Związek Harcerstwa Polskiego z siedzibą w Warszawie (00-491), przy ul. Konopnickiej 6 prowadzi działalność w oparciu o decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2019 r. o nadaniu uprawnień do certyfikowania kwalifikacji rynkowej “Prowadzenie szkoleń metodami aktywizującymi”. Drugą kwalifikacją, którą prowadzi ZHP w oparciu o decyzją Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 września 2020 r. o nadaniu uprawnień do certyfikowania kwalifikacji rynkowej, jest „Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą”. Instytucja certyfikująca ZHP jest podmiotem z uprawnieniami do nadawania tych kwalifikacji, czyli do wydawania dokumentów (certyfikatów) potwierdzających posiadanie danej kwalifikacji.

Do zadań Instytucji Certyfikującej ZHP należą: promowanie zdobywania kwalifikacji w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji przez członków ZHP, przeprowadzanie procesów walidacji i ich dokumentowanie, projektowanie walidacji i zapewnianie jej jakości, rozwój ZHP w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, współpraca z Podmiotami Zewnętrznego Zapewniania Jakości.

Kierowniczką Instytucji Certyfikującej ZHP jest członkini Głównej Kwatery ZHP hm. Dominika Brożek. Zespół działa w ramach obszaru Kształcenie.

Kogo rekrutujemy?

Rekrutujemy osoby do zespołu asesorów walidacyjnych do kwalifikacji Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą, który odpowiada za przeprowadzenia procesów walidacji i ich dokumentowanie (przewodniczący komisji walidacyjnej, członek zespołu).

  • Posiada wyższe wykształcenie
  • Spełnia przynajmniej jedno z wymagań:
    • Posiada udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu drużyny
    • Posiada udokumentowane 3-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu działalności wspierającej drużynowych (np. na funkcji instruktora ds. Pracy z kadrą, komendanta szczepu, członka kadry kursów przewodnikowskich i drużynowych, namiestnika, członka referatu, metodyka hufca/chorągwi, członka KSI)
    • Posiada udokumentowane doświadczenie zawodowe w pracy jako pedagog lub psycholog (co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego, zebranego w ciągu ostatnich 10 lat).
  • Ważne! W ramach przygotowania do pracy w zespole zostanie zorganizowane 1-dniowe szkolenie na żywo niezbędne do pełnienia funkcji członka zespołu asesorów walidacyjnych. Termin i miejsce (zapewne w Warszawie) zostanie ustalony po zakończeniu naboru.

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

  • Ideały harcerskie:
    • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
  • Program harcerski:
    • Na podstawie rzetelnej analizy sytuacji i wyznaczonych celów potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz podsumować celowe i atrakcyjne duże przedsięwzięcie programowe trwające od 2 do kilkunastu dni kierowanych do drużyn różnych metodyk (np. obóz, rajd z kilkoma trasami).
    • Na podstawie rzetelnej analizy sytuacji i wyznaczonych celów potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz podsumować celowe i atrakcyjne przedsięwzięcie programowe dla podstawowych jednostek ZHP oraz innej wymagającej grupy (m.in. osób niezrzeszonych, drużyn NS, kręgu seniora) np. festyn miejski, festiwal dla społeczności lokalnej.
    • Potrafi koordynować prace innych instruktorów w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania krótkich (np. rajd, biwak, festiwal) i długich (np. zimowisko, obóz) przedsięwzięć programowych.
    • Potrafi wspierać drużynowych w realizowanych przez nich przedsięwzięciach programowych.
    • Potrafi współtworzyć treść propozycji programowych lub samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący przynajmniej kilkanaście stron.
    • Zna i promuje ofertę programową hufca, chorągwi oraz ZHP.
    • Orientuje się w zagranicznych propozycjach programowych, na podstawie rzetelnej analizy sytuacji i wyznaczonych celów potrafi zaadaptować skautową propozycję programową na potrzeby ZHP.
    • Potrafi wspierać działanie jednostek specjalnościowych.
  • Metoda harcerska:
    • Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
    • Zna i rozumie wszystkie metodyki.
    • Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
    • Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.

