zhp.pl

Z PROGRAMU MOŻESZ SKORZYSTAĆ W CAŁOŚCI LUB WYBRAĆ INTERESUJĄCE CIEBIE ELEMENTY

DRUŻYNOWI, ZASTĘPOWI!

Przedstawiamy Wam działania, które są propozycjami gotowymi do zrealizowania lub do zmodyfikowania pod Wasze potrzeby. Oznacza to, że realizując je musicie pamiętać o możliwościach i zasobach czasowych zarówno Twoich harcerzy i ich rodzin, jak i Waszych. Zaproponowane działania pozwolą utrzymać kontakt i działać wspólnie 

Weźcie pod uwagę aktualny program Waszej jednostki i sprawdźcie, jakie cele chcieliście realizować. Budowanie braterstwa? Praca nad sprawnością fizyczna, punktualnością? Dziś sytuacja jest inna i zmusza nas do zmiany form pracy. Cele wychowawcze mogą pozostać te same! Propozycja “ZdalneHARCE” da Wam czas na to, aby wraz z zastępem/radą drużyny przeformułować plan pracy, w czasie, gdy Wasi podopieczni będą realizowali przygotowane zadania.

Przejrzyjcie propozycję, porozmawiaj z radą drużyny, zastępem zastępowych, co chcecie wykorzystać ze „ZdalneHARCE”. Inspirujcie, podpowiadaj najprostsze rozwiązania i słuchaj – słuchaj o ich aktualnych potrzebach. Weźcie lub dostosujcie to, co odpowiada Waszym celom. Stawiajcie wyzwania! Jeśli macie możliwości czasowe, możecie sami stworzyć propozycje dostosowane do Waszego środowiska i naturalne dla aktualnej sytuacji!  

Powodzenia! 

TYDZIEŃ SIŁY CIAŁA
30.03-05.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY DUCHA
06.04.2020-12.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY ROZUMU
13.04.2020-19.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY BRATERSTWA
20.04.2020-26.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY EMOCJI
27.04.2020-03.05.2020

Witamy Was w tygodniu siły EMOCJI!

Emocje towarzyszą nam zarówno w chwilach szczęśliwych, trudnych, jak i w tych niespodziewanych, w spotkaniu z drugim człowiekiem i przy podejmowaniu kolejnych zadań. Czasem umiemy je nazwać, a czasem jedynie czujemy ich moc. W tygodniu SIŁY EMOCJI postaramy się je poznać, oswoić i przekuć w naszą siłę.

AKTYWNOŚCI SIŁY EMOCJI KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 27.04.2020
Czy wiesz że… im bardziej ludzie w coś wierzą i im bardziej się tego spodziewają, tym więcej siły wkładają w to, aby ich wizja stała się prawdą. Nazywa się to efektem Pigmaliona. 

Spróbuj dzisiaj włożyć całą swoje energię i mieć dobre nastawienie do jakiegoś zaległego zadania. Najlepiej do takiego, które nie daje Ci spokoju. Postaraj się je właśnie dzisiaj zrobić albo dokończyć.  

WTOREK, 28.04.2020
Czy wiesz, że … ludzie nie lubią chodzących ideałów. Nazywa się to efektem Pratfalla. Nasze drobne błędy, zabawne historie z naszym udziałem powodują, że ludzie lepiej nas postrzegają i rozumieją. Wszyscy popełniamy błędy. 

Spisz zabawne historie ze swoim udziałem, Jeśli masz ochotę możesz się nimi z kimś podzielić – może z zastępem, przyjacielem, kimś z rodziny. Miło czasem pośmiać się z naszych drobnych „wpadek”. 

 

ŚRODA, 29.04.2020
Czy wiesz, że… jeżeli coś nas męczy, ciągle wracają do nas te same myśli lub ciągle analizujemy ten sam temat, warto nasze myśli zapisać. Dzięki temu umysł zostanie odciążony i uspokojony.  

Spisz dzisiaj (kilka razy w ciągu dnia) swoje trudne myśli. W czasie spisywania spróbuj je nazwać. Pamiętaj, aby to robić ręcznie, nie na komputerze – to lepiej wpływa na układanie własnych myśli.  

CZWARTEK, 30.04.2020
Czy wiesz, że…  wysyłanie wiadomości o treści „Dzień dobry” i „Dobranoc”, aktywuje część mózgu odpowiedzialną za szczęście.  

Zacznij dzień od przywitania się z kilkoma osobami, a skończ go na pożegnaniu. Może warto częściej tak robić. 

PIĄTEK, 01.05.2020
Czy wiesz, że… kolory potrafią wpływać na nasze samopoczucie, wzmacniać poczucie szczęścia, przyjemności, ale tez niepokoju.  

Ubierz się dzisiaj w kolory z którymi czujesz się dobrze i które u Ciebie podnoszą poziom energii. Spróbuj znaleźć takie „swoje” kolory, a jeśli nie masz ubrań w tych kolorach, to znajdź inne rzeczy, które możesz mieć dzisiaj przy sobie.    

SOBOTA, 02.05.2020
Czy wiesz, że… nawet sztucznie wywoływany uśmiech poprawia nastrój.  

Poćwicz dzisiaj przed lustrem różne rodzaje uśmiechu i śmiechu. Postaraj się dziś choć przez chwile uśmiechać do każdej spotkanej osoby, także tej w zdalnym świecie.

NIEDZIELA, 03.05.2020
Czy wiesz, że… człowiek ma jedną dominującą półkulę, choć lepiej byłoby, gdybyśmy potrafili korzystać w takim samym stopniu z lewej, jak i prawej półkuli. Wtedy wszystko byłoby dla nas prostsze. Warto jednak ćwiczyć łączenia obu półkul.  

Spróbuj zmienić dzisiaj swoje typowe przyzwyczajenia – jeśli myłeś zęby prawą ręką – rób to lewą. Zakładałeś ubrania zaczynając od lewej ręki – zrób to prawą. Usiądź w innym miejscu w domu, wybierz inny kubek do herbaty. Takie zmiany aktywizują Twoją drugą półkule. 

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły emocji Pokażcie im, jakie wymagania z próby na stopień Ochotniczki/Młodzika, Tropicielki/Wywiadowcy oraz wybrane sprawności jedno- i dwugwiazdkowe, które proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawności. W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy..

OCHOTNICZKA/MŁODZIK

  • W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
  • Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
  • Dziele się z rodzicami moimi radościami i niepowodzeniami.

TROPICIELKA/WYWIADOWCA

  • Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.  
  • Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.
  • Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.

