FAQ dla drużynowych

Poniższy zestaw pytań i odpowiedzi jest przeznaczony głównie dla kadry pracującej z dziećmi i młodzieżą, zachęcamy jednak wszystkich instruktorów do wnikliwego zapoznania się z treścią - Wasi drużynowi też mogą Was spytać jak sobie poradzić w danej sytuacji. Be prepared!

W Ukrainie czy NA Ukrainie i dlaczego?
Forma “na” jest formą rozpowszechnioną w języku Rosyjskim ukazująca Ukrainę jako terytorium zależne, a nie niepodległy kraj, dlatego jest rażąca dla Ukraińców. Forma “w Ukrainie” wyraża szacunek dla Ukraińców i ich kraju.

To może zabrzmieć jak garść truizmów, ale... trzeba się wyspać. Trzeba zadbać o to, by dobrze jeść, odpoczywać, o to, by zapewnić sobie ruch i wysiłek fizyczny, swój spokój i przewietrzenie się. Nie tylko ślęczeć nad doniesieniami, czasem obejrzeć komedię czy pograć w planszówki z przyjaciółmi i rodziną. To nie jest wyraz bezduszności, ale umiejętność zadbania o siebie. Nie zapominajmy o tym, dzięki temu będziemy mogli lepiej i skuteczniej wspierać innych! Bez zadbania o siebie nie będziesz w stanie pomóc innym.

Celem każdej rozmowy harcerskiego wychowawcy na temat wojny i sytuacji w Ukrainie powinno być zadbanie o osobę, która pyta. Bądź uważny/a, pozwól sobie na emocje, akceptuj je u siebie i innych. Nie neguj, ale również nie eskaluj emocji. Pomyśl, czy to co chcesz powiedzieć, jest komunikatem zrozumiałym dla Twojego podopiecznego, który jest przed Tobą. Czasami, zwłaszcza w przypadku młodszych harcerzy i zuchów, wystarczą proste odpowiedzi (“w Ukrainie jest teraz niebezpiecznie, ludzie się boją i my też się martwimy o nich”), zamiast szczegółowych opowieści. To, jak interpretujesz dane zdarzenia i jak o nich opowiadasz, buduje wyobrażenie tej sytuacji. Mów z szacunkiem i o faktach. 

Najlepiej, gdy sami wykażą potrzebę. Wiadomo, że starsi będą mieli większą wiedzę na temat całej sytuacji z Internetu niż młodsi, więc pewnie ten temat pojawi się szybciej niż później, jednak na siłę go nie poruszajmy - być może dla Twoich podopiecznych nie jest to taka ważna sprawa, nie ma potrzeby ich tym zajmować.

Odzwierciedlamy sposób poruszenia tematu - jeśli ktoś porusza go indywidualnie, rozmawiamy indywidualnie, jeśli na forum, rozmawiamy na forum.

Każdy ma inny poziom wrażliwości, a sytuacja jest stresująca - nie naciskajmy nikogo i nie każmy mu rozmawiać na siłę. Możesz zaproponować swoim podopiecznym, że jeśli nie czują się komfortowo rozmawiając o wojnie, a pozostali chcą poruszyć ten temat, to mogą na chwilę opuścić krąg i wrócić, jak skończycie. Warto w takiej sytuacji zaznaczyć, że takie osoby nie powinny być w żaden sposób stygmatyzowane i powinniśmy wykazać się dużą empatią - każdy z nas inaczej sobie radzi z emocjami w tej chwili.

Czy jeśli harcerze co jakiś czas poruszają temat, kończą go tylko po to, aby do niego za chwilę wrócić to powinniśmy celowo porozmawiać o nim dłużej, żeby omówić go “do końca”?
Dzieciom i młodzieży zdarza się, że chcą porozmawiać na jakiś temat, po jakimś czasie zamykają rozmowę i wracają do niej po chwili – to naturalny sposób dozowania sobie takiej ilości informacji i powiązanych z nimi emocji, które są w stanie naraz przetrawić. Nie warto naciskać, a pozwolić harcerzom przetrawiać wiadomości w takiej ilości, jaką są w stanie naraz przyjąć.

Jak rozmawiać z podopiecznym o silnie nacjonalistycznych poglądach?

Jeśli w rozmowie pojawiają się bardzo radykalne lub stereotypowe poglądy, warto spytać z zainteresowaniem: “czemu tak myślisz?”, “skąd masz takie informacje?” i spokojnie ukazywać szerszy kontekst. Staraj się samemu korzystać ze sprawdzonych informacji. Warto być gotowym na różne poglądy i opinie, dotyczące obecnego konfliktu oraz towarzyszące im silne emocje.

