Tematyka szóstej edycji konferencji koncentruje się wokół obywatelskiego zaangażowania dziewcząt i młodych kobiet oraz społecznego zaangażowania członków i członkiń ZHP, ze szczególnym uwzględnieniem harcerek i instruktorek.
Poprzez organizację dwudniowej konferencji w październiku 2024 roku w Krakowie pragniemy zapewnić członkiniom i członkom ZHP możliwość zaangażowania i uczenia się uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim oraz umożliwić zrzeszanie młodych osób (w szczególności kobiet i dziewcząt) i decydentów na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i ponadnarodowym. Wśród zaproszonych prelegentek i prowadzących warsztaty planowane są m.in.: Wiceministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Zastępczyni Prezydenta Miasta Krakowa, przedstawicielki MuHer - Muzeum Herstorii Kobiet w Krakowie, przedstawicielka Głównej Kwatery ZHP, przedstawicielka ruchu Wschód, członkini Komitetu Światowego w Światowym Stowarzyszeniu Przewodniczek i Skautek; członkini Stowarzyszenia SalamLab, Stowarzyszenie Demagog, badaczki zaangażowania młodzieży w społeczeństwo obywatelskie, lokalne i regionalne działaczki, propagatorki praw młodzieży, edukatorki rzecznictwa i lobbowania na rzecz praw młodzieży. Jako organizatorki zadbamy, aby podczas konferencji młode osoby czuły się partnerem do rozmów – nie tylko będą mogli spotkać się z osobami decyzyjnymi i wysłuchać, co mają do powiedzenia, ale będzie też przestrzeń do tego, żeby porozmawiać oraz zaadresować swoje potrzeby i problemy. Konferencja będzie także okazją dla osób uczestniczących do dyskusji, wymiany doświadczeń i poglądów, a także analizy siebie i swojego miejsca w społeczeństwie.
Nabór prowadzony jest na poziomie ogólnozwiązkowym poprzez otwarty formularz zgłoszeniowy. Przewidywany jest moduł harcmistrzowski.
Komisarka zagraniczna ZHP, wolontariuszka Regionu Europejskiego WAGGGS w zespole ds. zarządzania kryzysowego, członkini zespołu ds. CZR Głównej Kwatery ZHP. Tłumaczka i koordynatorka wdrażania materiałów edukacyjnych w ZHP (propozycje programowe, treści warsztatowe i kształceniowe). Doktorka nauk humanistycznych, wykładowczyni w Zakładzie Studiów Polsko-Ukraińskich Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, kierowniczka projektów badawczych i inicjatyw mających na celu podniesienie poziomu dydaktyki.
Specjalistka ds. marketingu, absolwentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Łódzkim; instruktorka ZHP od 2005 roku, obecnie członkini Wydziału Zagranicznego Głównej Kwatery oraz Zespołu zagranicznego Chorągwi Łódzkiej; posiada doświadczenie w pracy z młodymi dziewczętami-liderkami jako instruktorka zajmująca się pracą z drużynowymi drużyn żeńskich w ZHP (m.in. poprzez prowadzenie kursów drużynowych i warsztatów); współautorka propozycji programowej ZHP poświęconej otwartości i równości „Każdy inny, wszyscy równi”).
Filolożka języka hiszpańskiego (magisterium na Uniwersytecie Śląskim), ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania projektami społecznymi (KUL), pracowała w ośrodku doskonalenia nauczycieli przy realizacji projektów ARION i edukacji europejskiej, nauczycielka jęz. hiszpańskiego w liceum, koordynatorka projektów goszczących w ramach Europejskiego Wolontariatu, Europejskiego Korpusu Solidarności. Jako nauczycielka zaangażowana w realizację projektów Erasmus + promujących i zwiększających zaangażowanie młodzieży w życie społeczności lokalnej, koordynatorka szkolenia projektu wprowadzającego zasady budżetu partycypacyjnego w szkole (Swiss Contribution), tłumaczka i recenzentka materiałów edukacyjnych (propozycje programowe ZHP, podręczniki, Europejski Paszport Językowy). Instruktorka Wydziału Zagranicznego ZHP, wolontariuszka na poziomie światowym WAGGGS w zespole fundrisingu oraz polityk bezpieczeństwa w organizacjach. Obecnie pracuje jako specjalistka edukacyjna w biurze reagowania na potrzeby uchodźców UNICEF w Polsce, gdzie koordynuje partnerstwa (planowanie, zarządzanie budżetem, raportowanie) z miastami partnerskimi oraz pracę grupy roboczej ds. edukacji.
