony w 1993 roku z inicjatywy Związku Banków Polskich i banków-fundatorów. Od początku, działa na rzecz rozwoju
i wypracowywania rozwiązań, służących klientom, pracownikom i instytucjom finansowym. Misją Warszawskiego Instytut Bankowości od 30 lat jest stały rozwój wiedzy i umiejętności pracowników sektora finansowego w służbie klientom, ale także edukacja finansowa obywateli. WIB motywuje również ludzi i organizacje do uczenia się przez całe życie.
Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://www.wib.org.pl/
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny to niepubliczna uczelnia wyższa współpracująca z Wydziałem Wychowania Ekonomicznego GK ZHP w zakresie tworzenia materiałów edukacyjnych (konspekty zajęć, podcasty edukacyjne, inne opracowania), w szczególności dotyczące psychologicznych aspektów podejmowania decyzji ekonomicznych czy nowoczesnych trendów w naukach ekonomicznych, konsultacji merytorycznych w zakresie tworzenia programu wychowania ekonomicznego dla ZHP, udziału w konferencjach instruktorskich, dyskusjach i warsztatach dla kadry stowarzyszenia, obejmujących tematykę wychowania ekonomicznego w perspektywie wiedzy z różnych obszarów psychologii, ekonomii czy zarządzania oraz współpracy dotyczącej prowadzenia badań naukowych. SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny to niepubliczna uczelnia kształcąca na blisko 8 wydziałach, 35 kierunkach studiów; posiadająca ponad 17 tys. studentów oraz wybitną kadrę: 75 profesorów, 59 doktorów habilitowanych, 183 doktorów.
Wizja Uniwersytetu: Poznajemy i zmieniamy świat. Wiedzę o człowieku popartą rzetelnymi badaniami traktujemy jako element rozwoju indywidualnego i społecznego.
W centrum naszych zainteresowań badawczych jest człowiek, a nasze działania koncentrują się na poznaniu jego potrzeb i zrozumieniu mechanizmów funkcjonowania – jako jednostki, jak również członka grupy społecznej. Nauki, które uprawiamy, inicjują rozwój społeczny poprawiający jakość życia ludzi.
Zapraszamy na stronę naszego partnera: https://swps.pl