Czym jest Dzień Edukacji Finansowej?

Inauguracja Roku Edukacji Ekonomicznej odbyła się w styczniu 2024 roku w Senacie RP. Celem wspólnej inicjatywy ZHP wraz z partnerami jest budowanie wśród społeczeństwa właściwych postaw, a co za tym idzie, doprowadzenie do trwałej zmiany – w myśl hasła „Ekonomia – rozumieć, by świadomie decydować”. Dzień Edukacji Finansowej to inicjatywa GPW i Fundacji GPW odbywająca się w ramach trwania Roku Edukacji Ekonomicznej.

Dzień Edukacji Finansowej z ZHP

Podczas Dnia Edukacji Finansowej można było spotkać członkinie i członków ZHP w prawie każdej możliwej roli. Członkowie i członkinie Wydziału Wychowania Ekonomicznego prowadzili swoje wystąpienia. W roli ekspertki na wydarzeniu swoją prezentację na temat postaw dzieci i młodzieży wobec finansów przedstawiła także dr Agata Trzcińska – harcmistrzyni Związku Harcerstwa Polskiego. Komendantka Chorągwi Łódzkiej ZHP hm. Natalia Patorska-Grzelewska uczestniczyła w debacie inicjatorów Roku Wychowania Ekonomicznego, która odbyła się pod hasłem „Wychowanie do życia w bezpieczeństwie finansowym – jaki możemy mieć wpływ na kondycję finansów przyszłych pokoleń”

Osoby uczestniczące w wydarzeniu mogły wziąć udział w szeregu działań związanych z tematami dotyczącymi ekonomii, między innymi debacie oksfordzkiej, spotkaniu studenckich kół naukowych, lekcji online dla uczniów i nauczycieli i wiele innych. Wydarzenie podzielone było na trzy moduły odpowiadające stopniu zaangażowania w tematykę ekonomii. Dzięki temu każda osoba zainteresowana mogła znaleźć coś dla siebie.

Jak ZHP pracuje z ekonomią?

Wychowanie ekonomiczne nie kończy się w ZHP na zbieraniu składek członkowskich. To wieloaspektowe działania mające na celu budowanie wśród harcerskich wychowanków dobrych wzorców postępowania. Harcerze i harcerki od najmłodszych lat uczą się dlaczego warto oszczędzać, skąd biorą się pieniądze, dowiadują się jak ważne jest zarządzanie zasobami w zrównoważony sposób. Poznając świat ekonomii mogą zdobywać sprawności skupione na tematyce oszczędzania i ekonomii, które w przyszłości mogą zaowocować w konkretne kompetencje i zostaną z nimi na całe życie.

Program wychowania ekonomicznego w ZHP rozumiany jest szeroko i opiera się na sześciu obszarach:

  • Świadoma konsumpcja, czyli konsument świadomy społecznie i ekonomicznie, potrafiący identyfikować swoje potrzeby, dbający o środowisko naturalne i wybierający towar lub usługę na podstawie jakości i ceny;
  • Podstawy ekonomii i ich rozumienie, orientowanie się w pojęciach takich jak ekonomia, finanse, inwestowanie, zgłębianie wiedzy na temat procesów ekonomicznych i ich wzajemnych powiązań;
  • Świadomy pracownik, czyli skupienie się na posiadaniu wiedzy o prawach i obowiązkach przysługujących pracownikom i usługodawcom, ale także identyfikacja własnego potencjału i budowanie swojej ścieżki zawodowej, to także świadomość trendów na rynku pracy i podążanie za nimi, zmienności zawodów i zawodów przyszłości;
  • Etyka i społeczna odpowiedzialność polegające na wychowaniu obywateli i obywatelek świadomych, jak duża społeczna odpowiedzialność na nich ciąży, uświadomienie o pojęciu etyki i jej stosowaniu w codziennych decyzjach niezależnie od przyjmowanej roli;
  • Przedsiębiorczość, czyli wiedza i umiejętności związane z identyfikacją ekonomicznych szans i zagrożeń wywołanych przez otoczenie połączone z umiejętnością reakcji mających na celu osiągnięcie zakładanych celów ekonomicznych;
  • Budżet domowy oraz finanse publiczne to racjonalne i odpowiedzialne zarządzanie posiadanymi zasobami, dbałość o budżet domowy, wybory konsumenckie i obywatelskie poprzedzone zgłębieniem wiedzy o ich wpływie na stan gospodarki krajowej.

Każda drużynowa i drużynowy planujący pracę wychowawczą w gromadzie czy drużynie, korzystając z materiałów wypracowanych przez grono specjalistów i specjalistek z Wydziału Wychowania Ekonomicznego, może opierać swoje działania w jednostkach o rzetelne i sprawdzone materiały, brać udział w proponowanych grach, aktywnościach czy wydarzeniach. Korzystając z bazy materiałów programowych, zewnętrznych inspiracji na kreatywną pracę z tym tematem, a także warsztatach zarówno na żywo jak i online, drużynowi mają solidną podstawę do wejścia w świat ekonomii wraz ze swoimi podopiecznymi.

Ekonomia w chorągwiach

Chorągwie Związku Harcerstwa Polskiego również czynnie włączają się w działania związane z Rokiem Edukacji Ekonomicznej. W Chorągwi Łódzkiej ZHP w minionym roku harcerskim odbywało się współzawodnictwo chętnych gromad i drużyn w propozycji programowej „Złocisze”. Jednostki wykonując rozmaite zadania mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat ekonomii, ale także zdobyć do swojego wirtualnego portfela tytułowe „złocisze”, czyli walutę, którą na samym końcu trwania propozycji każda z gromad i drużyn mogła wymienić na nagrodę z puli odpowiadającej zdobytym środkom. Takie śródroczne działania z pewnością przerodziły się w zdobycie wielu tropów i sprawności, które umożliwiły w praktyce zdobycie przydatnych umiejętności.

Chcesz wiedzieć więcej?

Przeczytaj więcej o wychowaniu ekonomicznym w ZHP: https://zhp.pl/zhp-w-senacie-inauguruje-rok-edukacji-ekonomicznej-wiedza-ekonomiczna-to-kolejna-ze-sprawnosci-na-cale-zycie/

Posłuchaj odcinka „Czy ekonomia jest dla dzieci?” podcastu Iskierka skierowanego do rodziców: https://open.spotify.com/episode/1Pqv0vkQtdJhzSHypfrCSy?si=f54fb627c0db4869

Dowiedz się o tym, jak Wydział Wychowania Ekonomicznego wspiera członków i członkinie ZHP: https://zhp.pl/wwe/

Weź udział w konferencji instruktorskiej i harcmistrzowskiej „TO SIĘ OPŁACA wychowanie ekonomiczne w harcerstwie”: https://zhp.pl/wydarzenie/konferencja-instruktorska-i-harcmistrzowska-to-sie-oplaca-wychowanie-ekonomiczne-w-harcerstwie/

Zainspiruj się do podjęcia działań edukacyjnych związanych z ekonomią: https://porwaniprzezekonomie.pl/