Jak rozmawiać o wojnie? Wędrownicy

Potrzeby i reakcje człowieka różnią się w zależności od tego, ile ma lat. Właśnie dlatego Zespół ds. Wsparcia Psychologicznego ZHP opracował rozszerzenie materiału “Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie”. Niniejszy materiał koncentruje się na pracy z wędrownikami i wędrowniczkami. Ma on na celu pokazać charakterystyczne dla danej grupy wiekowej reakcje i sposoby radzenia sobie z napięciem oraz lękiem, a także skonkretyzować wskazówki dotyczące podejmowania rozmów i planowania działań w kontekście wojny w Ukrainie.  

Jaka jest rola osoby dorosłej, drużynowego/ej w pracy z wędrownikami i wędrowniczkami w obecnej sytuacji? 

Czego wędrownicy i wędrowniczki potrzebują od swojego lidera/rki, osób dorosłych? Autentyczności, szczerości, pokazania, jak reaguje mądry dorosły. To bardzo ważne, żeby pokazywać wędrownikom model działania, który jest oparty na planowaniu i rozwadze. Szybko i spontanicznie, to nie zawsze odpowiedzialnie. W obecnej sytuacji szczególnie ważne jest uczenie, że planowanie powinno być podstawą podejmowanych działań. Drużynowy/a powinien przypominać, że służba musi odnosić się do potrzeb tego, komu mamy pomóc, a nie zaspokajać potrzebę bycia ważnym pomagającego – zgodnie z dewizą wędrowniczą wyjdź w świat, popatrz, pomyśl, (a dopiero potem) pomóż, czyli działaj.  

Nie zapominajcie w tej sytuacji o okazywaniu własnych emocji i przyznawaniu się do braku wiedzy, jeśli jej faktycznie nie posiadacie. Być może dla części wędrowników to będzie pierwsza okazja, w której doświadczą, że dorośli nie zawsze mają odpowiedź na wszystko i przyznanie się do niewiedzy oraz emocji jest też częścią stawania się dojrzałym człowiekiem. 

Jakich reakcji na obecną sytuację możecie się spodziewać?  

W przypadku wędrowników i wędrowniczek w kontekście wojny w Ukrainie możemy spotkać bardzo różnorodne reakcje na obecną stresującą sytuację. Może to być strach o swoją przyszłość i swoje dalsze losy (“Po co mam dalej żyć, skoro za chwilę i tak będzie wojna i mój świat zniknie”), brak chęci do podjęcia jakiegokolwiek działania lub przeciwnie, bardzo silna i trudna do opanowania chęć pomocy uchodźcom (tu i teraz). Wiek wędrowniczy to czas testowania swojego poczucia dorosłości – realnego działania, budowania stabilnych poglądów na wiele spraw. Nastolatkowie dopiero poznają swoje możliwości, uczą się siebie w praktyce. Budując siłę ciała, umysłu i ducha, stawiając sobie wyzwania, tak naprawdę sprawdzają, gdzie znajdują się ich granice. Czasem ich nie doceniają – okazuje się, że mogą więcej niż myśleli, ale czasem jest też odwrotnie – przeceniają swoje siły i wytrzymałość, również w zakresie emocji. Pracując z wędrownikami warto pamiętać, że oni także nadal są naszymi wychowankami i powinniście zwracać uwagę na ich dobrostan, potrzeby i emocje, uwzględniać ich podmiotowość oraz prawo do posiadania własnego zdania.  

Wędrownicy i wędrowniczki często mają jasno ukształtowane poglądy i mocne przekonanie o ich jedynej słuszności. Poglądy te mogą być oparte na informacjach medialnych i rówieśniczych rozmowach. Warto pokazywać im szerokie spojrzenie na tematy, uczyć weryfikować źródła informacji, pomagać dostrzegać perspektywę innych osób. Świat jest bardzo różnorodny, a obraz sytuacji często zależy od kontekstu. Przy okazji rozmów o wojnie w Ukrainie warto wspierać budowanie samodzielności młodych ludzi w poszukiwaniu wiarygodnych źródeł informacji oraz konstruktywnego wyrażania swoich opinii. Wiek wędrowniczy to czas szukania swojego miejsca i eksplorowania różnych światopoglądów. W grupie mogą zdarzać się też osoby o odmiennych od powszechnych, radykalnych poglądach, uznające słuszność działań wojennych. Warto być przygotowanym na takie rozmowy. 