Ekonomistka i analityczka, absolwentka WNE UW i programu Master SGH i HEC Paris, członkini Harcerskiego Instytutu Badawczego ZHP, członkini Komendy Szczepu KAMPINOS, przyboczna i opiekunka młodej kadry – drużynowych drużyny harcerskiej i starszoharcerskiej; posiada doświadczenie w pracach projektowych jako koordynatorka i osoba współpracująca w projektach badawczych HIB (m.in. badań ankietowych dot. wartości harcerskich, koedukacji, badania opinii rodziców harcerskich).
Lekarka, rezydentka specjalizacji z Chorób Wewnętrznych. Współorganizatorka oraz organizatorka wielu konferencji harcerskich na poziomie regionalnym i krajowym. Instruktorka ZHP od 2017 roku, obecnie członkini Wydziału Zagranicznego Głównej Kwatery oraz Zespołu Zagranicznego Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej; instruktorka ds. zagranicznych Hufca ZHP Bydgoszcz-Miasto; wolontariuszka Regionu Europejskiego Światowego Stowarzyszenia Przewodniczek i Skautek (WAGGGS) w zespole Zdrowia Psychicznego (Mental Health). Delegatka na konferencję światową WAGGGS; absolwentka Juliette Low Seminar 2019 w Australii (praca z modelem przywództwa i rzecznictwo na rzecz kobiet i dziewcząt) oraz koordynatorka zajęć podczas Juliette Low Seminar 2024 (praca z pojęciem pokoju na świecie i w społeczności lokalnej). Zastępczyni Komendanta Szczepu „Zielona Siódemka” oraz przyboczna w drużynie starszoharcerskiej i wędrowniczej.
Inżynierka, projektantka, absolwentka studiów magisterskich Inżynierii Kształtowania Środowiska, Akademii Górniczno-Hutniczej w Krakowie. Instruktorka ZHP od 2016 roku, obecnie komendantka 13 Szczepu „Swarożyca” w Hufcu Kraków Podgórze oraz członkini zespołu ds. odznaczeń w Hufcu Kraków-Podgórze. Liderka, koordynująca działania harcerskich wychowawców, instruktorów. Posiada doświadczenie w organizacji wydarzeń i projektów dla członków środowiska działania obejmujących ponad 160 osób. Aktywnie działa jako kadra kształcąca w ZHP (w trakcie zdobywania Brązowej Odznaki Kadry Kształcącej), szkoląc przyszłych liderów i liderki – Delegatka ZHP na Juliette Low Seminar 2024.
Psycholożka, absolwentka Wydziału Psychologii UW, członkini komendy hufca ZHP Warszawa-Żoliborz ds. pracy z kadrą, instruktorka Chorągwianej Szkoły Instruktorskiej „Iluminacja”, instruktorka Harcerskiego Instytutu Badawczego ZHP, członkini GK ZHP; posiada duże doświadczenie w pracy z kadrą, organizacji różnych kursów i form wymiany doświadczeń dla instruktorów i kadry kształcącej oraz kierowania projektami edukacyjnymi.
Zawodowo zajmuje się tworzeniem testów automatycznych i zarządzaniem procesami testowymi aplikacji w jednej z największych firm farmaceutycznych. W harcerstwie niezmiennie od 1997 roku. Była drużynowa, namiestniczka starszoharcerska, działała w komisjach stopni wędrowniczych, jak i instruktorskich. W Harcerskim Instytucie Badawczym działa od 8 lat, od ponad 2 lat jest jego kierowniczką. Harcersko zajmuje się badaniem harcerskiej rzeczywistości zarówno z poziomu GK i władz naczelnych, jak również działa z harcerzami i harcerkami w drużynach i szczepach. Koordynuje projekty badawcze realizowane w HIB oraz bierze udział w konsultacjach z innymi podmiotami.
Badaczka w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego, kończąca pisać pracę doktorską z chemii. Aktywistka w walce z katastrofą klimatyczną. W tym roku ukończyła kurs edukatorów klimatycznych organizowany przez Ludowy Uniwersytet w Grzybowie. Ścieżkę zawodową wybrała, tak by za pomocą rozwijania nowych technologii wspierać działania mitygacyjne i adaptacyjne związane z ociepleniem klimatu, np. zieloną rewolucję energetyczną. W ZHP stara się promować działania zwiększające świadomość o katastrofie klimatycznej. Instruktorka Wydziału Zagranicznego GK. Komendantka konferencji harcmistrzowskiej Kobieta-Skautka-Harcerka 5.0 „Liderka zmian” w 2023 roku. Delegatka na światową konferencję WAGGGS w 2020 roku. Uczestniczyła w Seminarium Juliette Low w 2019 w Tanzanii. Aktywnie działa na szczeblu hufcowym. W latach 2019-2021 była członkinią komendy hufca Warszawa Praga-Południe do spraw kształcenia i pracy z kadrą. Wieloletnia szefowa hufcowego zespołu kształcenia, a obecnie jego członkini.
