Wydział Starszoharcerski tworzy wspólnotę metodyków starszoharcerskich, przy czym głównym celem działania jest przede wszystkim wspieranie struktury ZHP w realizacji zadań wynikających z dokumentu Wspieranie metodyczne i programowe kadry w Związku Harcerstwa Polskiego.

Wydział brał aktywny udział w pracach nad tworzeniem nowych instrumentów metodycznych i jest odpowiedzialny za przygotowanie kadry ZHP do wdrażania zmian. Wydział tworzy również poradnictwo dla drużynowych i metodyków starszoharcerskich (SIM, poradniki metodyczne itp.). Głównym zadaniem Wydziału będzie praca ze starszoharcerskimi zespołami w chorągwiach.

Kogo rekrutujemy?

  • Kierownika/Kierowniczkę Wydziału,
  • członków Wydziału.

Do realizacji zadań Wydziału oraz innych projektów, w tym:

  • komunikacja z regionami i referatami oraz koordynacja spotkań metodyków, budowanie wspólnoty metodyków starszoharcerskich,
  • poradnictwo metodyczne i wsparcie we wdrażaniu nowego Systemu Instrumentów Metodycznych,
  • koordynowanie form kształceniowych na poziomie centralnym oraz udział w rozwoju kształcenia skierowanego do metodyków starszoharcerskich,
  • komunikacja zewnętrzna w social mediach, prowadzenie grup dla metodyków, kanału fb itp.,
  • promowanie metodyki starszoharcerskiej.

Wydział działa w ramach obszaru wsparcie metodyczno-programowe i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Annie Pospiesznej. Kierownikiem Wydziału Starszoharcerskiego jest hm. Artur Lemański (Chorągiew Gdańska).

  • posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza.
  • posiada minimum 2-letnie doświadczenie w pracy z kadrą metodyki starszoharcerskiej na poziomie hufca lub chorągwi.
  • dodatkowo kandydat na Szefa Wydziału powinien wykazać się minimum 2-letnim doświadczeniem w prowadzeniu zespołu instruktorów.

HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY

  • Ideały harcerskie:
    • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
  • Program harcerski:
    • Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
    • Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
    • Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
    • Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
  • Metoda harcerska:
    • Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
    • Zna i rozumie wszystkie metodyki.
    • Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
    • Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.

Kompetencje dodatkowe: KSZTAŁCENIE KADRY

  • Kompetencje „uniwersalne”:
    • Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
    • Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
    • Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
    • Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
    • Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
  • Kompetencje potrzebne do kształcenia harcerskiego:
    • Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
    • Potrafi budować harcerski klimat kursu.
    • Potrafi pracować z kadrą na kursie.
    • Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
    • Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

  • Zarządzanie projektami – poziom zaawansowany:
    • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
    • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
    • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
    • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
    • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
    • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
  • Przywództwo:
    • Zna i umiejętnie stosuje techniki zlecania zadań, wspierania ich realizacji, kontroli oraz wzmacniania pożądanych zachowań w kierowaniu pracą zespołu ludzki.
    • Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
    • Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
    • Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
    • Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
    • Potrafi powierzać funkcję.
    • Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.

Link do strony na SharePoint:

https://gkzhp.sharepoint.com/SitePages/Zesp%C3%B3%C5%82-Starszoharcerski.aspx

Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.

Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.