Nabór do Wydziału Wędrowniczego GK ZHP

Termin zgłoszeń

03 mar 2025

Rekrutacja na

Osobę do składu zespołu

Wydział Wędrowniczy jest przestrzenią dla metodyków i metodyczek wędrowniczych, będących ekspertami i ekspertkami w swojej dziedzinie, którzy chcą z poziomu centralnego wspierać rozwój wędrownictwa. Jego celem jest bycie pomostem łączącym referaty, a także metodyków niewchodzących w ich skład, budowanie wspólnoty Ruchu Wędrowniczego i dbanie o rozwój wędrownictwa w organizacji. Wydział Wędrowniczy ma realny wpływ na wygląd Ruchu Wędrowniczego, nadaje mu kierunek i jest jego rzecznikiem. Oprócz tego inicjuje i czuwa nad poziomem merytorycznym przedsięwzięć programowo-metodycznych skierowanych do środowisk wędrowniczych oraz bierze udział w kształceniu kadry organizującej szkolenia z metodyki wędrowniczej.

W ramach wydziału działają cztery zespoły, których szczegółowe zadania wymieniono poniżej:

  • Zespół ds. rozwoju wspólnot wędrowniczych – odpowiedzialny za wspieranie działalności referatów wędrowniczych lub/i innych zespołów oraz osób odpowiedzialnych za pracę z kadrą wędrowniczą oraz na rzecz wędrowników na poziomie chorągwi, a także budowanie wspólnoty ruchu wędrowniczego (metodyków wędrowniczych).
  • Zespół ds. służby – zajmujący się wdrażaniem programu Odznaki Skautów Świata oraz popularyzowaniem służby w działalności wędrowniczej.
  • Zespół ds. metodyki oraz SIM – odpowiedzialny za doskonalenie metodyki wędrowniczej, prowadzenie poradnictwa oraz popularyzację dorobku w zakresie metodyki wędrowniczej.
  • Zespół ds. kształcenia – zajmujący się za podnoszeniem jakości kształcenia metodycznego, popularyzowaniem dobrych praktyk kształceniowych dotyczących kształcenia metodycznego, a także budowaniem wspólnoty ruchu wędrowniczego (metodyków wędrowniczych) w aspekcie kształceniowym.

Kogo rekrutujemy?

Rekrutujemy osoby na funkcje Instruktorów i Instruktorek Wydziału Wędrowniczego do realizacji poniższych projektów:

  • komunikacja z regionami i referatami oraz koordynacja spotkań metodyków (zespół ds. rozwoju wspólnot wędrowniczych);
  • poradnictwo metodyczne i wsparcie we wdrażaniu nowego Systemu Instrumentów Metodycznych (zespół ds. metodyki i SIM);
  • koordynowanie form kształceniowych na poziomie centralnym oraz udział w rozwoju kształcenia skierowanego do metodyków wędrowniczych (zespół ds. kształcenia).

Wydział działa pod kierownictwem hm. Karoliny Kornas-Bojaronus (Chorągiew Gdańska) i podlega zastępczyni Naczelniczki ZHP ds. wsparcia metodyczno-programowego – hm. Annie Pospiesznej.

Link do witryny na SharePoint.

Zadania zespołu

Instruktor/Instruktorka zespołu ds. rozwoju wspólnot wędrowniczych

  • Posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza.
  • Ma doświadczenie działalności w referacie metodycznym bądź zespole wsparcia metodycznego na poziomie chorągwi.

Instruktor/Instruktorka zespołu ds. metodyki oraz SIM

  • Posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza.
  • Ma doświadczenie we wspieraniu drużynowych w pracy z SIM przynajmniej na poziomie hufca oraz w prowadzeniu warsztatów dla drużynowych.
  • Dobrze zna System Instrumentów Metodycznych. 

Instruktor/Instruktorka zespołu ds. kształcenia

  • Posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza.
  • Posiada minimum Brązową Odznakę Kadry Kształcącej.
  • Ma doświadczenie w organizacji kursów drużynowych wędrowniczych.
  • Ma doświadczenie w prowadzeniu warsztatów doszkalających dla kadry metodycznej na poziomie chorągwi.

Instruktor/Instruktorka zespołu ds. rozwoju wspólnot wędrowniczych

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

IDEAŁY HARCERSKIE (Dlaczego?/Do czego wychowujemy?)

  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie. 

PROGRAM HARCERSKI (Co?/Jakie szanse wychowawcze stwarzamy?)

  • Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
  • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
  • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
  • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.

METODA HARCERSKA (Jak?/W jaki sposób wychowujemy?)

  • Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
  • Zna i rozumie wszystkie metodyki.
  • Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
  • Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.

KSZTAŁCENIE KADRY

KOMPETENCJE „UNIWERSALNE”

  • Potrafi definiować cele i zamierzenia zajęć, potrafi stworzyć konspekt zajęć.
  • Zna różnorodne metody i techniki szkoleniowe oaz potrafi je stosować w praktyce.
  • Umie pracować z różnymi typami grup szkoleniowych.
  • Umie przygotować materiały szkoleniowe.
  • Potrafi przeprowadzić ewaluację zajęć, stosując różne formy oceny, potrafi dokonać samooceny zajęć.

KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO

  • Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia, realizując założone treści kształcenia zgodnie z metodą harcerską.
  • Potrafi dobierać metody i techniki szkolenia do treści, celów, czasu oraz specyfiki grupy harcerskiej.
  • Rozwija kompetencje liderskie i instruktorskie sprzyjające procesowi kształcenia.
  • Potrafi prowadzić doradztwo indywidualne w zakresie przekazywanych treści, zwracając szczególną uwagę na kwestie metodyczne i ideowe. 

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

  • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
  • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
  • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
  • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
  • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
  • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.

Instruktor/Instruktorka zespołu ds. metodyki oraz SIM

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

IDEAŁY HARCERSKIE (Dlaczego?/Do czego wychowujemy?)

  • Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.

PROGRAM HARCERSKI (Co?/Jakie szanse wychowawcze stwarzamy?)

  • Potrafi koordynować pracę zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
  • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
  • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
  • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.

METODA HARCERSKA (Jak?/W jaki sposób wychowujemy?)

  • Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
  • Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.

KSZTAŁCENIE KADRY

KOMPETENCJE UNIWERSALNE

  • Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
  • Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
  • Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
  • Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
  • Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.

KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO

  • Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia, realizując założone treści kształcenia zgodnie z metodą harcerską.
  • Potrafi dobierać metody i techniki szkolenia do treści, celów, czasu oraz specyfiki grupy harcerskiej.
  • Rozwija kompetencje liderskie i instruktorskie sprzyjające procesowi kształcenia.
  • Potrafi prowadzić doradztwo indywidualne w zakresie przekazywanych treści, zwracając szczególną uwagę na kwestie metodyczne i ideowe.

Instruktor/Instruktorka zespołu ds. kształcenia

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

IDEAŁY HARCERSKIE (Dlaczego?/Do czego wychowujemy?)

  • Posiada pogłębioną wiedzę i wyrobione poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski.

PROGRAM HARCERSKI (Co?/Jakie szanse wychowawcze stwarzamy?)

  • Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
  • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
  • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
  • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.

METODA HARCERSKA (Jak?/W jaki sposób wychowujemy?)

  • Analizując instrumenty metodyczne i rozwiązania organizacyjne, potrafi określić pożądane kierunki doskonalenia danej metodyki.
  • Regularnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym przez poradnictwo bezpośrednie i pisemne.

KSZTAŁCENIE KADRY

KOMPETENCJE „UNIWERSALNE”

  • Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
  • Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
  • Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
  • Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
  • Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.

KOMPETENCJE POTRZEBNE DO KSZTAŁCENIA HARCERSKIEGO

  • Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
  • Potrafi budować harcerski klimat kursu.
  • Potrafi pracować z kadrą na kursie.
  • Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
  • Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).

DOKUMENTY KSZTAŁCENIOWE

  • Zna standardy kursów obowiązujące w ZHP i potrafi z nimi pracować.
  • Zna i potrafi posługiwać się obowiązującymi w ZHP dokumentami dotyczącymi kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

  • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
  • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
  • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
  • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
  • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
  • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.

1
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
2
Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.

Inne NABORY

WSPÓLNIE DLA HARCERSKIEJ MISJI

Twoje wsparcie, nasza siła!

Numer konta do darowizn na rzecz ZHP

22 1140 1010 0000 5392 2900 1017

CZY WIESZ, ŻE...

Drużynowi ZHP przepracowują społecznie łącznie 8 mln godzin w ciągu roku. Jeżeli przeliczyć to na złotówki, wartość pracy wolontariackiej wyniosłaby 136 mln zł.
Czuwaj! Zauważyłeś coś co można poprawić?
Nasza strona internetowa jest naszym obozowiskiem w wirtualnym świecie, zbieranie feedbacku jest jak zbiórka przy ognisku, gdzie każdy może podzielić się swoimi przemyśleniami i pomysłami.Jeśli widzisz coś co można poprawić to proszę kliknij ikonkę feedbacku z prawej strony ekranu i prześlij naszemu zespołowi feedback. Pomoże nam to w rozwoju całego serwisu!
Skip to content