Wśród celów strategicznych ZHP na lata 2018-2025 są te, dotyczące odpowiedzialności społecznej oraz wychowywania i kształtowania młodych ludzi na aktywnych obywateli i patriotów, zaangażowanych w życie społeczności lokalnych oraz odpowiedzialnych obywateli świata. Z myślą o odwadze zmieniania świata na lepszy.
Podczas opracowania niniejszego zadania kierowałyśmy się również misją WAGGGS, którą jest „Stwarzanie dziewczętom i młodym kobietom warunków do pełnego rozwijania swoich możliwości i umiejętności jako odpowiedzialnych obywatelek świata.” WAGGGS stwarza warunki do rozwoju i proponuje konkretne instrumentarium, które ma nas przybliżyć do osiągnięcia tej misji. Podczas KSH 6.0 pragniemy skupić się wokół rzecznictwa (advocacy), czyli zabierania głosu we własnym imieniu z intencją wprowadzenia systemowych zmian i tworzenia lepszego, sprawiedliwego świata dla wszystkich osób.
Chciałybyśmy poprosić Was o podzielenie się Waszymi doświadczeniami dotyczącymi tego, w jaki sposób ZHP w praktyce realizuje wychowanie obywatelskie. W jaki sposób Wy, w Waszych środowiskach harcerskich, kształtujecie i wzmacniacie proaktywne postawy i zaangażowanie obywatelskie harcerek i harcerzy, ze szczególnym uwzględnieniem zaangażowania dziewcząt i młodych kobiet.
Prosimy Was o przygotowanie opisu działań, które w ostatnim czasie zainicjowałyście/zainicjowaliście w tym właśnie obszarze. Pomocne mogą być poniższe pytania:
Jak zachęcasz młode osoby do tego, by zabierały głos w swoim imieniu i w swoich sprawach?
Co robisz, by mieli odwagę zmienić świat na lepszy?
Jakie konkretne działania podjęłaś/podjąłeś ostatnio w swojej drużynie, szczepie lub środowisku harcerskim, aby to umożliwić i ich w tym wspierać?
Czy możesz krótko opisać szerszy kontekst i swoje środowisko działania? W jakim wieku są Twoi wychowankowie lub osoby z którymi podejmujesz te działania? W jaki sposób zidentyfikowaliście problem? Czy udało się to połączyć z harcerską pracą i harcerskim instrumentarium? W jaki sposób przebiegała realizacja tych zamierzeń? Czy udało się zrealizować zamierzony cel? Jak postrzegasz zmianę? A może zaangażowanie Twoje i Twoich wychowanków w harcerstwo było tylko iskrą i początkiem dalszych, szerzej zakrojonych działań?
Podziel się swoimi doświadczeniami!
Opis w formacie pliku tekstowego (zawierającego od 600 do 1000 słów, ok. 1-2 strony tekstu czcionką Times New Roman rozmiar 12, interlinia 1,5) prosimy przesłać do organizatorek konferencji w terminie do 07.07.2024 do godziny 23:59.
Chciałybyśmy w oparciu o Wasze doświadczenia stworzyć raport – zbiór dobrych praktyk instruktorek i instruktorów ZHP, który jako źródło inspiracji chciałybyśmy udostępnić Wam jeszcze przed Konferencją.
Jednocześnie w gronie organizatorek Konferencji mamy zgodne przekonanie, że to zadanie przedkonferencyjne jest świetną okazją do rozwijania postawy refleksyjnej i postawy odpowiedzialności za swoje czyny, które to postawy są integralnym elementem modelu przywództwa WAGGGS. Jeśli jeszcze nie znacie tego modelu, zachęcamy Was do zapoznania się z nim. Natomiast niezależnie od znajomości lub nieznajomości modelu, mamy przekonanie, że Konferencja KSH 6.0 będzie dobrą okazją do wymiany Waszych doświadczeń, praktyk i inspiracji w obszarze działań dotyczących wychowania obywatelskiego realizowanego w praktyce w ZHP.
Więcej informacji: