Wydział Starszoharcerski tworzy wspólnotę metodyków starszoharcerskich, przy czym głównym celem działania jest przede wszystkim wspieranie struktury ZHP w realizacji zadań wynikających z dokumentu Wspieranie metodyczne i programowe kadry w Związku Harcerstwa Polskiego.
Wydział brał aktywny udział w pracach nad tworzeniem nowych instrumentów metodycznych i jest odpowiedzialny za przygotowanie kadry ZHP do wdrażania zmian. Wydział tworzy również poradnictwo dla drużynowych i metodyków starszoharcerskich (SIM, poradniki metodyczne itp.). Głównym zadaniem Wydziału będzie praca ze starszoharcerskimi zespołami w chorągwiach.
Kogo rekrutujemy?
- Kierownika/Kierowniczkę Wydziału,
- członków Wydziału.
Do realizacji zadań Wydziału oraz innych projektów, w tym:
- komunikacja z regionami i referatami oraz koordynacja spotkań metodyków, budowanie wspólnoty metodyków starszoharcerskich,
- poradnictwo metodyczne i wsparcie we wdrażaniu nowego Systemu Instrumentów Metodycznych,
- koordynowanie form kształceniowych na poziomie centralnym oraz udział w rozwoju kształcenia skierowanego do metodyków starszoharcerskich,
- komunikacja zewnętrzna w social mediach, prowadzenie grup dla metodyków, kanału fb itp.,
- promowanie metodyki starszoharcerskiej.
Wydział działa w ramach obszaru wsparcie metodyczno-programowe i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Annie Pospiesznej. Kierownikiem Wydziału Starszoharcerskiego jest hm. Artur Lemański (Chorągiew Gdańska).
- posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza.
- posiada minimum 2-letnie doświadczenie w pracy z kadrą metodyki starszoharcerskiej na poziomie hufca lub chorągwi.
- dodatkowo kandydat na Szefa Wydziału powinien wykazać się minimum 2-letnim doświadczeniem w prowadzeniu zespołu instruktorów.
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
- Ideały harcerskie:
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
- Program harcerski:
- Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
- Metoda harcerska:
- Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
- Zna i rozumie wszystkie metodyki.
- Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
- Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.
Kompetencje dodatkowe: KSZTAŁCENIE KADRY
- Kompetencje „uniwersalne”:
- Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
- Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
- Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
- Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
- Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
- Kompetencje potrzebne do kształcenia harcerskiego:
- Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
- Potrafi budować harcerski klimat kursu.
- Potrafi pracować z kadrą na kursie.
- Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
- Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
- Zarządzanie projektami – poziom zaawansowany:
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
- Przywództwo:
- Zna i umiejętnie stosuje techniki zlecania zadań, wspierania ich realizacji, kontroli oraz wzmacniania pożądanych zachowań w kierowaniu pracą zespołu ludzki.
- Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
- Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
- Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
- Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
- Potrafi powierzać funkcję.
- Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.
Link do strony na SharePoint:
https://gkzhp.sharepoint.com/SitePages/Zesp%C3%B3%C5%82-Starszoharcerski.aspx
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.