Nie zalecamy tego, działania drużyny i gromady powinny przebiegać tak, jak je zaplanowaliście. Pamiętaj, że dla Twoich podopiecznych drużyna może być tym bezpiecznym miejscem, gdzie czują “normalność” i nie oczekują poruszania tematu, który jest wszędzie wokół nich.

Jeśli jednak Twoi podopieczni mają silną potrzebę włączyć się w działania pomocowe dla Ukrainy nie powinniśmy im tego utrudniać - działanie może pozwolić rozładować napięcie. Wiadomo, że zupełnie inną potrzebę będą miały zuchy, a inną wędrownicy. Jeśli takie pytanie wypłynie porozmawiajcie o tym w kręgu i podejmijcie wspólną decyzję, w jakie działania chcecie się zaangażować, dbając o komfort Waszych podopiecznych. Upewnijcie się jednak, czy Wasza pomoc jest potrzebna w takiej formie, w jakiej możecie jej aktualnie udzielić (np. zbiórka świeżych owoców i warzyw zanim pojawią się osoby, które mogłyby z nich skorzystać realnie nie pomoże nikomu).

Zanim zaproponujesz zaangażowanie się w daną akcję drużynie, zastanów się, czy udział w niej jest adekwatny do wieku i możliwości Twoich podopiecznych. Wybieraj tylko te działania, za którymi stoją znane organizacje, zapewniające bezpieczeństwo swoim wolontariuszom i wolontariuszkom.  Możecie podjąć rozmowę o tym, na ile takie działania są pomocne i jaki mają cel i sens (realna pomoc uchodźcom, ale też gesty skłaniające do refleksji, myślenia, podejmowania inicjatyw itd.). Bądź też gotów/a na odmowę zaangażowania w dany pomysł.

Pamiętajmy, że tym, co wyróżnia ZHP jest wszystkim nasze braterstwo, które można (i trzeba) realizować przede wszystkim przez bycie razem. Pomocą może być kierowanie wsparcia do konkretnej osoby – na zasadach odpowiednich dla osoby, którą chcemy wesprzeć. Zachęcajmy do koleżeńskich działań wobec dzieci w naszych drużynach - i tych, które pochodzą z Ukrainy, i wszystkich, które odczuwają niepokój. Nie zapominaj o wspólnych inicjatywach, które mogą generować dobre emocje.

Skuteczne pomaganie jest przeważnie działaniem długofalowym. Zaangażowanie gromady czy drużyny w pomoc Ukrainie warto planować w taki sposób, by mieć z tyłu głowy świadomość kolejnych kroków i dłuższej perspektywy. To na nas, wychowawcach, spoczywa odpowiedzialność za opanowanie chęci impulsywnego, nieprzemyślanego działania, a tym samym nauczenie dzieci i młodzież planowania. Prawdą jest, że to teraz jest czas na działanie - i jeśli czujemy się na siłach, powinniśmy się w nie zaangażować adekwatnie do naszego wieku i możliwości. Nie traćmy jednak przy tym normalności i nie odbierajmy jej dzieciom. Wojna trwająca w Ukrainie zaburza nasz spokój, rodzi niepewność. Chcąc skutecznie pomóc, tym bardziej powinniśmy zadbać o swoje BHP: wyspanie się, odżywianie, ruch i wysiłek fizyczny, picie odpowiedniej ilości wody, zachowanie spokoju – to nie dowód ignorancji czy bezduszności, tylko dbanie o siebie, które wpływa na najbliższe otoczenie.

Jeśli Twoi podopieczni wyrażają potrzebę działania to może ono im pomóc poradzić sobie z poczuciem bezsilności.

Potrzebę działania można przekuć w realną służbę. Zachęcamy do wykorzystania instrumentów metodycznych w Waszych działaniach - sprawności oraz tropy mogą być teraz dla Was odpowiedzią!

  • Dowiedz się więcej i dziel się sprawdzonymi informacjami (zawsze je weryfikuj!) Polecamy mapę zdarzeń dostępną tutaj oraz aplikacja “KiKŚ - Konflikty i katastrofy światowe” do pobrania w Google Play
  • Wesprzyj organizacje, które pomagają Ukrainie
  • Okaż solidarność Ukrainkom i Ukraińcom w Twoim otoczeniu
  • Weź udział w marszu lub demonstracji przeciw agresji
  • Podpisz petycję do rządzących (w Polsce lub Unii Europejskiej) w sprawie konfliktu
  • Okaż solidarność w dowolny sposób (np. wywieszając flagę Ukrainy lub zabierając głos w mediach społecznościowych, nagrywając film);
  • Unikaj kupowania produktów rosyjskich (Kody kreskowe zaczynające się od 460-469)
  • Zachęć innych do podobnych działań

Więcej informacji o tym, gdzie i jak pomagać znajdziecie w artykule nt. służby oraz na wydarzeniu ZHP dla Ukrainy na FB.

