Związek Harcerstwa Polskiego organizuje Betlejemskie Światło Pokoju od 1991 roku. Tradycją jest, iż ZHP otrzymuje Światło od słowackich skautów. Przekazanie Światła odbywa się naprzemiennie raz na Słowacji raz w Polsce. Polska jest jednym z ogniw betlejemskiej sztafety.

Do zakresu obowiązków sztabu należy:

  • organizacja Betlejemskiego Zlotu w Zakopanem wraz z programem, który przygotowuje do przyjęcia Światła,
  • współorganizacja/koordynacja imprez towarzyszących (Betlejemska Poczta Zuchowa, Ambasadorzy Światła),
  • ogłoszenie i rozstrzygnięcie konkursu na reprezentację ZHP biorącą udział w przekazaniu Światła w Wiedniu.

Koncepcja organizacyjna sztabu powinna zatem zawierać co najmniej:

  1. propozycję zakresów obowiązków poszczególnych członków sztabu (a w przypadku osoby odpowiedzialnych za program, finanse, organizację i logistykę także imion i nazwisk), w tym:
    1. komendanta sztabu,
    2. osoby odpowiedzialnej za program (zalecamy, by wyznaczyć oddzielną osobę do organizacji gry miejskiej):
      • program zlotu (forma zlotu, nawiązanie do hasła, współzawodnictwo), zadanie przedzlotowe, inne formy zlotowe,
      • gra miejska,
      • Betlejemska Pocztowa Zuchowa,
      • program dostosowany do NS,
      • program dla instruktorów np. konferencja,
    3. osoby odpowiedzialnej za finanse,
    4. osoby odpowiedzialnej za komunikację i promocję:
      • relacje z Miastem, w którym zostanie zorganizowany Zlot,
      • promocja w mediach harcerskich i publicznych,
    5. osoby odpowiedzialnej za organizację i logistykę,
    6. osoby odpowiedzialnej za Ambasadorów Światła,
    7. kapelana zlotu odpowiedzialnego za:
      • Liturgie Eucharystyczne,
      • Posługa sakramentami.
  2. Wizję sposobu rekrutacji uczestników i wolontariuszy.
  3. Wizję działań programowych w ramach przygotowań do zlotu.
  4. Wstępny plan finansowy.

Wskazówki:

  • zadanie realizowane będzie na szczeblu centralnym, dlatego korzystne jest, aby członkowie sztabu reprezentowali różne regiony Polski oraz aby w sztabie znalazła się osoba z chorągwi, na terenie której planowane jest wydarzenie,
  • ważne jest, aby mieć świadomości konieczności pracy w środowisku Office 356 (m.in. przechowywanie danych zgodnie z przepisami RODO),
  • sztab opracowuje program i materiały programowe w oparciu o hasło akcji BŚP przygotowane przez Naczelnych Kapelanów ZHP i zaakceptowane przez Główną Kwaterę,
  • Główna Kwatera ZHP zapewnia wsparcie merytoryczne na każdym etapie pracy zespołu oraz współpracę z wydelegowanymi instruktorami Wydziału Wychowania Duchowego i Religijnego, oraz Wydziału Nieprzetartego Szlaku w zakresie tworzenia programu oraz wsparcie Wydziału Komunikacji i Promocji,
  • zawarcie w koncepcji planowanego harmonogramu działań będzie dodatkowym atutem,
  • na prośbę zainteresowanych GK ZHP udostępni materiały oraz dokumentację z ubiegłych lat na etapie współpracy.

Komendant akcji Betlejemskiego Światła Pokoju 2025 powinien spełniać następujące kryteria formalne:

  • być czynnym instruktorem lub instruktorką, z doświadczeniem w prowadzeniu zespołu na poziomie hufca, chorągwi lub Głównej Kwatery ZHP,
  • posiadać stopień co najmniej podharcmistrza,
  • mieć zaliczoną służbę instruktorską,
  • posiadać pełny wpis do systemu ewidencyjnego Tipi,
  • posiadać znajomość specyfiki pracy w środowisku chrześcijańskim (ewentualnie posiadanie w swojej komendzie osoby, która ma takie doświadczenie),
  • posiadać udokumentowane doświadczenie w organizowaniu dużych przedsięwzięć harcerskich,
  • przedstawić opinię właściwego komendanta chorągwi – zgodnie z przydziałem służbowym.

Ważne, aby komendant sztabu posiadał wysokie kompetencje komunikacyjne i zdolność do pracy w zróżnicowanym zespole, a także miał gotowość do pracy zdalnej. Dużym atutem będzie znajomość specyfiki regionu, w którym odbywać się będzie zlot.

Wymagania w stosunku do proponowanych członków komendy:

  • czynny instruktor lub instruktorka w stopniu co najmniej przewodnika,
  • zaliczona służba instruktorska za ostatni rok,
  • pełny wpis do systemu ewidencyjnego Tipi,
  • doświadczenie w organizowaniu przedsięwzięć harcerskich co najmniej na poziomie hufca,
  • znajomość specyfiki pracy w środowisku chrześcijańskim,
  • docelowo opinia właściwego komendanta chorągwi – zgodnie z przydziałem służbowym (poproszeni zostaną o ich dostarczenie tylko członkowie i członkinie wybranych zespołów).

Wymagane jest, aby komendant sztabu lub programowiec podczas przygotowań do zlotu ściśle współpracował z Wydziałem Wychowania Duchowego i Religijnego GK ZHP w zakresie koncepcji programowej oraz merytorycznego tworzenia materiałów oraz form programowych na zlocie, a w zakresie programu dla Nieprzetartego Szlaku – z Wydziałem Nieprzetartego Szlaku GK ZHP. Nieodłącznym elementem, który należy brać pod uwagę, jest również ścisła współpraca z Wydziałem Komunikacji i Promocji GK ZHP.

Przed złożeniem aplikacji warto by kandydaci skontaktowali się z Naczelniczką ZHP ([email protected]) w celu uzyskania m.in. hasła Betlejemskiego Światła Pokoju 2025, dostępu do dokumentacji oraz dobrych praktyk organizacji poprzednich Betlejemskich Zlotów.

Zgłoszenia zawierające koncepcję oraz wymagane opinie prosimy przesyłać na adres [email protected] do 30 kwietnia 2025 roku (godz. 15:00). Wybrani kandydaci mogą zostać zaproszeni na rozmowę, której termin zostanie ustalony indywidualnie. Termin rozstrzygnięcia konkursu i powołania sztabu Betlejemskiego Zlotu Główna Kwatera ZHP przewiduje do 30 maja 2025 r.