Masz w sobie gotowość do niesienia pomocy? Chcesz sprawdzić swoje umiejętności z zakresu ratownictwa i pierwszej pomocy w ekstremalnych warunkach oraz stanąć do rywalizacji z zespołami z całej Polski? Zbierz 3-osobowy patrol (na trasę podstawową) lub 4-osobowy (na trasę zaawansowaną) i weźcie udział w XXII Ogólnopolskich Zawodach ZHP w Ratownictwie, które odbędą się w dniach 19–21 września 2025 roku w Tomaszowie Mazowieckim!
Dwudniowe zmagania na trasie podstawowej i zaawansowanej, zadania ratownicze, realne scenariusze z udziałem pozorantów, wyzwania fizyczne i emocjonalne – to wszystko czeka na tych, którzy nie boją się działać, gdy liczy się każda sekunda!
Uczestnikami Zawodów mogą być wszyscy zainteresowani, a w szczególności członkowie ZHP oraz osoby reprezentujące inne organizacje, których cele działania związane są z ratownictwem lub pierwszą pomocą (m. in. ZHR, PCK, Służba Maltańska, WOPR, GOPR, OSP, MDP, a także szkoły ponadpodstawowych i inne).
TRASA PODSTAWOWA:
- Uczestnikami Zawodów na trasie podstawowej mogą być osoby, które ukończyły lub ukończą w bieżącym roku 15 lat. Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć
w Zawodach po przedstawieniu pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych Załącznik 3. - Osoby niepełnoletnie podczas trwania Zawodów powinny znajdować się pod opieką pełnoletnich opiekunów będącymi członkami patrolu.
- Na trasie podstawowej startują patrole 3-osobowe.
- W skład patroli na trasie podstawowej nie mogą wchodzić instruktorzy HSR, strażacy (OSP
i PSP), osoby, które są zawodowo związane z medycyną oraz ratownictwem (ratownicy medyczni, ratownicy po kursie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy, pielęgniarki, lekarze oraz studenci tych kierunków).
TRASA ZAAWANSOWANA:
- Uczestnikami Zawodów na trasie zaawansowanej mogą być osoby, które ukończyły 18 lat. Uczestnicy biorą udział w zawodach na własną odpowiedzialność.
- Na trasie zaawansowanej startują patrole 4-osobowe.
- W skład patrolu biorącego udział w Zawodach na trasie zaawansowanej nie mogą wchodzić osoby z wykształceniem medycznym (ratownicy medyczni, pielęgniarki, lekarze).
- W skład każdego patrolu musi wchodzić co najmniej jedna osoba posiadająca aktualne uprawnienia do wykonywania Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy (KPP).
- Dopuszcza się, aby maksymalnie trzy osoby w patrolu nie posiadały tytułu Ratownika KPP.
- Cały patrol będzie oceniony zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.
ZGŁOSZENIA:
- Zgłoszenia na Zawody odbywają się wyłącznie za pomocą formularza elektronicznego.
- Ostateczny termin zgłoszeń upływa dnia 31 sierpnia 2025 r. o godzinie 23.59.
- Dokonanie zgłoszenia jest jednocześnie potwierdzeniem, że uczestnik zapoznał się z Regulaminem i akceptuje jego postanowienia (należy przedłożyć oświadczenie).
- Uczestnik zobowiązuje się do wypełnienia zgody na przetwarzanie danych osobowych (osoba niepełnoletnia – link; osoba pełnoletnia – link).
- Potwierdzenie zakwalifikowania zostanie przesłane szefowi patrolu drogą elektroniczną po otrzymaniu przez Biuro Zawodów potwierdzenia dokonania wpłaty wpisowego do dnia 9 września 2025 r.
DODATKOWA SKŁADKA CZŁONKOWSKA ZADANIOWA:
- Wpłata wpisowego powinna nastąpić w ciągu 7 dni od daty wysłania zgłoszenia, jednak nie później niż 7 września 2025 r.
- DSCZ w Zawodach wynosi:
- 150,00 zł / uczestnik dla osób z ZHP,
- 215,00 zł / uczestnik dla osób spoza ZHP z 23% VAT,
- 100,00 zł/ opiekun patrolu dla osób z ZHP,
- 123,00 zł/ opiekun dla osób spoza ZHP z 23% VAT.