Pamiętaj jednak, aby nie obwiniać o tę sytuację zwykłych Rosjan, których spotykasz. Nie każdy Rosjanin zgadza się z działaniami Putina i rosyjskiego rządu.

W tej chwili sytuacja jest napięta i nawiązywanie do Szarych Szeregów czy nasilanie atmosfery “ginięcia na barykadach” mogłoby dodatkowo przygnębić Twoich wychowanków, co skutkuje tym, że ciężej będzie im pomagać. Lepszym pomysłem jest kominek/gawęda o różnych formach patriotyzmu i formach wspierania, ze skoncentrowaniem się na tym, co Twoi podopieczni mogą zrobić. Pamiętaj, że wsparcie może też polegać na zapoznaniu się z kulturą Ukrainy, by wiedzieć więcej i nie dać się łatwo zmanipulować, okazaniu wsparcia Ukrainkom i Ukraińcom by wiedzieli, że nie są sami lub też przygotowaniu się na pomoc ewakuowanym, gotując im ciepłe powitanie w tym trudnym czasie. Więcej jest bohaterstwa w drobnych czynach, które pomogą prawdziwym ludziom, niż w pustych słowach wspominających dawno przeszłe czasy, ale bez realnej pomocy i działania.

Skupiajcie się na wsparciu i budowie pozytywnego przyjęcia obywateli Ukrainy. Poznajcie ich kulturę, język i zwyczaje. Zadbajcie o wsparcie przygotowania im nowego domu i ciepłego przyjęcia po trudnej drodze i w trudnym czasie.

Może nam wpaść pomysł, by w kontakcie ze swoimi podopiecznymi "załagodzić” temat i opakować go w swoją beztroskę. “Jest w porządku” i uśmiech w momencie, gdy w środku czujesz coś zupełnie innego tworzy dystans między Tobą a Twoimi podopiecznymi. Dzieci i młodzież bardzo szybko wyłapują nieszczerość. W tych trudnych momentach potrzeba nam oprzeć się na relacjach bardziej niż zwykle, więc nazywaj swoje emocje i nie ukrywaj ich, nie staraj się ich bagatelizować. Napięcia i tak będzie widać, a umniejszając swoim emocjom, dajesz znać drugiemu człowiekowi, że być może jego/jej emocje też nie są mile widziane. Zastanów się jednak, jak bezpiecznie dla Ciebie i dla Twojego rozmówcy je wyrazić. Powiedz wprost: “to jest trudna sytuacja, jestem nią zdenerwowany, a jak Wy się czujecie?”.

Syntonia oznacza „współbrzmienie”, „zgodność”, współodczuwanie, bywa mylona z empatią.

Osoba empatyczna poznawczo, emocjonalnie czy społecznie, mimo że może nie być wolna od widzenia rozmówcy przez pryzmat swoich uczuć, myśli i przekonań, pozostaje w kontakcie ze swoimi emocjami, mówiąc obrazowo: „trzyma ramy”, które oddzielają jej myśli i stany emocjonalne od drugiej osoby. Pozwala to, mimo np. odczuwanego współczucia, zachować poznawczy dystans i dawać oparcie.

Natomiast w przypadku syntonii brakuje tego dystansu, co oznaczało by, że w sytuacji terapeutycznej terapeuta płakałby z płaczącym pacjentem, a w sytuacji rodzinnej – rodzic przeżywałby silny lęk czy smutek razem z dzieckiem. Syntonia więc, mimo że bywa odbierana pozytywnie, jako wyraz rozumienia i współbrzmienia, nie zawsze daje oparcie, szczególnie w sytuacjach, gdy to oparcie czy pomoc są oczekiwane (sytuacja psychoterapia) lub wskazane (relacje rodzinne).

Syntonię zwykle widać i/lub słychać, bo dajemy jej zewnętrznie wyraz. Natomiast empatia bywa uzewnętrzniana, ale może być też wyłącznie wewnętrznie przeżywana, np. w sytuacjach psychoterapii czy w życiu prywatnym, gdy chcemy komuś pomóc lub dać wsparcie. Tak więc empatia i syntonia to dwa różne, choć podobne stany, którym zwykle towarzyszą odmienne środki wyrazu.