  • Posiada wyższe wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne.
  • Spełnia przynajmniej jedno z wymagań:
    • Posiada udokumentowane doświadczenie w wymiarze co najmniej 200 godzin w prowadzeniu działalności szkoleniowej skierowanej do drużynowych (kursy przewodnikowskie, kursy drużynowych, kursy podharcmistrzowskie, formy warsztatowe).
    • Posiada udokumentowane 5-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu działalności wspierającej drużynowych (np. na funkcji instruktora ds. Pracy z kadrą, komendanta szczepu, członka kadry kursów przewodnikowskich i drużynowych, namiestnika, członka referatu, metodyka hufca/chorągwi, członka KSI).
  • Ważne! W ramach przygotowania do pracy w zespole zostanie zorganizowane 1-dniowe szkolenie na żywo niezbędne do pełnienia funkcji członka zespołu asesorów walidacyjnych. Termin i miejsce (zapewne w Warszawie) zostanie ustalony po zakończeniu naboru.

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

  • Ideały harcerskie:
    • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
  • Program harcerski:
    • Na podstawie rzetelnej analizy sytuacji i wyznaczonych celów potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz podsumować celowe i atrakcyjne duże przedsięwzięcie programowe trwające od 2 do kilkunastu dni kierowanych do drużyn różnych metodyk (np. obóz, rajd z kilkoma trasami).
    • Na podstawie rzetelnej analizy sytuacji i wyznaczonych celów potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz podsumować celowe i atrakcyjne przedsięwzięcie programowe dla podstawowych jednostek ZHP oraz innej wymagającej grupy (m.in. osób niezrzeszonych, drużyn NS, kręgu seniora) np. festyn miejski, festiwal dla społeczności lokalnej.
    • Potrafi koordynować prace innych instruktorów w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania krótkich (np. rajd, biwak, festiwal) i długich (np. zimowisko, obóz) przedsięwzięć programowych.
    • Potrafi wspierać drużynowych w realizowanych przez nich przedsięwzięciach programowych.
    • Potrafi współtworzyć treść propozycji programowych lub samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący przynajmniej kilkanaście stron.
    • Zna i promuje ofertę programową hufca, chorągwi oraz ZHP.
    • Orientuje się w zagranicznych propozycjach programowych, na podstawie rzetelnej analizy sytuacji i wyznaczonych celów potrafi zaadaptować skautową propozycję programową na potrzeby ZHP.
    • Potrafi wspierać działanie jednostek specjalnościowych.
  • Metoda harcerska:
    • Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
    • Zna i rozumie wszystkie metodyki.
    • Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
    • Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.

KSZTAŁCENIE KADRY

  • kompetencje „uniwersalne”
    • Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
    • Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
    • Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
    • Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
    • Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
  • kompetencje potrzebne do kształcenia harcerskiego
    • Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
    • Potrafi budować harcerski klimat kursu.
    • Potrafi pracować z kadrą na kursie.
    • Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
    • Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).
  •  dokumenty kształceniowe
    • Zna standardy kursów obowiązujące w ZHP i potrafi z nimi pracować.
    • Zna i potrafi posługiwać się obowiązującymi w ZHP dokumentami dotyczącymi kształcenia

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

  • Zarządzanie projektami:
    • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
    • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
    • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
    • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
    • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
    • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
  • Przywództwo
    • Zna i umiejętnie stosuje techniki zlecania zadań, wspierania ich realizacji, kontroli oraz wzmacniania pożądanych zachowań w kierowaniu pracą zespołu ludzki.
    • Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
    • Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
    • Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
    • Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
    • Potrafi powierzać funkcję.
    • Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.

Link do strony na SharePoint: https://zhp.pl/instytucja-certyfikujaca/o-instytucji

Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.

Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.