Muzeum Harcerstwa w Warszawie jest jednostką organizacyjną Związku Harcerstwa Polskiego, posiadającą status placówki muzealnej, zgodnie z zapisami ustaw: o muzeach, o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Działa w oparciu o nadany przez Założyciela regulamin, uzgodniony z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zajmuje się: gromadzeniem i trwałą ochroną dóbr kultury, związanych z historią harcerstwa i skautingu, informowaniem o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianiem podstawowych wartości harcerstwa i harcerskiej myśli pedagogicznej, kształtowaniem wartości poznawczych oraz udostępnianiem zbiorów.
- gromadzenie zbiorów z zakresu działalności harcerstwa: historycznych, etnograficznych i artystycznych;
- inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
- zabezpieczanie i konserwacja muzealiów wpisanych do inwentarza;
- przechowywanie zgromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im bezpieczeństwo i łatwy dostęp do celów naukowych;
- organizacja wystaw stałych, czasowych i objazdowych;
- gromadzenie i katalogowanie literatury fachowej, związanej z charakterem naszej działalności;
- prowadzenie działalności kulturalnej, edukacyjnej i informacyjnej;
- prowadzenie działalności wydawniczej.
Dyrektorem Muzeum Harcerstwa w Warszawie jest phm. dr Paweł Bezak (Chorągiew Łódzka), jednostka podlega zastępcy naczelniczki ZHP hm. Bartoszowi Bednarczykowi.
Kogo rekrutujemy?
Rekrutujemy osoby, które będą wspierać pracę wieloletnich wolontariuszy i współpracowników w zakresie:
· obsługi CMS Muzeum – uzupełnianie metadanych;
· przenoszenia analogowego katalogu zbiorów do postaci cyfrowej;
· przygotowania plików graficznych (skany i fotografie zbiorów) do umieszczenia w sieci;
· skanowania zbiorów bibliotecznych i archiwalnych.
Rekrutujemy osoby na funkcje:
· członków Zespołu Akcesji w Dziale Głównego Inwentaryzatora;
· członków zespołu obsługującego Bibliotekę.
· posiada co najmniej stopień przewodnika i ma ukończone 18 lat;
· posiada co najmniej podstawową wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu);
· potrafi obsługiwać nieskomplikowane bazy danych lub szybko przyswaja wiedzę z zakresu obsługi programów do inwentaryzacji;
· potrafi obsługiwać CMS;
· posługuje się narzędziami pakietu Office;
· potrafi obsługiwać skaner – ustawienia zaawansowane;
· potrafi wykonać podstawową obróbkę skanów/fotografii (m.in. kadrowanie, skalowanie)
· potrafi pracować w systemie “home office”;
· potrafi zaplanować swoje działania i określić ich rezultaty, dotrzyma ustalonych terminów;
· potrafi pracować w grupie “na odległość”;
· interesuje się zagadnieniami z zakresu historii harcerstwa i historii Polski;
· zna elementy Harcerskiego Systemu Wychowawczego oraz rozumie ich funkcjonowanie i wzajemne relacje;
· zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie drużyny, szczepu i hufca, świadomie w nich uczestniczy;
· posiada wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów oraz wartości, na których opiera się ruch harcerski, a także – dotyczące tożsamości indywidualnej oraz zbiorowej; tożsamości ruchu harcerskiego i ZHP;
· wie, jak działania harcerskie mogą być odbierane i interpretowane przez odbiorców zewnętrznych, potrafi mówić o harcerstwie, dostosowując język i przykłady do ich potrzeb, buduje pozytywne postrzeganie harcerstwa wśród osób dorosłych spoza organizacji;
Link do strony Muzeum: muzeumharcerstwa.pl
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.