Wydział Zuchowy ma na celu tworzenie i wspieranie wspólnoty metodyków zuchowych, przy czym głównym celem działania jest wspieranie struktury ZHP w realizacji zadań wynikających z dokumentu Wspieranie metodyczne i programowe kadry w Związku Harcerstwa Polskiego.

Wydział Zuchowy brał czynny udział przy pracach nad tworzeniem nowych instrumentów metodycznych i aktualnie kontynuuje prace nad poradnictwem w tym zakresie. Wydział również inne działania metodyczne wspierające funkcjonowanie gromad zuchowych.

Wydział Zuchowy odpowiada za:

  • komunikację z referatami oraz innymi zespołami metodycznymi,
  • poradnictwo metodyczne – tworzenie konspektów, pisanie artykułów metodycznych, wydawanie Zuchowych Wieści,
  • wsparcie we wdrażaniu nowego Systemu Instrumentów Metodycznych,
  • inicjowanie przedsięwzięć związanych ze wspieraniem kadry zuchowej.

Wydział działa w ramach obszaru wsparcie metodyczno-programowe i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Annie Pospiesznej. Kierownikiem Wydziału Zuchowego jest hm. Adrian Łukaszewski (Chorągiew Gdańska)

  • posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza,
  • posiada minimum 2-letnie doświadczenie w pracy z kadrą metodyki zuchowej na poziomie chorągwi.

Szukamy osób, które:

  • potrafią pracować w systemie “home office” – większość pracy odbywa się indywidualnie i wirtualnie,
  • potrafią trzymać się ustalonych terminów,
  • potrafią pracować w grupie “na odległość”,
  • mają lekkie pióro i potrafią tworzyć teksty popularyzatorskie, redagować teksty,

potrafią korzystać z programów do obróbki grafik (Canva, GIMP, Photoshop, InDesign itp.), ale także audio/wideo.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

  • Ideały harcerskie:
    • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
  • Program harcerski:
    • Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
    • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
    • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
    • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
  • Metoda harcerska:
    • Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
    • Zna i rozumie wszystkie metodyki.
    • Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
    • Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

  • Zarządzanie projektami:
    • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
    • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
    • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
    • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
    • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
    • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
  • Przywództwo:
    • Zna i umiejętnie stosuje techniki zlecania zadań, wspierania ich realizacji, kontroli oraz wzmacniania pożądanych zachowań w kierowaniu pracą zespołu ludzki.
    • Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
    • Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
    • Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
    • Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
    • Potrafi powierzać funkcję.
    • Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.

RELACJE Z OTOCZENIEM

  • Wizerunek:
    • Świadomie buduje wizerunek swojej jednostki organizacyjnej w środowisku lokalnym.
    • Wie, kiedy kontroluje kreowanie wizerunku oraz kiedy odbywa się to w sposób niekontrolowany.
    • Powiększa strefę wpływu (obszar kontrolowany) o dodatkowe działania profilaktyczne.
    • Poszerza wiedzę członków ZHP w swoim środowisku działania o tym, jak ich zachowania kształtują wizerunek Związku. 
    • Wie, jak działania harcerskie mogą być odbierane i interpretowane przez obserwatorów/uczestników zewnętrznych. Potrafi podjąć działania profilaktyczne.
    • Zna założenia marki ZHP. Potrafi świadomie przekładać je na tworzenie wizerunku jednostki lokalnej.
  • Komunikacja zewnętrzna:
    • Zarządza kanałami komunikacji – potrafi dobrać, stworzyć i zarządzać odpowiednimi kanałami komunikacji w celu dotarcia do grup docelowych.
    • Potrafi identyfikować sojuszników swojej działalności w najbliższym otoczeniu. Potrafi nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje z nimi, dobrać sojuszników do realizacji konkretnych zadań.
    • Potrafi efektywnie wypromować swoje wydarzenie.
    • Potrafi zaplanować swoje działania i określić ich rezultaty.
    • Zna różne metody promocji. Jest kreatywny, a jego działania cechuje innowacyjność.
    • Potrafi mówić o harcerstwie, dostosowując język i przykłady do odbiorców zewnętrznych (nieznających kultury organizacyjnej ZHP).
  • Komunikacja wewnętrzna:
    • Umie stworzyć model komunikacji wewnętrznej, dostosować kanały i narzędzia komunikacji tak, by efektywnie przekazywać komunikaty do wewnątrz organizacji.

Link do strony na SharePoint:

https://gkzhp.sharepoint.com/SitePages/Zesp%C3%B3%C5%82-Zuchowy.aspx

Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.

Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.