SPRAWNOŚCI

  • Opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem przez kilka godzin, umiejętnie je zabawiając.
  • Pod opieką rodziców zadbała / zadbał o powierzone dziecko:
  • przestrzegała / przestrzegał godzin karmienia,
  • – przygotowała / przygotował do wyjścia na spacer w odpowiednim ubraniu, – towarzyszyła / towarzyszył przy toalecie porannej i wieczornej, – ułożyła / ułożył do snu.
  • Potrafi zapewnić bezpieczeństwo zabawy w domu i na spacerze.
  • Przygotowała / przygotował i przeprowadziła / przeprowadził grę lub zabawę dla dzieci w wieku przedszkolnym
  • Opiekowała / opiekował się młodszym rodzeństwem lub innym dzieckiem pod nieobecność rodziców, zapewniając bezpieczeństwo i przygotowując posiłki.
  • Pomagała / pomagał rodzicom w organizacji dużego rodzinnego wydarzenia (remont, uroczystość, przeprowadzka).
  • Opiekowała / opiekował się chorym domownikiem lub sąsiadem, podając posiłki i lekarstwa oraz umilając czas.
  • Wyręczyła / wyręczył inną osobę w wykonaniu jakiegoś jej obowiązku.
  1. Systematycznie opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem (rodzeństwem, dzieckiem sąsiadów itp.) przez dłuższy okres (miesiąc, wakacje):
  2. – przygotowywała / przygotowywał odpowiednie posiłki,
    – wyprowadzała / wyprowadzał na spacer w odpowiednim ubraniu,
    – myła / mył i kładła / kładł do snu,
    – zapewniała / zapewniał bezpieczną zabawę,
    – pomagała / pomagał w nauce (w przypadku opieki nad dzieckiem w wieku szkolnym).
  3. Własnoręcznie przygotowała / przygotował niespodziankę dla dziecka (zabawka, ubranko, ulubiony podwieczorek).
  4. Opracowała / opracował krótki wykaz książek, dotyczących opieki nad dzieckiem. Zapoznała / zapoznał zastęp z jedną z nich.
  5. Opracowała / opracował kilka interesujących zabaw i gier dla dzieci.
  • Samodzielnie lub razem z zastępem dotarła / dotarł do osób potrzebujących pomocy w okolicy (osoby starsze, niepełnosprawne, samotne), przedstawiła / przedstawił wykaz takich osób radzie drużyny.
  • Sprawdziła / sprawdził, jakiej pomocy potrzebują od niego członkowie rodziny (rodzice, dziadkowie, rodzeństwo), przyjęła / przyjął na siebie kolejny, nowy obowiązek rodzinny (np. pomoc w nauce rodzeństwu, pomoc w ogrodzie dziad-kom, mycie samochodu rodziców) i wypełniała / wypełniał go rzetelnie przez co najmniej miesiąc.
  • Przez dłuższy okres, np. zimą, w wakacje, pomagała / pomagał osobie starszej, niepełnosprawnej, samotnej, potrzebującej opieki.
  • Pełniła / pełnił służbę w szkolnej stołówce, świetlicy lub bibliotece, pomagając młodszym.

Na 24 godziny oderwała / oderwał się od codziennych spraw, nie kontaktowała / kontaktował się z nikim (polecana samotna wycieczka na cały dzień do lasu). W tym czasie przemyślała / przemyślał Prawo Harcerskie i swój dotychczasowy do nie-go stosunek, oceniła / ocenił swoją wolę wypełniania Przyrzeczenia i Prawa Harcerskiego całym życiem (w każdej chwili, w każdym miejscu, każdym swoim czynem). Zastanowiła / zastanowił się też nad swoimi wadami i pomyślała/pomyślał nad tym, jak skuteczniej z nimi walczyć. Zdobywający przyznają sobie sprawność sami, jeżeli szczerze potwierdzą w swoim sumieniu, że chcą żyć zgodnie z zasadami harcerskimi zawartymi w Przyrzeczeniu i Prawie Harcerskim. Obrzędowe przyznanie sprawności można połączyć z odnowieniem Przyrzeczenia. Sprawność tę trzeba zdobywać co roku od nowa. Po upływie terminu jej „ważności” wymagana jest powtórna próba lub przystąpienie do zdobywania sprawności „mężnego” lub „chwata”.

Przez siedem dni od chwili przystąpienia do próby (po otrzymaniu od opiekuna lub drużynowego listu otwierającego próbę) w tajemnicy przed osoba zdobywająca tę sprawność prowadzi walkę z wadą, słabością, kompleksem, który w szczególny sposób komplikuje jej współżycie z innymi ludźmi (np. kłótliwość, zarozumiałość, nietolerancja, nieśmiałość, spóźnianie się, nierzetelność). Sprawność przyznaje drużyna po wysłuchaniu relacji z przebiegu próby, jej ocenie i wniosku harcerki / harcerza o przyznanie sprawności.
Zachęcamy także do zdobywania sprawności, które rozwijają Wasze pasje i zainteresowania. To jest doskonały czas, aby skupić trochę uwagi na tym co lubimy i wykonywanie czego nas cieszy i sprawia nam przyjemność. 

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE EMOCJI

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉.  

AKCJA TYGODNIA SIŁY EMOCJI

Jak wspierać swoich podopiecznych w czasie pandemii? Gdzie i jak można szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych? Jaka powinna być postawa kadry w czasie pandemii?

Na te i inne pytania odpowie hm. Katrzyna Mówińska-Jakubowska z Hufca ZHP Sopot, która na co dzień jako psycholog zajmuje się wsparciem dzieci i młodzieży.


Zapraszamy na webinarium w środę o godz. 18 na wydarzeniu zdalneHARCE!

-> bit.ly/harcerski-webinar-29-04-2020

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą braterstwa. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła ducha: Wejdź na HarcApp i zagraj z rodziną w nową grę „Pytajki”.
  • Siła ciała: Trzy razy dziennie porządnie wywietrz swój pokój.
  • Siła rozumu: Czy umiesz zapleść makramę? Wykonaj wzór makramy, który Cię zaciekawi.
  • Siła braterstwa: Poszukaj dziś możliwie najwięcej dobrych informacji o tym, co dzieje się na świecie (nie tylko w Internecie).
  • Siła ducha: Załóż słoik wdzięczności (możesz go ozdobić). Każdego dnia wrzucaj karteczkę z tym, za co jesteś wdzięczny Bogu lub innym ludziom.
  • Siła ciała: Pamiętaj o wstawaniu od komputera co 45 min. Rób wtedy mini gimnastykę.
  • Siła rozumu: Postaw wyzwanie samemu sobie – utwórz jak najwięcej wyrazów z liter swojego imienia i nazwiska.
  • Siła braterstwa: Skomentuj pozytywnie w Internecie dobre/braterskie działanie.

W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy. 

Koordynator prac merytorycznych: hm. Edyta Sielicka, Chorągiew Zachodniopomorska. Zespół: phm. Agnieszka Kołodziejczyk Królik, Chorągiew Zachodniopomorska, phm. Monika Suchan, Chorągiew Łódzka, hm. Magda Pabin-Majchrzak, Chorągiew Wielkopolska, Hm. Katarzyna Kraska, Chorągiew Łódzka, Phm. Anna Kobalczyk Chorągiew Łódzka.

