Wydział Inspiracji i Poradnictwa działa w obszarze Pracy z Kadrą. Poprzez swoje działania inspiruje kadrę ZHP w zakresie dobrych praktyk, materiałów programowych dla drużyn i gromad oraz upowszechnia międzynarodowe propozycje skautowe. Do zadań Wydziału należy prowadzenie poradnictwa i tworzenie materiałów wspierających pracę kadry ZHP oraz koordynowanie całości poradnictwa prowadzonego przez GK ZHP. WIP zrealizował takie projekty jak Centralny Bank Pomysłów, Turniej Gromad i Drużyn, EkoGromada i EkoDrużyna, Leśne Harce, warsztaty z gier kształceniowych, gra karciana “Segreko”, gra planszowa “Zaopiekuj się mną” czy Inspirada.

Wydział działa w obszarze pracy z kadrą pod kierownictwem hm. Małgorzaty Szwed (Chorągiew Stołeczna) i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Agacie Erhardt-Wojciechowskiej.

Kogo rekrutujemy?

Instruktor/Instruktorka wydziału

Instruktorów i instruktorki na funkcję członka/członkini wydziału, którzy będą wspierać wydział w co najmniej jednym z obszarów:

  • Budowanie bazy inspiracji dla kadry wszystkich szczebli ZHP, recenzowanie programów, konspektów, propozycji programowych, wspieranie autorów w tworzeniu treści, działania związane z Centralnym Bankiem Pomysłów 2.0.
  • Budowanie inicjatyw programowych w ZHP, koordynowanie międzywydziałowych zespołów harcerskich specjalistów w wybranym zakresie tematycznym, np. metodyka zuchowa/harcerska/starszoharcerska/wędrownicza, działania ekologiczne, zrównoważony rozwój itp.
  • Tworzenie narzędzi wspierających kadrę ZHP we wdrażaniu zmian podejmowanych przez organizację, np. gry planszowe/karciane/terenowe, kampanie edukacyjne, witryny internetowe; we współpracy z członkami innych wydziałów GK ZHP.
  • posiada stopień podharcmistrza/podharcmistrzyni,
  • posiada doświadczenie w pracy z kadrą/programem/wychowaniem na poziomie hufca lub chorągwi.

Mile widziane:

  • znajomość języka obcego

doświadczenie w obszarze kształcenia kadry (również OKK)

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

  • Ideały harcerskie:
    • Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.
  • Program harcerski:
    • Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
    • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
    • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
    • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
  • Metoda harcerska:
    • Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
    • Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.

KSZTAŁCENIE KADRY

  • Kompetencje „uniwersalne”:
    • Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
    • Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
    • Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
    • Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
    • Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
  • Kompetencje potrzebne do kształcenia harcerskiego:
    • Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
    • Potrafi budować harcerski klimat kursu.
    • Potrafi pracować z kadrą na kursie.
    • Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
    • Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).
  • Dokumenty kształceniowe:
    • Zna standardy kursów obowiązujące w ZHP i potrafi z nimi pracować.
    • Zna i potrafi posługiwać się obowiązującymi w ZHP dokumentami dotyczącymi kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

  • Zarządzanie projektami:
    • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
    • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
    • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu.  Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu. 
    • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
    • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
    • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.

Korektor/Korektorka

Członków i członkinie do zespołu korektorów WIP, które:

  • znają i stosują w praktyce zasady poprawnej polszczyzny,
  • mają oko do szczegółów,
  • potrafią wyłapać błędy innych i wiedzą, jak je poprawić,
  • chociaż w niewielkim stopniu samodzielnie już dokonywały korekt,
  • będą w stanie poprowadzić własne projekty.
  • praktyczna znajomość zasad poprawnej polszczyzny (ortografia, interpunkcja, składnia),
  • podczas rekrutacji zostaniesz poproszony o wykonanie krótkiego zadania polegającego na sprawdzeniu w trybie rejestracji zmian ok. 2 stron tekstu,
  • stopień instruktorski nie jest wymagany.

Mile widziane:

  • w trakcie lub po studiach z filologii polskiej, edytorstwa lub dziennikarstwa,
  • ukończony kurs korektorski,
  • znajomość języka angielskiego.

WIEDZA O ZHP

  • Posiada podstawową wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu).
  • Zna elementy składające się na Harcerski System Wychowawczy oraz rozumie ich funkcjonowanie i wzajemne relacje.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie drużyny, szczepu i hufca. Świadomie w nich uczestniczy.

Link do strony na SharePoint: https://gkzhp.sharepoint.com/SitePages/Wydzia%C5%82-Inspiracji-i-Poradnictwa.aspx

Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.

Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.