Na co zwrócić szczególną uwagę, podejmując z wędrownikami i wędrowniczkami temat wojny w Ukrainie? 

Rolą drużynowego/ej lub osoby odpowiedzialnej za działanie wędrowników jest m.in. pokazywanie im bezpiecznych granic działania. Zadanie to polega na stworzeniu warunków do podejmowania prawdziwej, dorosłej służby, a jednocześnie zadbanie o ich bezpieczeństwo. Młodzi ludzie mogą nie uwzględniać podczas podejmowanych działań wszystkich swoich potrzeb związanych z równoważnym funkcjonowaniem, np. potrzeb związanych ze snem, jedzeniem, odpoczynkiem. Takie działanie może wynikać z przekonania, że właśnie takiego funkcjonowania, ponad swoje siły, oczekuje się od nich. Mogą nie chcieć zawieść pokładanych w nich oczekiwań, bać się okazać słabości, czy “dziecięcości”. Chcąc okazać się godnymi zaufania, sprawdzić się w służbie, mogą (podobnie jak i wielu dorosłych!) nie dbać o siebie i doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia swojego organizmu. Warto być na to uważnym.  

Trudnością może być wprowadzenie cezur wiekowych ograniczających możliwość działania – w niektórych akcjach mogą wziąć udział osoby 16-letnie, a czasem będzie to możliwe dopiero po uzyskaniu pełnoletniości. Warto zwrócić uwagę na to, jak czują się ci, którzy nie są dopuszczeni do udziału w danym zadaniu (bo np. ich urodziny wypadają za miesiąc), w miarę możliwości można zlecić im inne zadanie, tak aby mogli w jakiś sposób przyłączyć się do wspólnego efektu. 

Zadbajcie o to, żeby świat wędrowników i wędrowniczek nie składał się w kryzysowej sytuacji wyłącznie ze służby. Młodzi ludzie potrzebują też śmiechu, radości z bycia razem, odpoczynku – zadbania o każdą z sił reprezentowanych przez płomienie watry. Warto podsumowywać, ewaluować i rozmawiać o tym, jak udział w danej akcji wpłynął na uczestnika/uczestników. To świetna okazja do przyglądania się sobie i swoim reakcjom. Omawianie przemyśleń, obserwacji, wrażeń z podjętych działań, jest nie mniej ważne od nich samych, by w duchu “Dziś-Jutro-Pojutrze” myśleć o tym, co będzie, gdy opadnie już kurz alarmistycznych działań. Warto mieć to na uwadze, zarówno w kontekście długofalowych potrzeb pomocowych (osoby z doświadczeniem uchodźczym najprawdopodobniej zostaną w naszych środowiskach przez pewien czas i warto myśleć o tym, co po “śpiworach i transporcie”), ale również w kontekście rozwoju osobistego naszych młodych dorosłych, którzy w niedługiej przyszłości przejmą odpowiedzialność za kształt kolejnych harcerskich środowisk, ale przede wszystkim własnego, dorosłego życia. 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące sposobu rozmawiania ze swoimi podopiecznymi o wojnie w Ukrainie albo po prostu chcesz porozmawiać o tym, jak Ty czujesz się w obecnej sytuacji, psycholożki z Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego są dla Ciebie dostępne pod numerem 669 116 116 w dni powszednie w godzinach 15:00 – 21:00. 

WSPÓLNIE DLA HARCERSKIEJ MISJI

Twoje wsparcie, nasza siła!

Numer konta do darowizn na rzecz ZHP

22 1140 1010 0000 5392 2900 1017

CZY WIESZ, ŻE...

„Zawisza Czarny” to flagowy statek ZHP . Żaglowiec uratował część załogi żaglowca Marques, który zatonął w gwałtownym szkwale. Po wzięciu rozbitków na pokład Zawisza, pomimo wysokiego stanu morza i bardzo silnego wiatru, pozostał w rejonie wypadku, poszukując ofiar. Na Bermudach żaglowiec i jego załogę witano jak bohaterów….
Czuwaj! Zauważyłeś coś co można poprawić?
Nasza strona internetowa jest naszym obozowiskiem w wirtualnym świecie, zbieranie feedbacku jest jak zbiórka przy ognisku, gdzie każdy może podzielić się swoimi przemyśleniami i pomysłami.Jeśli widzisz coś co można poprawić to proszę kliknij ikonkę feedbacku z prawej strony ekranu i prześlij naszemu zespołowi feedback. Pomoże nam to w rozwoju całego serwisu!
Skip to content