Witamy Was w tygodniu siły BRATERSTWA!

Braterstwo to wartość, którą chcemy się kierować – to jeden z trzech filarów harcerstwa. Działania zaproponowane w tygodniu SIŁY BRATERSTWA pomogą nam je budować. Wspomogą one relacje międzyludzkie. Pomogą docenić różnorodność i odnaleźć w niej siłę. Dzięki nim będziemy mogli z czystym sumieniem powiedzieć – Czuwam!

AKTYWNOŚCI SIŁY BRATERSTWA KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 20.04.2020
Pomyśl nad braterstwem w Twojej okolicy. Czy są miejsca, które szczególnie go potrzebują? Mogą to być domy dziecka, domy pomocy społecznej, domy dziennego pobytu, szpitalne odziały dziecięce, ośrodki dla uchodźców, a może po prostu samotni starsi sąsiedzi. Spotkajcie się zdalnie w zastępie oraz z drużynowym i porozmawiajcie o tym, jak moglibyście zainicjować współpracę na rzecz innych, kiedy życie wróci na swoje dawne tory. Zobacz, czym jest Mapa Służby ZHP: https://zhp.pl/sluzba/  

WTOREK, 21.04.2020
Przypomnij sobie książkę/gawędę, w której były opisane braterskie sytuacje. Jakie przesłanie ze sobą niosły? Wróć myślami do tamtego tekstu/opowieści i zastanów się, jak możesz to przesłanie wprowadzić w życie. Od dziś bądź bardziej braterski.

ŚRODA, 22.04.2020
Zastanów się nad braterstwem w kontekście ekologii (np. zużycie wody, kupowanie kolejnych zbędnych rzeczy). Wprowadź w swoje życie nowy eko-nawyk (szybka inspiracja: https://tiny.pl/7q3sl) lub nadaj drugie życie nieużywanej rzeczy tak, by była wciąż używana. 

CZWARTEK, 23.04.2020
Skontaktuj się z kolegami i koleżankami z klasy i zapoczątkuj wspólne rozwiązywanie lekcji polegające na tłumaczeniu sobie zadań. Zapoczątkuj tradycję takich spotkań online. Tłumaczenie materiału innym osobom w niesamowicie efektywny sposób utrwala zdobytą wcześniej wiedzę. 

PIĄTEK, 24.04.2020
Poznaj kilka zwrotów w języku migowym (inspiracja: https://tiny.pl/7xqr3). Zapoznaj się ze sprawnością Poszukiwacz Nieznanego Świata. Zacznij ją zdobywać! Zapoznaj się z innymi „braterskimi” sprawnościami. 

SOBOTA, 25.04.2020
Sprawdź, jakiej pomocy potrzebują od Ciebie członkowie rodziny. Przyjmij na siebie kolejny, nowy obowiązek rodzinny, minimalizując czas spędzany przed komputerem. 

NIEDZIELA, 26.04.2020
Dowiedz się, jakie organizacje harcerskie działają w Polsce: https://tiny.pl/7q322 . Odnajdź logotypy każdej z nich.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły braterstwa. Pokażcie im, jakie wybrane sprawności jedno- i dwugwiazdkowe, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Zauważcie, że wszystkie zadania proponowanych sprawności można wykonać w domu! Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawności. W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

OCHOTNICZKA/MŁODZIK

  • Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim. 
  • W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków. 
  • Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne. 

TROPICIELKA/WYWIADOWCA

  • Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.  
  • Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych.  
  • Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.  
  • Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.  
  •  

SPRAWNOŚCI

  • Opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem przez kilka godzin, umiejętnie je zabawiając.
  • Pod opieką rodziców zadbała / zadbał o powierzone dziecko:
  • przestrzegała / przestrzegał godzin karmienia,
  • – przygotowała / przygotował do wyjścia na spacer w odpowiednim ubraniu,
    – towarzyszyła / towarzyszył przy toalecie porannej i wieczornej,
    – ułożyła / ułożył do snu.
  • Potrafi zapewnić bezpieczeństwo zabawy w domu i na spacerze.
  • Przygotowała / przygotował i przeprowadziła / przeprowadził grę lub zabawę dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Poznała / poznał historię godła i barw narodowych. Wie, co oznaczają i potrafi się wobec nich zachować.
  • Potrafi zaśpiewać hymn państwowy.
  • Odszukała / odszukał na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziła / odwiedził lub chciałaby / chciałby odwiedzić.
  • Zapoznała / zapoznał się z częścią statutu szkoły, zawierającą prawa i obowiązki ucznia. Angażuje się w życie swojej klasy.
  • Poznała / poznał daty polskich świąt narodowych. Wie, na pamiątkę jakich wydarzeń zostały ustanowione. Przygotowała / przygotował z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.
  • Wie, co oznacza zwyczaj zawiązywania węzełka na chuście. Przestrzega tego zwyczaju.
  • Wie, do jakich organizacji skautowych należy ZHP oraz jakie są ich symbole (lilia i koniczyna). Zaprezentowała / zaprezentował je drużynie (np. w postaci prezentacji multimedialnej lub planszy do harcówki).
  • Poznała / poznał życiorys twórcy skautingu gen. Roberta Baden-Powella. Podczas zbiórki zastępu przedstawiła / przedstawił w dowolnej formie jedną z jego przygód.
  • Dowiedziała / dowiedział się, czym była Deklaracja Schumana i jakie miała znaczenie w pokojowym jednoczeniu kontynentu.
  • Umie wymienić kraje należące do Unii Europejskiej.
  • Przygotowała / przygotował dla drużyny quiz o Europie, którego pytania dotyczyły krajów, stolic, głównych rzek i najbardziej znanych zabytków.
  • Poznała / poznał hymn Unii Europejskiej. Na zbiórce nauczyła / nauczył innych go śpiewać.
  • Poznała / poznał główne instytucje zjednoczonej Europy
  • Wie, czym są prawa i wolności człowieka. Rozumie pojęcie godności.
  • Wie, jakie dokumenty międzynarodowe ustanawiają podstawowe prawa i wolności człowieka. Przygotowała / przygotował do harcówki / klasy plakat z katalogiem podstawowych praw i wolności człowieka.
  • Wie, jakie organizacje pozarządowe w Polsce podejmują tematykę praw człowieka.
  • Wie, w których krajach prawa człowieka nadal są łamane. Przygotowała / przygotował wraz z drużyną akcję propagującą prawa człowieka. W tym celu nawiązała / nawiązał współpracę z organizacją zajmującą się tą problematyką.
  • Dowiedziała / dowiedział się, gdzie w najbliższej okolicy mieszkają osoby niepełnosprawne.
  • Nawiązała / nawiązał kontakt z dzieckiem (rówieśnikiem) niepełnosprawnym, dowiedziała/dowiedział się, na czym polega jego niepełnosprawność.
  • Zaprosiła / zaprosił niepełnosprawnego kolegę na zbiórkę.
  • W dowolnej formie pomagała / pomagał niepełnosprawnej koleżance lub niepełnosprawnemu koledze.
  • Poznała / poznał kilka zwrotów grzecznościowych w języku migowym.

