Instytut zajmuje się szeroko pojętym prowadzeniem badań związanych z działalnością Związku Harcerstwa Polskiego, ruchu harcerskiego oraz ruchu skautowego. Przypatrujemy się z zainteresowaniem każdemu aspektowi działania harcerstwa na wszystkich jego szczeblach.
Jesteśmy “głosem” harcerzy i harcerek w organizacji, służymy pomocą i dobrą radą osobom, które na swoje potrzeby tworzą projekty badawcze. Współpracujemy w wieloma wydziałami i zespołami Głównej Kwatery w zakresie koordynowania i przeprowadzania badań tematycznych. Organizujemy konferencje, warsztaty, seminaria, jak i innego rodzaju formy upowszechniania wiedzy. Swoje badania prowadzimy wykorzystując metody badawcze, pomagające w łatwym odbiorze badań przez respondentów.
Naszymi zadaniami są:
- prowadzenie badań z zakresu wiedzy o ZHP, inicjowanych samodzielnie i w odpowiedzi na zapotrzebowanie władz ZHP,
- inicjowanie i prowadzenie naukowych programów badawczych,
- inicjowanie forów wymiany myśli teoretycznej, doświadczeń i wyników badań (konferencje, seminaria, publikacje) wewnątrz i poza ZHP,
- wspieranie i kontrola projektów badawczych realizowanych z udziałem członków ZHP (wraz z udzielaniem zgody na takie badania),
- organizacja szkoleń dotyczących prowadzenia prac badawczych i interpretacji ich wyników,
- Popularyzacja wiedzy
- gromadzenie opracowań, informacji, wyników badań obejmujących swym zakresem zagadnienia, które mieszczą się w obszarze działalności statutowej Związku,
- administrowanie Panelem Badawczym ZHP.
Kierowniczką Harcerskiego Instytutu Badawczego jest hm. Urszula Warchocka (Główna Kwatera), jednostka podlega zastępcy naczelniczki ZHP hm. Bartoszowi Bednarczykowi.
Kogo rekrutujemy?
- Osoby, które mają lekkie pióro i potrafią tworzyć teksty popularyzatorskie, plain writing, redagować teksty.
- Osoby o umiejętnościach statystycznej analizy danych.
- Osoby, które lubią pracować z badaniami “od kuchni” do obsługi badań CAWI w systemie ankietowym – mile widziana znajomość narzędzia LimeSurvey.
- Osoby potrafiące wizualizować dane za pomocą różnego rodzaju grafik – mile widziane biegłe użytkowanie programów do obróbki grafik (Canva, GIMP, Photoshop, InDesign itp.), ale także audio/wideo.
- Osoby z zacięciem promocyjnym do promowania nas w mediach społecznościowych, prowadzenia profilu FB.
- posiada co najmniej stopień podharcmistrza lub ma otwartą próbę podharcmistrzowską,
- ma wykształcenie kierunkowe lub zaliczył przedmioty z zakresu: statystyki, Public Relations, nauk socjologicznych, nauk pedagogicznych, nauk humanistycznych, nauk społecznych, nauk matematycznych, metodologii badań.
- potrafi pracować w systemie “home office” – większość pracy odbywa się wirtualnie,
- potrafi trzymać się ustalonych terminów,
- potrafi pracować w grupie “na odległość”,
- interesuje się zagadnieniami z zakresu nauk socjologicznych, nauk pedagogicznych, nauk społecznych i humanistycznych, statystyki.
WIEDZA O ZHP
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
- Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
- Posiada szeroką, stale pogłębianą wiedzę, dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym fakty, bieżące dyskusje ideowe i wyzwania wychowawcze).
- Kreuje koncepcje dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego na podstawie badań naukowych.
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
- Wie, jakie działania i w jakiej kolejności składają się na proces zarządzania projektem
- Potrafi określić cele projektu, stworzyć harmonogram i budżet projektu.
- Potrafi dobrać zespół projektowy i rozdzielić zadania.
- Wziął udział w kilku projektach zakończonych sukcesem jako członek zespołu.
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
PRZYWÓDZTWO
- Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
- Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
- Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
- Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
- Potrafi powierzać funkcję.
- Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.
RELACJE Z OTOCZENIEM
- Wizerunek
- Świadomie buduje wizerunek swojej jednostki organizacyjnej w środowisku lokalnym.
- Wie, kiedy kontroluje kreowanie wizerunku oraz kiedy odbywa się to w sposób niekontrolowany.
- Powiększa strefę wpływu (obszar kontrolowany) o dodatkowe działania profilaktyczne.
- Poszerza wiedzę członków ZHP w swoim środowisku działania o tym, jak ich zachowania kształtują wizerunek Związku.
- Wie, jak działania harcerskie mogą być odbierane i interpretowane przez obserwatorów/uczestników zewnętrznych. Potrafi podjąć działania profilaktyczne.
- Zna założenia marki ZHP. Potrafi świadomie przekładać je na tworzenie wizerunku jednostki lokalnej.
- Komunikacja zewnętrzna
- Zarządza kanałami komunikacji – potrafi dobrać, stworzyć i zarządzać odpowiednimi kanałami komunikacji w celu dotarcia do grup docelowych.
- Potrafi identyfikować sojuszników swojej działalności w najbliższym otoczeniu. Potrafi nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje z nimi, dobrać sojuszników do realizacji konkretnych zadań.
- Potrafi efektywnie wypromować swoje wydarzenie.
- Potrafi zaplanować swoje działania i określić ich rezultaty.
- Zna różne metody promocji. Jest kreatywny, a jego działania cechuje innowacyjność.
- Potrafi mówić o harcerstwie, dostosowując język i przykłady do odbiorców zewnętrznych (nieznających kultury organizacyjnej ZHP).
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.