Model przywództwa w ZHP – czym jest i dlaczego jest ważny?
Model przywództwa to nowe narzędzie wdrażane w ZHP, które wspiera rozwój instruktorów i podnosi jakość kształcenia. Wywodzi się z doświadczeń World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS), a jego wdrożenie w polskim harcerstwie ma na celu budowanie silnych liderek i liderów, którzy potrafią łączyć wartości, kompetencje i odpowiedzialność.
W najnowszym odcinku podcastu Centralnej Szkoły Instruktorskiej „Impuls kształceniowy” przybliżamy, jak model został zaadaptowany do warunków ZHP, w jaki sposób wspiera proces edukacji instruktorskiej i jak może być wykorzystywany w codziennej pracy z kadrą. Rozmowa pokazuje, że model nie jest jedynie teorią – to praktyczne narzędzie do rozwoju liderów.
Podcast „Impuls kształceniowy” – przestrzeń dla instruktorów
Podcast „Impuls kształceniowy”, przygotowywany przez Centralną Szkołę Instruktorską ZHP, to źródło wiedzy i inspiracji dla instruktorów. Audycja skierowana jest głównie do osób zajmujących się kształceniem i pracą z kadrą, ale treści mogą zainteresować wszystkich instruktorów i kadrę.
W każdym odcinku podejmowane są aktualne i ważne dla organizacji zagadnienia: od metodyki pracy, przez zmiany w systemie kształcenia, aż po szersze tematy związane z rolą instruktora we współczesnym świecie. Goście dzielą się doświadczeniami, a słuchacze mogą proponować tematy i włączać się w rozmowę. Rozmowy w podcaście prowadzi harcmistrzyni Agnieszka Rytel.
Postawy w Modelu Przywództwa
Najnowszy odcinek podcastu dotyczy Modelu Przywództwa. W ZHP opiera się on na sześciu kluczowych postawach, które wyznaczają kierunek rozwoju kadry instruktorskiej:
-
POSTAWA REFLEKSYJNA
Kadra zastanawia się nad swoim postępowaniem i jego wpływem na otoczenie; poddaje refleksji to, czego już się nauczyła, co potrafi i czego doświadczyła; rozwija swoją ciekawość zachowując przestrzeń do nauki i dbania o siebie; stwarza także warunki do własnego rozwoju. -
POSTAWA WSPÓŁPRACY
Kadra łączy różne perspektywy i wokół nich tworzy stanowisko, z którym zgadzają się członkowie zespołu; swobodnie dzieli się tym, co wie, tworzy warunki, w których może wykorzystywać swój potencjał i doświadczenie. -
POSTAWA KREATYWNEGO I KRYTYCZNEGO MYŚLENIA
Kadra tworzy przestrzeń, w której cenione są kreatywność i ciekawość; skłania do gromadzenia nowych informacji, analizowania i poszukiwania danych w oparciu o rzetelne źródła; promuje podejście, w którym kwestionuje się zastane wzorce i poszukuje nowych rozwiązań. -
POSTAWA ODPOWIEDZIALNOŚCI W DZIAŁANIU
Wymaga od kadry zmobilizowania wysiłków i energii, aby odpowiedzialnie zmieniać to, co należy zmienić, ale pozostawić niezmienione to, co zmiany nie wymaga; zachęca także do podjęcia działań i pracy nad warsztatem umiejętności przywódczych. -
POSTAWA RÓWNOŚCI
Kadra bierze pod uwagę indywidualność osób, z którymi ma do czynienia i nie kieruje się stereotypami; wzmacnia równość płci oraz stwarza przestrzeń i możliwości, w której każdy może się rozwijać bez względu na płeć, wiek, pochodzenie, wyznanie lub przekonania. -
POSTAWA OTWARTOŚCI NA ŚWIAT
Polega na uważnej obserwacji innych, zrozumieniu ich potrzeb i obaw, wymaga obserwacji otoczenia, zadawania pytań i umiejętności przyswajania informacji; to postawa, w której ważna jest ciekawość świata i innych.
Dlaczego model przywództwa ma znaczenie dla ZHP?
Rozmowa z hm. Anielą Radecką pokazuje, że model przywództwa to nie tylko koncepcja, ale przede wszystkim praktyczny kierunek rozwoju dla instruktorów. Dzięki niemu ZHP zyskuje narzędzie do pracy nad liderami, którzy będą przygotowani do wyzwań współczesności.
Wartości, perspektywy i postawy lidera mają większe znaczenie niż same kompetencje. – mówi hm. Aniela Radecka
Co więcej, model ten daje możliwość czerpania z międzynarodowych doświadczeń WAGGGS oraz dzielenia się własnymi osiągnięciami na konferencjach i projektach europejskich. To nie tylko rozwój wewnętrzny, ale także budowanie pozycji ZHP w światowym ruchu skautowym.
Dlaczego warto posłuchać nowego odcinka?
Nowy odcinek podcastu „Impuls kształceniowy” to doskonała okazja, aby poznać bliżej model przywództwa w ZHP i zrozumieć jego rolę w pracy instruktorskiej. Słuchacze dowiedzą się:
-
skąd wywodzi się model i jak trafił do ZHP;
-
jak można go wykorzystywać w procesie kształcenia i rozwoju liderów;
-
jakie doświadczenia ZHP zdobywa w międzynarodowym środowisku.
Posłuchaj odcinka i zobacz, jak model przywództwa może zmieniać harcerstwo!
Model przywództwa w ZHP to innowacyjne narzędzie, które wspiera rozwój instruktorów, podnosi jakość kształcenia i wzmacnia wartości harcerskie. Wdrażając go, organizacja stawia na świadome i etyczne przywództwo, które ma kluczowe znaczenie dla przyszłości harcerstwa. 16. odcinek podcastu „Impuls kształceniowy” to doskonałe źródło wiedzy o tym, jak ten model działa w praktyce.
Interesujesz się kształceniem w ZHP?
Przeczytaj także o odcinku podcastu CSI dotyczącym obrzędowości na kursach: https://zhp.pl/obrzedowosc-na-kursie-podcast-csi/
Dowiedz się więcej odwiedzając witrynę dotyczącą Systemu Pracy z Kadrą (witryna dostępna jest dla zalogowanych użytkowników kont w domenie e-zhp): https://gkzhp.sharepoint.com/sites/KadraZHP/SitePages/wdrazanie-spzk-w-zhp-2.aspx