INNE POLECANE SPRAWNOŚCI: POMOCNA DŁOŃ *, STARSZY BRAT/STARSZA SIOSTRA *,  MŁODA EUROPEJKA/MŁODY EUROPEJCZYK *, PIASTUNKA/PIASTUN **,  LILIA I KONICZYNA **, OPIEKUNKA CHORYCH/OPIEKUN CHORYCH **, ZNAWCA KRWIODAWSTWA **, OBYWATELKA/OBYWATEL **, UCZYNNA/UCZYNNY ** 

Ciekawą propozycją jest również sprawność POSZUKIWACZ PRAWDY (link). Pozwala ona poznać bliżej temat weryfikowania informacji znalezionych w Internecie i sprawdzania czy nie są fałszywe. To także dobry punkt wyjścia do zorganizowania zbiórki na temat umiejętności krytycznego myślenia. 

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE BRATERSTWA

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

AKCJA TYGODNIA SIŁY BRATERSTWA

Służba harcerska realizowana jest dzień w dzień: przeciwdziałanie mowie nienawiściodpowiedź na problemy związane z pandemią, czy też reakcja na potrzeby lokalnego środowiska…  

W tym tygodniu chcemy podsumować te inicjatywy – głośno powiedzieć Światu – Czuwam! Tak głośno by usłyszeli Ci, którzy wcześniej nie słyszeli. Pokażmy nasze działania bezinteresownej i braterskiej służby. Wpiszcie do piątku wieczór Wasze działania (tu link formularza: https://tiny.pl/7xxgh).  

W niedzielę o 12.00 opublikujemy zebrane wspólnie wszystkie opisy służbyJak duży będzie to zbiór, jak wiele będzie punktów na mapie – to zależy od Ciebie! 

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą braterstwa. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła duchaPorozmawiaj ze swoimi najbliższymi (mamą, tatą, rodzeństwem) o tym, jak się czujesz w obecnej sytuacji (kwarantanny, epidemii). 
  • Siła ciałaZaproś do wspólnej zabawy tanecznej domowników – wybierzcie swoje ulubione piosenki. 
  • Siła rozumu: Znajdź lub wymyśl palindrom. 
  • Siła emocjiZaśpiewał swoją ulubioną piosenkę na głos. Postaraj się mocno zaangażować tak, aby odprężyć swoje ciało. 
  • Siła duchaZapytaj rodziców w jakich obowiązkach domowych możesz im pomóc. Zaplanuj w tygodniu czas, w którym to wykonasz. 
  • Siła ciałaZrób zdrowy deser dla siebie i rodziny tylko z tego, co znajdziesz w domu. 
  • Siła rozumuPrzetestuj swoją wiedzę! Rozpoznaj park narodowy po jego symbolu np.: niedźwiedź, ryś, żubr, jeleń, kozica, nietoperz. 
  • Siła emocjiZnajdź taką pozycje ciała, w której Twoje ciało odpoczywa. Daj sobie czas na relaks.  

W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy. 

Autorzy: hm. Maria Kotkiewicz, hm. Ariana Bejma–Woźniczka, hm. Anna Pospieszna, Jacek Durak, pwd. Kacper Rynio, phm. Jakub Lasek, instruktorzy tygodnia braterstwa

Witamy Was w tygodniu siły ROZUMU!

Rozumem posługujemy się na co dzień. Dzięki niemu planujemy, czytamy,
rozmawiamy, a nawet się kłócimy. Czy jednak pamiętamy o tym w każdej chwili
swojego życia? Tydzień SIŁY ROZUMU to czas na docenienie tego cennego
skarbu, jakim jest nasz umysł. To też moment na zabawę i pracę z nim.

AKTYWNOŚCI SIŁY ROZUMU KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 13.04.2020
Wraz z rodziną wybierz się do wybranego muzeum online: https://tiny.pl/7hbvk. Znajdź najstarszy oraz najsłynniejszy eksponat, z tych znajdujących się w zbiorach muzeum. Zastanów się, który eksponat wzbudził w Tobie największy zachwyt. Miłego zwiedzania!

WTOREK, 14.04.2020
Pokaż rodzicom lub rodzeństwu dowolny szyfr. Jeśli im się spodoba, spróbuj ich go nauczyć! Wybierz sam, czy to będzie Gaderypoluki czy może alfabet Morse’a. Zaszyfrujcie dla siebie miłe wiadomości.

ŚRODA, 15.04.2020
Każdy lubi eksperymenty! Wiesz, jak sprawić, żeby zapałki same zaczęły się ruszać? Weź pięć zapałek, każdą z nich złam na pół tak, by jej nie rozerwać (obie połówki muszą się trzymać razem). Ułóż zapałki w gwiazdę (do wewnątrz miejscem przełamania zapałki), w środek figury daj kilka kropli wody. Co się stanie? Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz na stronie 22 propozycji “Chcę wiedzieć więcej niż wiem, umieć więcej niż umiem” w CBP: http://cbp.zhp.pl/3z2ym

CZWARTEK, 16.04.2020
Wiesz, czym zajmuje się daktyloskopia? To technika badania linii papilarnych dłoni. Dasz radę uwierzyć, że każdy z nas ma niepowtarzalny układ linii papilarnych? Możesz to łatwo sprawdzić. Potrzebujesz kartki, miękkiego ołówka i taśmy klejącej. Zamaluj fragment kartki ołówkiem tak, by był starannie wypełniony. Potrzyj palcem po pomalowanej kartce, a następnie przyłóż go do klejącej strony taśmy. Odetnij ten kawałek i naklej go na niezamalowaną część kartki. Przekonaj się, że każdy Twój palec ma swój własny odcisk!

PIĄTEK, 17.04.2020
Zakodowany rysunek. Przygotuj kartkę w kratkę i kredki, wyznacz 10×10 kartek, poziome oznacz literami A-J, pionowe liczbami 1-10. Zamaluj podane kratki odpowiednimi kolorami: czerwony: D7, G7 szary: E4, E5, E6, E7, E8, E9, F4, F5, F6, F7, F8 niebieski: C10, H10 żółty: B7, C7, A8, C8, D8, A9, B9, C9, D9, B10, D10, G8, G9, G10, H7, H8, H9, I7, I9, I10, J8, J9 pomarańczowy: C5, H5 zielony: B8, I8 fioletowy: C1, D2, E3, F3, G2, H1 różowy: B2, A3, B3, C3, B4, C4, D4, A5, B5, D5, C6, D6, I2, H3, I3, J3, G4, H4, I4, G5, I5, J5, G6, H6 Co powstało na rysunku? A teraz sam spróbuj zakodować w ten sposób wybrany obrazek i roześlij kod osobom z zastępu!

SOBOTA, 18.04.2020
Czas na twórczy moment – wykorzystaj jedną z mas: solną https://bit.ly/2y1IbLy, sodową https://bit.ly/34j4VD2 lub porcelanową https://bit.ly/34j55u8 do stworzenia swojego własnego, małego dzieła. Może będzie to ramka do zdjęć, statuetka albo lilijka czy symbol drużyny? Wybierz sam! Zrób zdjęcie i pochwal się w zastępie.

NIEDZIELA, 19.04.2020
Uruchom przeciwną półkulę mózgu. Używaj przez cały dzień przeciwnej ręki niż zazwyczaj np. podczas pisania smsów, mycia zębów, używania sztućców. To nie jest wcale takie łatwe! Pamiętaj, żeby uprzedzić rodzinę o tym wyzwaniu.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły rozumu. Pokażcie im, jakie wybrane sprawności jedno- i dwugwiazdkowe, proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawnościW przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

OCHOTNICZKA/MŁODZIK

  • Praca nad sobą:
    • Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki. 
    • Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie. 
  • Życie rodzinne:
    • Mam stały obowiązek domowy i wywiązuję się z niego. 
    • Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich. 
  • Wiedza harcerska:
    • Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi. 
    • Wiem, kto jest bohaterem mojej drużyny (szczepu). 
    • Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu i drużyny. 
    • Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie. 
    • Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru. 
    • Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów. 
  • Techniki harcerskie:
    • Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku. 
    • Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości 
  • Postawa obywatelska:
    • Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy. 
    • Odszukam na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.

TROPICIELKA/WYWIADOWCA

 

  • Praca nad sobą:
    • Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych 
  • Życie rodzinne:
    • Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych. 
    • Znam historię swojej rodziny. 
  • Zaradność życiowa:
    • Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
    • Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego. 
  • Wiedza harcerska:
    • Znam najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
    • Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej. 
    • Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM. 
    • Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem, jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować. 
    • Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi. 
    • Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze ZHP.
    • Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej. 
  • Techniki harcerskie:
    • Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a. 
  • Postawa obywatelska:
    • Wiem, kto jest protektorem ZHP. 
    • Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.

 

SPRAWNOŚCI

  • Poznała/ał znaczenie słów: zwyczaje i obrzędy.
  • Poznała/ał historię swojej drużyny.
  • Dotarła/ał do kroniki lub kronik drużyny, przeczytała/ał je.
  • Pozyskane informacje dotyczące zwyczajów swojej drużyny przedstawiła/ał na zbiórce zastępu.
  • Poznała/ał harcerskie piosenki śpiewane w drużynie, nauczyła/ył się ich.

 

  • Wyraża się poprawnie, nauczył/a się umiejętnie korzystać ze słowników języka polskiego i poprawnej polszczyzny.
  • Nauczył/a się podstawowych zwrotów grzecznościowych w językach: angielskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim.
  • W wybranym przez siebie języku obcym nauczył/a się podstawowego słownictwa związanego z harcerstwem oraz skautingiem (co najmniej 20 słówek).
  • Uczy się systematycznie wybranego języka obcego.

 

 

  • Opracowała / opracował tygodniowy rozkład zajęć, w którym uwzględniła / uwzględnił wszystkie swoje zajęcia (lekcje, zajęcia pozalekcyjne, obowiązki domowe, czas odpoczynku).
  • Zorganizowała / zorganizował sobie miejsce do nauki w domu (oświetlenie, ustawienie krzesła itp.).
  • Przedstawiła / przedstawił kolegom zestaw ćwiczeń odprężających, stosowanych podczas przerw w nauce.
  • Dowiedziała / dowiedział się, w jakich zajęciach pozalekcyjnych i na jakich zasadach można brać udział w szkole, okolicznych klubach lub domach kultury. Wyniki zwiadu przedstawiła / przedstawił na zbiórce zastępu. Zrobiła / zrobił mapkę okolicy, z informacjami, gdzie odbywają się zajęcia pozalekcyjne.
  • Dowiedziała / dowiedział się, jakie czasopisma popularnonaukowe są dostępne na rynku, zastanowiła / zastanowił się, które są przeznaczone dla niej / niego, przeczytała / przeczytał jeden wybrany numer i zaprezentowała / zaprezentował zastępowi najciekawszy artykuł w dowolnej formie, zwracając uwagę na różne możliwości poszerzania wiedzy.

 

  • Wie, jak powstała pieśń “Wszystko, co nasze”.
  • Wie, skąd wywodzi się tradycja pozdrowienia “Czuwaj” i co ono oznacza. Przygotowała/ał krótką gawędę dla zastępu na ten temat.
  • Poznała/ał harcerskie zwyczaje związane z ogniskiem, napisała/ał artykuł do gazetki hufca (drużyny, szkoły) o tych zwyczajach.
  • Zna pieśni obrzędowe np.: “Bratnie słowo”, “Płonie ognisko”. Nauczyła/ył młodszą harcerke/młodszego harcerza tych pieśni.
  • Zorganizowała/ał przedsięwzięcie dotyczące historii i tradycji harcerstwa (dla harcerzy, społeczności lokalnej, koleżanek i kolegów w szkole).

 

  • Pogłębił/a w czasie próby znajomość języka obcego.
  • Przetłumaczył/a na język polski kilka gier skautowych.
  • Napisał/a słowniczek o tematyce harcerskiej i skautowej, zawierający ok. 100 słówek w języku, którego się uczy.
  • Uczestnicząc w spotkaniu skautowym, pomagał/a innym porozumieć się w języku, którego się uczy.
 

 

  • Planując swój czas, korzysta z kalendarza i terminarza.
  • Przedstawiła / przedstawił zastępowi różne propozycje aktywnego wypoczynku i zorganizowała / zorganizował wybraną przez zastęp propozycję wspólnego spędzenia czasu.
  • Przeprowadziła / przeprowadził w szkole sondę na temat spędzania wolnego czasu, z wynikami sondy zapoznała / zapoznał drużynę.
  • Zna zasady gospodarowania czasem.

 

  1.  

 

 

 

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE ROZUMU

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

AKCJA TYGODNIA SIŁY ROZUMU

Niech sobota będzie dla Was dniem wyzwań intelektualnych realizowanych z rodziną i rodzeństwem. Zagrajcie razem w gry stolikowe – w warcaby, szachy, karty lub bierki… albo w planszówki i karcianki!!! Dajcie znać w sobotę na wydarzeniu ZdalneHARCE co rozgrywacie 😊

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą rozumu. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

    • Siła ducha: Poleć swoim przyjaciołom z zastępu ulubioną książkę.

    • Siła ciała: Przygotuj własny koktajl odpornościowy z warzyw i owoców. Postaraj się jeść 4 porcje warzyw lub owoców każdego dnia. 

