Instruktor/Instruktorka zespołu ds. rozwoju wspólnot wędrowniczych
WIEDZA O ZHP
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
- Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
IDEAŁY HARCERSKIE (Dlaczego?/Do czego wychowujemy?)
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
PROGRAM HARCERSKI (Co?/Jakie szanse wychowawcze stwarzamy?)
- Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
METODA HARCERSKA (Jak?/W jaki sposób wychowujemy?)
- Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
- Zna i rozumie wszystkie metodyki.
- Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
- Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.
KSZTAŁCENIE KADRY
KOMPETENCJE „UNIWERSALNE”
- Potrafi definiować cele i zamierzenia zajęć, potrafi stworzyć konspekt zajęć.
- Zna różnorodne metody i techniki szkoleniowe oaz potrafi je stosować w praktyce.
- Umie pracować z różnymi typami grup szkoleniowych.
- Umie przygotować materiały szkoleniowe.
- Potrafi przeprowadzić ewaluację zajęć, stosując różne formy oceny, potrafi dokonać samooceny zajęć.
KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia, realizując założone treści kształcenia zgodnie z metodą harcerską.
- Potrafi dobierać metody i techniki szkolenia do treści, celów, czasu oraz specyfiki grupy harcerskiej.
- Rozwija kompetencje liderskie i instruktorskie sprzyjające procesowi kształcenia.
- Potrafi prowadzić doradztwo indywidualne w zakresie przekazywanych treści, zwracając szczególną uwagę na kwestie metodyczne i ideowe.
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
Instruktor/Instruktorka zespołu ds. metodyki oraz SIM
WIEDZA O ZHP
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
- Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
IDEAŁY HARCERSKIE (Dlaczego?/Do czego wychowujemy?)
- Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.
PROGRAM HARCERSKI (Co?/Jakie szanse wychowawcze stwarzamy?)
- Potrafi koordynować pracę zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
METODA HARCERSKA (Jak?/W jaki sposób wychowujemy?)
- Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
- Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.
KSZTAŁCENIE KADRY
KOMPETENCJE UNIWERSALNE
- Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
- Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
- Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
- Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
- Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia, realizując założone treści kształcenia zgodnie z metodą harcerską.
- Potrafi dobierać metody i techniki szkolenia do treści, celów, czasu oraz specyfiki grupy harcerskiej.
- Rozwija kompetencje liderskie i instruktorskie sprzyjające procesowi kształcenia.
- Potrafi prowadzić doradztwo indywidualne w zakresie przekazywanych treści, zwracając szczególną uwagę na kwestie metodyczne i ideowe.
Instruktor/Instruktorka zespołu ds. kształcenia
WIEDZA O ZHP
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
- Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
IDEAŁY HARCERSKIE (Dlaczego?/Do czego wychowujemy?)
- Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.
PROGRAM HARCERSKI (Co?/Jakie szanse wychowawcze stwarzamy?)
- Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
METODA HARCERSKA (Jak?/W jaki sposób wychowujemy?)
- Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
- Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.
KSZTAŁCENIE KADRY
KOMPETENCJE „UNIWERSALNE”
- Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
- Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
- Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
- Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
- Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO
- Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
- Potrafi budować harcerski klimat kursu.
- Potrafi pracować z kadrą na kursie.
- Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
- Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).
DOKUMENTY KSZTAŁCENIOWE
- Zna standardy kursów obowiązujące w ZHP i potrafi z nimi pracować.
- Zna i potrafi posługiwać się obowiązującymi w ZHP dokumentami dotyczącymi kształcenia.
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.