Wydział Inspiracji i Poradnictwa działa w obszarze Pracy z Kadrą. Poprzez swoje działania inspiruje kadrę ZHP w zakresie dobrych praktyk, materiałów programowych dla drużyn i gromad oraz upowszechnia międzynarodowe propozycje skautowe. Do zadań Wydziału należy prowadzenie poradnictwa i tworzenie materiałów wspierających pracę kadry ZHP oraz koordynowanie całości poradnictwa prowadzonego przez GK ZHP. WIP zrealizował takie projekty jak Centralny Bank Pomysłów, Turniej Gromad i Drużyn, EkoGromada i EkoDrużyna, Leśne Harce, warsztaty z gier kształceniowych, gra karciana “Segreko”, gra planszowa “Zaopiekuj się mną” czy Inspirada.
Wydział działa w obszarze pracy z kadrą pod kierownictwem hm. Małgorzaty Szwed (Chorągiew Stołeczna) i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Agacie Erhardt-Wojciechowskiej.
Kogo rekrutujemy?
Instruktor/Instruktorka wydziału
Instruktorów i instruktorki na funkcję członka/członkini wydziału, którzy będą wspierać wydział w co najmniej jednym z obszarów:
- Budowanie bazy inspiracji dla kadry wszystkich szczebli ZHP, recenzowanie programów, konspektów, propozycji programowych, wspieranie autorów w tworzeniu treści, działania związane z Centralnym Bankiem Pomysłów 2.0.
- Budowanie inicjatyw programowych w ZHP, koordynowanie międzywydziałowych zespołów harcerskich specjalistów w wybranym zakresie tematycznym, np. metodyka zuchowa/harcerska/starszoharcerska/wędrownicza, działania ekologiczne, zrównoważony rozwój itp.
- Tworzenie narzędzi wspierających kadrę ZHP we wdrażaniu zmian podejmowanych przez organizację, np. gry planszowe/karciane/terenowe, kampanie edukacyjne, witryny internetowe; we współpracy z członkami innych wydziałów GK ZHP.
- posiada stopień podharcmistrza/podharcmistrzyni,
- posiada doświadczenie w pracy z kadrą/programem/wychowaniem na poziomie hufca lub chorągwi.
Mile widziane:
- znajomość języka obcego
doświadczenie w obszarze kształcenia kadry (również OKK)
WIEDZA O ZHP
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
- Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
- Ideały harcerskie:
- Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.
- Program harcerski:
- Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
- Metoda harcerska:
- Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
- Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.
KSZTAŁCENIE KADRY
- Kompetencje „uniwersalne”:
- Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
- Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
- Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
- Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
- Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
- Kompetencje potrzebne do kształcenia harcerskiego:
- Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
- Potrafi budować harcerski klimat kursu.
- Potrafi pracować z kadrą na kursie.
- Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
- Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).
- Dokumenty kształceniowe:
- Zna standardy kursów obowiązujące w ZHP i potrafi z nimi pracować.
- Zna i potrafi posługiwać się obowiązującymi w ZHP dokumentami dotyczącymi kształcenia.
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
- Zarządzanie projektami:
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
Korektor/Korektorka
Członków i członkinie do zespołu korektorów WIP, które:
- znają i stosują w praktyce zasady poprawnej polszczyzny,
- mają oko do szczegółów,
- potrafią wyłapać błędy innych i wiedzą, jak je poprawić,
- chociaż w niewielkim stopniu samodzielnie już dokonywały korekt,
- będą w stanie poprowadzić własne projekty.
- praktyczna znajomość zasad poprawnej polszczyzny (ortografia, interpunkcja, składnia),
- podczas rekrutacji zostaniesz poproszony o wykonanie krótkiego zadania polegającego na sprawdzeniu w trybie rejestracji zmian ok. 2 stron tekstu,
- stopień instruktorski nie jest wymagany.
Mile widziane:
- w trakcie lub po studiach z filologii polskiej, edytorstwa lub dziennikarstwa,
- ukończony kurs korektorski,
- znajomość języka angielskiego.
WIEDZA O ZHP
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu).
- Zna elementy składające się na Harcerski System Wychowawczy oraz rozumie ich funkcjonowanie i wzajemne relacje.
- Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie drużyny, szczepu i hufca. Świadomie w nich uczestniczy.
Link do strony na SharePoint: https://gkzhp.sharepoint.com/SitePages/Wydzia%C5%82-Inspiracji-i-Poradnictwa.aspx
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.