    • Siła braterstwa: Poszukaj z rodzicami i rodzeństwem starych zdjęć rodzinnych. Wybierzcie kilka i przypomnijcie sobie chwile, które są na nich uwiecznione.

    • Siła emocji: Znajdź zdjęcie, które kojarzy Ci się z dobrymi chwilami. Wróć myślami i emocjami do tamtych momentów.

    • Siła ducha: Jeżeli w czasie kwarantanny zaniedbałeś swoje codzienne zwyczaje (np. ścielenie łóżka, poranna gimnastyka, zmywanie po sobie) spróbuj od tego tygodnia do nich wrócić.

    • Siła ciała: Obejrzyj załączony film i od dziś staraj się poprawnie siedzieć przy komputerze. https://tiny.pl/7qwjb

    • Siła braterstwa: Pomyśl w czym się nie zgadzasz z drugą osobą (domownikiem, członkiem zastępu). Spróbuj wczuć się w jego sytuacje i zrozumieć jego stanowisko. 

    • Siła emocji: Zamknij oczy i pooddychaj dziś głęboko przez dłuższą chwilę, poczuj odprężenie.

W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

Koordynator prac merytorycznych: hm. Daria Froń, Chorągiew Podkarpacka

Witamy Was w tygodniu siły DUCHA!

Witamy Was w tygodniu SIŁY DUCHA! Tydzień SIŁY DUCHA to propozycja, która ma na celu rozkwit życia wewnętrznego, zajrzenie w głąb siebie oraz pracę nad przyjętymi przez nas wartościami. Rozwój duchowy uszlachetnia. Przyjrzymy się prawu harcerskiemu, które bardzo konkretnie mówi o pracy nad sobą w sferze duchowej. Pochylimy się nad zrozumieniem pojęcia duchowości przez zuchy. Pragniemy, w tym szczególnym dla nas wszystkich czasie, wzmocnić swojego ducha i rozwijać cnotę męstwa. Ponadto przygotujemy się do przeżycia Triduum Sacrum we własnym “domowym Kościele”.

AKTYWNOŚCI SIŁY DUCHA KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 06.04.2020
Poświęć dziś 15 minut, żeby pomyśleć o swoich mocnych stronach (umiejętnościach, cechach charakteru itp.). Wypisz je i uporządkuj w kolejności zaczynając od tych, które są dla Ciebie najważniejsze lub najbardziej Cię cieszą (możesz to zrobić np. przez stworzenie z nich piramidy, gdzie mocne strony będą na górze).

I/LUB: Podziękuj dziś Panu Bogu za to, że Cię stworzył i obdarzył wieloma talentami. Poproś Go, byś potrafił/a dobrze z nich korzystać.

WTOREK, 07.04.2020
Zastanów się, czy udaje Ci się na co dzień żyć zgodnie z Prawem Harcerskim. Zrób dziś rachunek sumienia. Możesz skorzystać z gotowego: „Harcerski rachunek sumienia”. Jest on dostępny w Centralnym Banku Pomysłów ZHP: http://cbp.zhp.pl/ka3lt.

ŚRODA, 08.04.2020
Porozmawiaj dziś z rodzicami o tym, jakie tradycje związane z Wielkanocą były obecne w ich domach. Które z nich podtrzymujecie? Zastanówcie się również, jak będą wyglądały Wasze świąteczne zwyczaje w obecnych warunkach epidemiologicznych (które z nich zostaną, a które trzeba zmodyfikować)?

I/LUB: Jutro rozpoczyna się Triduum, dlatego warto przygotować w domu miejsce do modlitwy na najbliższe dni. Możesz postawić tam świecę, kwiaty, zostawić Pismo Święte. Zdecydujcie w gronie rodzinnym, w jakiej formie będziecie uczestniczyć w Triduum (TV, transmisja internetowa, radio). Pomocnym będą rozważania: https://tiny.pl/7h484.

CZWARTEK, 09.04.2020
Pomyśl dziś o przyjacielu/przyjaciółce, z którym/ą dawno nie rozmawiałeś/aś. Zadzwoń dziś do niego/niej i porozmawiajcie.  

I/LUB: W Wielki Czwartek Kościół mówi nam o miłości wobec drugiego człowieka, a w Ewangelii czytamy dziś o tym, jak Jezus spożywał Ostatnią Wieczerzę w gronie przyjaciół. Podziękuj Panu Bogu za ludzi, którzy Cię otaczają – za ich miłość i przyjaźń.

PIĄTEK, 10.04.2020
Pomyśl, co na co dzień jest Twoją słabością/złym nawykiem, np. marnowanie czasu przed telewizorem lub obgadywanie innych. Spróbuj dziś zrezygnować z tego nawyku i zobacz, jak będzie wyglądał Twój dzień.

I/LUB: Weź udział w Drodze Krzyżowej online lub nabożeństwie pasyjnym w kościele ewangelicko-augsburskim.

SOBOTA, 11.04.2020
Znajdź ciszę i zajrzyj w głąb siebie. Możesz skorzystać z propozycji medytacji Ruchu Programowo-Metodycznego Ręka Metody: https://tiny.pl/7hkjd
lub Medytacji z Taize: https://tiny.pl/7hkj5. 

I/LUB: W Wielką Sobotę kapłan błogosławi pokarm, który znajdzie się następnego dnia na naszych stołach. Jak co roku przygotuj razem z rodziną koszyk ze święconką. W wyjątkowych sytuacjach pokarmy pobłogosławić może w domu ojciec, matka lub ktoś z członków rodziny. Wtedy należy to uczynić przed uroczystym śniadaniem w Niedziele Zmartwychwstania. Zobacz tutaj: https://tiny.pl/t32r2

NIEDZIELA, 12.04.2020
Podsumuj ten tydzień. Czy udało Ci się coś zmienić w Twojej sile ducha? Wypisz na kartce, z czego jesteś dumny/a w tym tygodniu i jakie masz plany/nadzieje na kolejny tydzień.

I/LUB: Chrystus zmartwychwstał! Warto się dziś z tego cieszyć. Razem z rodziną weźcie udział w transmisji telewizyjnej i przyjmijcie błogosławieństwo papieża Franciszka Urbi et Orbi.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły ducha. Pokażcie im, jakie wybrane sprawności jedno- i dwugwiazdkowe, proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawnościW przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

OCHOTNICZKA/MŁODZIK

• Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
• Mam stały obowiązek domowy i wywiązuje się z niego.
• Znam daty świąt rodzinnych i pamiętam o nich.
• Dzielę się z rodzicami radościami i niepowodzeniami.

TROPICIELKA/WYWIADOWCA

• Notuję sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.
• Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
• Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych.
• Znam historię swojej rodziny.
• Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.

SPRAWNOŚCI

1. Estetycznie nakryła / nakrył stół do codziennego posiłku i uroczystego obiadu rodzinnego.
2. Posprzątała / posprzątał kuchnię, umieszczając wszystko na właściwym miejscu.
3. Zabezpieczyła / zabezpieczył przed zepsuciem wędliny, masło, pieczywo, mleko.
4. Odkurzyła / odkurzył mieszkanie, stosując właściwy sprzęt i środki do podłóg, mebli, dywanów.
5. Przygotowała / przygotował podwieczorek dla członków rodziny, zadbała / zadbał o właściwy wystrój miejsca spożywania posiłku.
6. Pielęgnowała / pielęgnował kwiaty domowe (podlewanie, przesadzanie). 

1. Uczestniczył/a w nabożeństwie ku czci Patrona Harcerzy.
2. Zapoznał/a się z biografią bł. ks. S. W. Frelichowskiego.
3. Pomógł/pomogła w zorganizowaniu świąt w swoim domu.
4. Umie wyjaśnić/zna znaczenie słowa błogosławiony, beatyfikacja.

1. Poznała / poznał historię godła i barw narodowych. Wie, co oznaczają i potrafi się wobec nich zachować.
2. Potrafi zaśpiewać hymn państwowy.
3. Odszukała / odszukał na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziła / odwiedził lub chciałaby / chciałby odwiedzić.
4. Zapoznała / zapoznał się z częścią statutu szkoły, zawierającą prawa i obowiązki ucznia. Angażuje się w życie swojej klasy.
5. Poznała / poznał daty polskich świąt narodowych. Wie, na pamiątkę jakich wydarzeń zostały ustanowione. Przygotowała / przygotował z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.

1.Poznała / poznał historię swojej rodziny, wykonała / wykonał wykaz ważnych rodzinnych wydarzeń.
2. Uporządkowała / uporządkował album rodzinny, opisała /opisał zdjęcia, ułożyła / ułożył je chronologicznie.
3. Odtworzyła / odtworzył drzewo genealogiczne swojej rodziny przynajmniej trzy pokolenia wstecz, korzystając np. z ksiąg kościelnych lub dokumentów rodzinnych. Uporządkowała / uporządkował dokumentację i pamiątki rodzinne (świadectwa, dyplomy, listy, pamiątki).
4. Prowadziła / prowadził kronikę rodziny, zapisała / zapisał w niej np. kilka ciekawych przygód rodziny, wywiady przeprowadzone ze starszymi członkami rodziny, słowniczek pierwszych słów młodszego rodzeństwa.

5. Współorganizowała / współorganizował i uczestniczyła / współuczestniczył w rodzinnej wycieczce do miejsc ważnych dla rodziny (np. miejscowość, z której pochodzą dziadkowie, kościół, w którym brali ślub, miejsce, gdzie poznali się rodzice, miejsce walki, w której uczestniczył ktoś z rodziny).

1. Umie opowiedzieć, czym jest rozwój duchowy i religijny, potrafi wyjaśnić różnicę między pojęciami „duchowość” i „religijność”.
2. Prowadzi dzienniczek, w którym dokumentuje swoje przemyślenia i doświadczenia duchowe.
3. Nauczyła / nauczył się wybierać wartościową lekturę, filmy, spektakle teatralne i opowiedział o swoich przeżyciach z tym związanych.
4. Wie, jak nazywa się pięć głównych religii świata. Potrafi wyjaśnić, dlaczego na świecie jest wiele tradycji religijnych i duchowych.
5. Zorganizowała / zorganizował dla zastępu /drużyny zbiórkę, w czasie której harcerze mogli porozmawiać o swoim światopoglądzie i nauczyć się tolerowania różnic w tym względzie.

1. Potrafi wskazać ważne momenty z życia Patrona, dzieli się swoją wiedzą i rozpowszechnia informację o nim wśród rówieśników/ w środowisku lokalnym.
2. Samodzielnie lub z zastępem pełniła służbę na rzecz innych np. odwiedził/a osobę potrzebującą pomocy (chorzy, samotni, niepełnosprawni), zorganizował/a wspólnie z zastępem turniej gier i zabaw dla dzieci.
3. Podjął/podjęła walkę z jedną ze swoich słabości.
4. Odwiedził/a jedno z miejsc bliskich Patronowi.

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą ducha. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła ciała: Zagraj z rodzicami w grę ruchową z ich dzieciństwa.
  • Siła rozumu: Ułóż jak najwięcej słów używając liter z Twojego imienia i nazwiska.
  • Siała braterstwa: Napisz kartkę z braterskim przesłaniem. Przyklej ją na drzwi.
  • Siała emocji: Uśmiechnij się do siebie w lustrze.
  • Siła ciała: Przygotuj swój własny elektrolit! Codziennie wypijaj 1,5 litry wody. 
  • Siła rozumu: Zagraj z rodziną w “Państwa i miasta”.
  • Siała braterstwa: Wypełnij domowy obowiązek odciążając rodziców.
  • Siała emocji: Wyślij znajomej, znajomemu obrazek/mem, który Cię rozbawił.
W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

AKCJA TYGODNIA SIŁY DUCHA

Wielki Tydzień to wielkie wydarzenia. Wielkie dla całego chrześcijańskiego świata i dla Was osobiście. Zapraszamy Was w środę o godz. 18.00 na wspólną wędrówkę, śledź wydarzenie #zdalneHARCE na Facebooku (link). Poznasz największą Miłość. Poznasz harcerskiego Przyjaciela, który sprawdził się w życiu – wspólne oglądanie Harcerskiej Drogi Krzyżowej z bł. Druhem Wickiem.

Możesz również poznać historię Auggie’go, który potrafił zmienić świat wokół siebie – „Cudowny chłopak” reż. Stephen Chbosky (2017) Zobaczcie koniecznie, jeśli jeszcze nie widzieliście!

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE  DUCHA

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

Koordynator prac merytorycznych: phm. Teresa Zawadzka, Chorągiew Stołeczna

Witamy Was w tygodniu siły ciała!

Tydzień SIŁY CIAŁA to propozycja, która nie oznacza tylko ruchu i bicia rekordów. Zwrócimy uwagę na to jak zadbać o ciało bardziej kompleksowo. Zdrowe odżywianie, aktywności z rodziną, odpowiednie nawadnianie czy właściwy odpoczynek przestaną być dla Was zagadkowymi pojęciami.  

AKTYWNOŚCI SIŁY CIAŁA KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊

TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 30.03.2020
Wejdź na wydarzenie na Facebooku: Wyzwanie: Ruszamy! o 17.00 i razem z nami się rozruszaj po pracowitym  poniedziałku! Drużyny NS: …Pochwal się zastępowi/drużynie jaki trening…

WTOREK, 31.03.2020
Przez co najmniej 30 min. przed snem czytaj książkę/czasopismo – w wersji papierowej. Pochwal się w zastępie co czytasz. Drużyny NS: Poproś opiekuna, mamę lub tatę aby przez 30 minut przeczytali Ci ciekawą książkę lub czasopismo. 

ŚRODA, 01.04.2020
Zrób sałatkę na rodzinną kolacje, zaproś do jej przygotowania rodzinę. Drużyny NS: j.w.

CZWARTEK, 02.04.2020
Postaraj się namówić domowników na wspólną zabawę ruchową. Wymieńcie się w zastępie pomysłami na zabawy. Drużyny NS: …Wymieńcie się w zastępie/drużynie pomysłami na zabawy.

PIĄTEK, 03.04.2020
Zapytaj rodziców lub dziadków (telefonicznie) o stare, domowe sposoby podnoszenia odporności np. syrop z cebuli lub czosnku, imbir itp. Wykonaj jeden z nich i zachęć domowników do stosowania. Podziel się przepisem z zastępem! Drużyny NS: …Podziel się przepisem z zastępem / drużyną

SOBOTA, 04.04.2020
Przygotuj z odpadów (np. kabel, stary sznurek, butelka pet, dętka rowerowa) urządzenie do ćwiczeń, np. skakankę. Pochwal się w zastępie! Drużyny NS: ….Pochwal się w zastępie/drużynie!

NIEDZIELA, 05.04.2020
Zacznij używać aplikacji, która będzie mierzyć “czas offline”. Nie korzystaj z urządzeń elektronicznych po 20:00. Drużyny NS: j.w.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły ciała. Pokażcie im, jakie wymagania z próby na stopień Ochotniczki/Młodzika, Tropicielki/Wywiadowcy oraz wybrane sprawności jedno- i dwugwiazdkowe, które proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawnościW przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

OCHOTNICZKA/MŁODZIK

  • Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
  • Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).
  • Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.

TROPICIELKA/WYWIADOWCA

  • Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
  • Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
  • Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków. Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.

SPRAWNOŚCI

1. Opracowała / opracował własne zestawy ćwiczeń w domu i na powietrzu.
2. Poznała / poznał sławne gimnastyczki i gimnastyków i ich kariery sportowe.
3. Prowadziła / prowadził gimnastykę zastępu, drużyny, grupy dzieci.

4. Brała / brał udział w zawodach sportowych w drużynie, starając się osiągać najlepsze wyniki.

1. Przygotowała / przygotował w terenie posiłek dla zastępu, korzystając z kuchni polowej lub kuchenki turystycznej.
2. Zadbała / zadbał o estetyczny wygląd polowego „stołu”.
3. Przestrzegała / przestrzegał zasad higieny przy sporządzaniu posiłków i zapoznała / zapoznał z nimi zastęp.
4. Przygotowała / przygotował śniadanie lub kolację dla domowników.
5. Przygotowała / przygotował podwieczorek według własnego pomysłu.

1. Poprowadziła / przeprowadził kilka pląsów i zabaw z muzyką na zbiórce zastępu.
2. Zatańczyła / zatańczył publicznie wybrany taniec narodowy, ludowy, towarzyski, dyskotekowy.
3. Nauczyła / nauczył tańczyć wybrany taniec koleżanki lub kolegów w zastępie / drużynie.
4. Zaimprowizowała / zaimprowizował ruchy taneczne do melodii.

1. Nauczyła / nauczył się poprawnie wykonywać ćwiczenia z wybranego rodzaju gimnastyki.
2. Zrozumiała / zrozumiał rolę ćwiczeń gimnastycznych dla organizmu.

3. Uczestniczy regularnie w zajęciach wybranej gimnastyki prowadzonych przez fachowca.
4. Dobrała / dobrał muzykę do uprawianych przez siebie codziennie ćwiczeń.
5. Przeprowadziła / przeprowadził gimnastykę zastępu lub drużyny na obozie lub biwaku, zwracając uwagę na dokładność wykonywania ćwiczeń.

1. Prawidłowo posługiwała / posługiwał się sprzętem kuchennym (nożami, tłuczkami, maszynką do mielenia, garnkami i patelniami, cedzakiem).
2. Ułożyła / ułożył urozmaicony jadłospis na kilkudniowy biwak lub na tydzień obozu dla całej drużyny.
3. Przygotowała / przygotował dwudaniowy obiad dla rodziny, estetycznie go podając.

4. Wybrała / wybrał na biwaku miejsce na kuchnię, urządziła / urządził ją funkcjonalnie.

1. Rozróżniła / rozróżnił melodię i kroki dziesięciu tańców.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w zajęciach klubu lub zespołu tanecznego.
3. Wzięła / wziął udział w konkursie tanecznym, starając się uzyskać najlepszą ocenę.
4. Przeprowadziła / przeprowadził kurs tańca w drużynie lub klasie.
5. Zna nazwiska słynnych tancerek i tancerzy. Przedstawiła / przeprowadził sylwetkę jednego z nich na zbiórce zastępu.

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE  CIAŁA 

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  


Wykroki – za każdym razem stawiaj stopę najdalej, jak się da, nie tracąc przy tym równowagi

wyskoki – podskok obiema nogami na raz, aby dotknąć kolanami klatki piersiowej

wymachy rąk – naprzemianstronne w górę i w dół, z prostymi rękami w łokciach

skip A – naprzemianstronne uniesienie kolan do wysokości bioder, kąt prosty w nodze

skip C – naprzemianstronnie pięta wędruje do pośladka, noga zgina się w kolanie

AKCJA TYGODNIA SIŁY  CIAŁA

Znacie taki taniec plemion maoryskich o nazwie Haka? Nie? To poznacie!  Razem przestraszymy wszelkie wirusy! Przygotujcie się na wspólny plemienny groźny taniec. Śledźcie Wydarzenie #zdalneHARCE (link) na Facebooku w czwartek i szykujcie się o godz. 17.30 na wspólne działanie! 

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą ciała. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła ducha: Stwórz własnoręcznie kartkę świąteczną – zrób zdjęcie i wyślij ją do dziadków/dalszej rodziny.
  • Siła rozumu: Stwórz krzyżówkę o tematyce harcerskiej.
  • Siła braterstwa: Weź udział w JOTI (Jamboree on the Internet): 3-5 kwietnia 2020.
  • Siła emocji: Zapytaj każdego z domowników, jak się dziś czuje. Porozmawiajcie o tym dłużej.
  • Siła ducha: Wybierz się na spacer i poobserwuj dokładnie przyrodę. Zachowaj zasady bezpieczeństwa.
  • Siła rozumu: Ułóż rebus do wybranego punktu Prawa Harcerskiego.
  • Siła braterstwa: Zadzwoń do babci, dziadka, rodziny. Zapytaj o ich samopoczucie, co u nich słychać.
  • Siła emocji: Włącz sobie piosenkę, która przywołuje miłe wspomnienia. Wróć myślami do tamtych chwil.
W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.
Koordynator prac merytorycznych: hm. Magdalena Suchan, Chorągiew Łódzka

ZdalneHARCE

„(...)wychowywanie młodego człowieka, czyli wspieranie go we wszechstronnym rozwoju i kształtowaniu charakteru przez stawianie wyzwań."

PASSWORD RESET

Zaloguj się