- Opłatę za uczestnictwo w zawodach należy uiścić na konto:
17 1140 1010 0000 5392 2900 1010, którego właścicielem jest ZHP
W tytule przelewu należy wpisać „DSCZ – Zawody Ratownicze 2025- NAZWA ZESPOŁU”. - Prośbę o uzyskanie faktury należy zgłosić elektronicznie do Biura Zawodów ([email protected]). przed dokonaniem wpłaty.
- Potwierdzenie dokonania przelewu należy przesłać na adres [email protected] w terminie
7 dni od zgłoszenia, w tytule wiadomości wpisując: „Potwierdzenie opłaty NAZWA ZESPOŁU”. - W ramach DSCZ organizator zapewnia zakwaterowanie w warunkach turystycznych, w szkole na karimatach uczestników (śniadania i kolacje, gorący posiłek w sobotę, wrzątek, herbatę i kawę), program, znaczek okolicznościowy, dyplomy oraz nagrody dla najlepszych zespołów.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
- Zawody rozpoczynają się w piątek 19 września 2025 r., o godz. 18:30 i kończą się w niedzielę, 21 września 2025 r., o godz. 13:00.
- Rejestracja uczestników odbywa się w piątek 19 września 2025 r., od 17:00 do 18:00.
- Przy rejestracji uczestnicy Zawodów muszą okazać dokument tożsamości ze zdjęciem, podać numer polisy ubezpieczeniowej NNW, potwierdzenie opłacenia składek członkowskich (członkowie ZHP) oraz zgody rodziców lub opiekunów prawnych niepełnoletnich uczestników. W przypadku trasy zaawansowanej ratownicy KPP zobowiązani są do przedstawienia ważnego certyfikatu KPP.
- Każdy patrol otrzyma:
- tabelę czasową, w której określona będzie godzina rozpoczęcia zadania na każdym punkcie,
- identyfikator dla każdego uczestnika.
Zawody organizowane są na dwóch trasach: podstawowej i zaawansowanej, w skład których wchodzą zadania ratownicze sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy oraz ratownictwa, jak i zadania sprawnościowe.
- Wymagania dotyczące określonej wiedzy i umiejętności uczestników Zawodów na trasie podstawowej określa Załącznik nr 1, natomiast na trasie zaawansowanej Załącznik nr 2.
OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE PATROLI NA OBIE TRASY:
- środki ochrony osobistej (rękawiczki, okulary, itp.),
- obuwie pełne, ponad kostkę – każdy uczestnik,
- latarki (najlepiej typu „czołówka”) – min. 2 szt. na zespół,
- kamizelki odblaskowe – min. 2 szt. na zespół,
- dokument tożsamości ze zdjęciem – każdy uczestnik,
- telefon komórkowy umożliwiający kontakt pod numerem podanym w zgłoszeniu,
- jednolity ubiór lub element ubioru (np. koszulka).
Dodatkowo w skład obowiązkowego wyposażenia patrolu biorącego udział w Zawodach na trasie podstawowej wchodzi:
- apteczka/torba ze środkami opatrunkowymi w ilości wystarczającej wg. zespołu do udzielenia pomocy poszkodowanym na minimum 10 punktach, z udziałem 1 lub 2 poszkodowanych.
Na trasie zaawansowanej:
- ubranie umożliwiające działanie na poligonie ratowniczym (zniszczone samochody, gruzowisko, studnie) dla każdego członka patrolu,
- rękawice robocze dla każdego członka patrolu,
- kaski ratownicze dla każdego członka patrolu,
- okulary ochronne dla każdego członka patrolu,
- zestaw PSP R1 (torba, deska) zawierający środki opatrunkowe w ilości wystarczającej wg. zespołu do udzielenia pomocy poszkodowanym na minimum 10 punktach z udziałem 1, 2 lub 3 poszkodowanych. Nie jest wymagane posiadanie butli uzupełnionej tlenem/powietrzem.
- Wyposażenie zestawów ratowniczych R1 (plecak, torba, deska, zestaw szyn) na trasę powinno być zgodne z wytycznymi Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z czerwca 2021 roku: “Zasady Organizacji Ratownictwa Medycznego w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym”.
Zasady wykonywania zadań, limity czasowe, kryteria oceny oraz dyskwalifikacji z zawodów określa Regulamin.
Udział w zawodach związany jest z narażeniem na stres, pracę na wysokościach, przebywaniem w ciasnych, zamkniętych pomieszczeniach, intensywnym wysiłkiem fizycznym. Każdy uczestnik, zgłaszając się na zawody, potwierdza, że jego stan zdrowia na to pozwala, w przypadku osób małoletnich potwierdza rodzic lub opiekun prawny.