Warto uważać, by emocje nas nie zalały, jeśli czujemy, że emocji mamy za dużo warto z kimś porozmawiać - w swojej społeczności w hufcu lub z Zespołem Wsparcia Psychologicznego ZHP. Kontrolujmy się, monitorujmy swój stan emocjonalny.

Więcej możecie przeczytać w artykule.

Masz prawo powiedzieć stop i wprost powiedzieć, że samemu czujesz się przytłoczonym emocjami. Kontrolujmy swój stan i nie bójmy się wprost powiedzieć, gdy czujemy się zalani emocjami. Przekierujmy podopiecznych do innego instruktora, zaprośmy - choćby zdalnie – na zbiórkę członka Zespołu Wsparcia Psychologicznego lub innego instruktora z hufca, jeśli nasi podopieczni mają potrzebę porozmawiania, ale my nie czujemy się na siłach. Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami, reagujmy na to, co się z nami dzieje, szukajmy dla siebie wsparcia i pomocy! Codziennie w dni powszednie, między 15.00 a 21.00, możesz skorzystać z telefonu Strefy Pomocy: 669 116 116.

Powiedz to wprost – prawda i wiarygodność informacji jest kluczowa podczas wojny, w której tak dużą rolę gra dezinformacja. Powiedzenie wprost, że nie ma się jakiejś informacji, będzie trzeba poszukać wiarygodnego źródła i je zweryfikować buduje dobre praktyki i poczucie wiarygodności.

Nikt z nas nie jest specjalistą od działań wojennych. Jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie, odpowiedz “nie wiem”. To lepsze niż snucie wyobrażeń na temat nieznanej sytuacji. Trudno będzie uniknąć pytań harcerzy o to, czy wojna będzie również w Polsce. To ważne pytanie, na które nikt w tym momencie nie ma odpowiedzi. Odpowiadając, skupiaj się na faktach. Dziś Rosja zaatakowała Ukrainę i tyle wiemy. Dziś jesteśmy bezpieczni – to należy podkreślać, by nie zwiększać niepokoju dziecka. Skupmy się na byciu w aktualnej sytuacji, tu i teraz. Nie snujmy wizji i planów na przyszłość, w tym szczególnie na “co byśmy zrobili w sytuacji x”.

Bądź dla niego wsparciem, takim samym jak byłbyś dla każdego innego podopiecznego, który stracił kogoś bliskiego. Czasem wystarczy przytulenie, wysłuchanie i danie przestrzeni do wypłakania się w rękaw. Pamiętaj, że harcerz nie przychodzi na zbiórkę po terapeutyzowanie swoich problemów. Zrozumienie, delikatność, pewne wyczucie są ważne, ale głównym celem jest stworzenie odrobiny normalności, zwykłej zabawy, gry, aktywności w gronie rówieśników. Tym bardziej ważne jest wtedy utrzymanie codziennej, zwykłej aktywności w drużynie, w której można odnaleźć spokój i poczucie bezpieczeństwa.

W Centralnym Banku Pomysłów znajdziecie kilka materiałów, które wciąż są aktualne i możesz z nich skorzystać:

  • propozycja programowa Programowego Ruchu Odkrywców przygotowana we współpracy ze specjalistami z zakresu fact-checkingu ze Stowarzyszenia Demagog. „Fałszywe informacje? Czuwaj!”, którą można zrealizować w drużynach. Propozycja ta uczy myślenia krytycznego w stosunku do otrzymywanych informacji czy też obalania fake newsu. Warto skorzystać z propozycji w związku z obecnymi wydarzeniami na wschodzie i obiegiem mnóstwa informacji. Pełny zakres informacji na temat propozycji możecie odnaleźć na stronie.
  • Konspekty zajęć - “Stop mowie nienawiści.” Warto tutaj zwracać uwagę, że Rosjanie i Białorusini nie są winni wojnie w Ukrainie. Warto zwrócić uwagę, że nie możemy generalizować narodów, grup etnicznych, ludzi. Aby zobaczyć konspekty zajrzyj tutaj.
  • Program Surf Smart jest efektem współpracy specjalistów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego firmy Symantec i ekspertów ds. edukacji nieformalnej WAGGGS. Stanowi on unikalne źródło wiedzy, które zapewni pokoleniu dziewcząt i kobiet, a także chłopców i mężczyzn wiedzę i umiejętności niezbędne do ochrony siebie i innych online. Zapoznaj się z programem pod tym adresem.
  • Zastęp Pozytywności to propozycja dziesięciu wyzwań, które zostały zaprojektowane tak, aby każda skautka mogła się poczuć wartościową osobą i zaspokoić potrzebę własnego rozwoju. W ZHP mogą je realizować z powodzeniem dziewczęta i chłopcy, kobiety i mężczyźni. Przeczytaj więcej o wyzwaniach tutaj.
  • We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja stała się konieczna. Nie da się zamknąć okna na świat. Uczymy otwartości i zrozumienia dla innych. Aby dowiedzieć się więcej o propozycji programowej kliknij tutaj. 

Jeśli chcesz się bardziej zapoznać z tłem historycznym obecnie trwającej wojny możemy polecić Ci kilka książek:

“Teraz tu jest nasz dom” Beata Gawryluk - książka o rodzinie ewakuowanej z obwodu Donieckiego, która przenosi się do Polski. Kategoria wiekowa 7+.

“Internat” Serhij Żadan - Pasza – trzydziestopięcioletni nauczyciel, mruk, idealista, przegryw – musi odnaleźć swojego siostrzeńca, a potem wrócić z nim do domu. Byłoby to może łatwe, gdyby nie wojna. Jakoś rok temu przywieźli ją ze sobą ci dziwni ludzie, od których czuć prochem, tytoniem i smarem. Kategoria wiekowa HS/W.

“Czerwony Głód” Anne Appelbaum - książka pokazuje trochę genezę stosunku Rosji do Ukrainy, dla zainteresowanych historią. W swojej książce Anne Applebaum dowodzi, że ponad trzy miliony Ukraińców zmarło z głodu za sprawą przemyślanych politycznych decyzji Kremla. Wstrząsający „Czerwony głód” rekonstruuje nie tylko polityczne i narodowościowe tło zbrodni, ale pokazuje tragedię ludzi, którzy w ostateczności dopuszczali się strasznych czynów. To także książka o uruchomionej przez Stalina machinie propagandy i dezinformacji mającej na celu zatuszowanie faktu istnienia i skali głodu. Kategoria wiekowa W.

Współczesna literatura ukraińska, wydawnictwa Czarny.

Polecamy również artykuły:
Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie. Aby przejść do artykułu kliknij tutaj.

Poznaj kulturę i naród ukraiński poprzez literaturę, muzykę i film. Aby przejść do artykułu kliknij tutaj.

Co możemy zrobić w związku z wojną w Ukrainie. Aby przejść do artykułu kliknij tutaj.

Wskazówki do rozmów z dziećmi WCIES-u: "Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie". Aby przejść do artykułu kliknij tutaj.

 

Szkolenia:

Szkolenie dla nauczycieli z psychologiem - Instytut Kształcenia Eko-Tur (bezpłatne) 28.02. o godz.: 19:00:

 

Jak wspierać uczniów pochodzenia ukraińskiego i rozmawiać w szkole/placówce oświatowej o wojnie? - Centrum Rozwoju Edukacji A-Z (bezpłatne) - 28.02 o 16:00:

 

Webinarium:

Wojna w Ukrainie. Jak rozmawiać o niej z dziećmi i młodzieżą? Zapis webiarium.

 

Jak rozmawiać z dzieckiem o sytuacji na Ukrainie (i innych „lękowych” tematach)? - Beata Kaczor 

 

Inne materiały:

Poradnik CEO: "Wojna w Ukrainie. Jak o niej rozmawiać z dziećmi i młodzieżą?"  - tutaj mamy konspekty/informacje o uchodźcach, fake newsach, emocjach, wojnie. Pojawiają się scenariusze szkolne - ale mogą się przydać do pracy z drużyną. Materiał dostępny jest pod tym adresem.

Zespól Wsparcia Psychologicznego udzieli Ci jej pod numerem 669 116 116 w dni powszednie w godzinach 15:00 – 21:00.

WSPÓLNIE DLA HARCERSKIEJ MISJI

Twoje wsparcie, nasza siła!

Numer konta do darowizn na rzecz ZHP

22 1140 1010 0000 5392 2900 1017

CZY WIESZ, ŻE...

„Zawisza Czarny” to flagowy statek ZHP . Żaglowiec uratował część załogi żaglowca Marques, który zatonął w gwałtownym szkwale. Po wzięciu rozbitków na pokład Zawisza, pomimo wysokiego stanu morza i bardzo silnego wiatru, pozostał w rejonie wypadku, poszukując ofiar. Na Bermudach żaglowiec i jego załogę witano jak bohaterów….
Przejdź do treści