Wydział Zuchowy ma na celu tworzenie i wspieranie wspólnoty metodyków zuchowych, przy czym głównym celem działania jest wspieranie struktury ZHP w realizacji zadań wynikających z dokumentu Wspieranie metodyczne i programowe kadry w Związku Harcerstwa Polskiego.
Wydział Zuchowy brał czynny udział przy pracach nad tworzeniem nowych instrumentów metodycznych i aktualnie kontynuuje prace nad poradnictwem w tym zakresie. Wydział również inne działania metodyczne wspierające funkcjonowanie gromad zuchowych.
Wydział Zuchowy odpowiada za:
- komunikację z referatami oraz innymi zespołami metodycznymi,
- poradnictwo metodyczne – tworzenie konspektów, pisanie artykułów metodycznych, wydawanie Zuchowych Wieści,
- wsparcie we wdrażaniu nowego Systemu Instrumentów Metodycznych,
- inicjowanie przedsięwzięć związanych ze wspieraniem kadry zuchowej.
Wydział działa w ramach obszaru wsparcie metodyczno-programowe i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Annie Pospiesznej. Kierownikiem Wydziału Zuchowego jest hm. Adrian Łukaszewski (Chorągiew Gdańska)
- posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza,
- posiada minimum 2-letnie doświadczenie w pracy z kadrą metodyki zuchowej na poziomie chorągwi.
Szukamy osób, które:
- potrafią pracować w systemie “home office” – większość pracy odbywa się indywidualnie i wirtualnie,
- potrafią trzymać się ustalonych terminów,
- potrafią pracować w grupie “na odległość”,
- mają lekkie pióro i potrafią tworzyć teksty popularyzatorskie, redagować teksty,
potrafią korzystać z programów do obróbki grafik (Canva, GIMP, Photoshop, InDesign itp.), ale także audio/wideo.
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
- Ideały harcerskie:
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
- Program harcerski:
- Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
- Metoda harcerska:
- Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
- Zna i rozumie wszystkie metodyki.
- Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
- Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
- Zarządzanie projektami:
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
- Przywództwo:
- Zna i umiejętnie stosuje techniki zlecania zadań, wspierania ich realizacji, kontroli oraz wzmacniania pożądanych zachowań w kierowaniu pracą zespołu ludzki.
- Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
- Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
- Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
- Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
- Potrafi powierzać funkcję.
- Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.
RELACJE Z OTOCZENIEM
- Wizerunek:
- Świadomie buduje wizerunek swojej jednostki organizacyjnej w środowisku lokalnym.
- Wie, kiedy kontroluje kreowanie wizerunku oraz kiedy odbywa się to w sposób niekontrolowany.
- Powiększa strefę wpływu (obszar kontrolowany) o dodatkowe działania profilaktyczne.
- Poszerza wiedzę członków ZHP w swoim środowisku działania o tym, jak ich zachowania kształtują wizerunek Związku.
- Wie, jak działania harcerskie mogą być odbierane i interpretowane przez obserwatorów/uczestników zewnętrznych. Potrafi podjąć działania profilaktyczne.
- Zna założenia marki ZHP. Potrafi świadomie przekładać je na tworzenie wizerunku jednostki lokalnej.
- Komunikacja zewnętrzna:
- Zarządza kanałami komunikacji – potrafi dobrać, stworzyć i zarządzać odpowiednimi kanałami komunikacji w celu dotarcia do grup docelowych.
- Potrafi identyfikować sojuszników swojej działalności w najbliższym otoczeniu. Potrafi nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje z nimi, dobrać sojuszników do realizacji konkretnych zadań.
- Potrafi efektywnie wypromować swoje wydarzenie.
- Potrafi zaplanować swoje działania i określić ich rezultaty.
- Zna różne metody promocji. Jest kreatywny, a jego działania cechuje innowacyjność.
- Potrafi mówić o harcerstwie, dostosowując język i przykłady do odbiorców zewnętrznych (nieznających kultury organizacyjnej ZHP).
- Komunikacja wewnętrzna:
- Umie stworzyć model komunikacji wewnętrznej, dostosować kanały i narzędzia komunikacji tak, by efektywnie przekazywać komunikaty do wewnątrz organizacji.
Link do strony na SharePoint:
https://gkzhp.sharepoint.com/SitePages/Zesp%C3%B3%C5%82-Zuchowy.aspx
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.