Instytut zajmuje się szeroko pojętym prowadzeniem badań związanych z działalnością Związku Harcerstwa Polskiego, ruchu harcerskiego oraz ruchu skautowego. Przypatrujemy się z zainteresowaniem każdemu aspektowi działania harcerstwa na wszystkich jego szczeblach.
Jesteśmy “głosem” harcerzy i harcerek w organizacji, służymy pomocą i dobrą radą osobom, które na swoje potrzeby tworzą projekty badawcze. Współpracujemy w wieloma wydziałami i zespołami Głównej Kwatery w zakresie koordynowania i przeprowadzania badań tematycznych. Organizujemy konferencje, warsztaty, seminaria, jak i innego rodzaju formy upowszechniania wiedzy. Swoje badania prowadzimy wykorzystując metody badawcze, pomagające w łatwym odbiorze badań przez respondentów.
Naszymi zadaniami są:
prowadzenie badań z zakresu wiedzy o ZHP, inicjowanych samodzielnie i w odpowiedzi na zapotrzebowanie władz ZHP,
inicjowanie i prowadzenie naukowych programów badawczych,
inicjowanie forów wymiany myśli teoretycznej, doświadczeń i wyników badań (konferencje, seminaria, publikacje) wewnątrz i poza ZHP,
wspieranie i kontrola projektów badawczych realizowanych z udziałem członków ZHP (wraz z udzielaniem zgody na takie badania),
organizacja szkoleń dotyczących prowadzenia prac badawczych i interpretacji ich wyników,
Popularyzacja wiedzy
gromadzenie opracowań, informacji, wyników badań obejmujących swym zakresem zagadnienia, które mieszczą się w obszarze działalności statutowej Związku,
administrowanie Panelem Badawczym ZHP.
Kierowniczką Harcerskiego Instytutu Badawczego jest hm. Urszula Warchocka (Główna Kwatera), jednostka podlega zastępcy naczelniczki ZHP hm. Bartoszowi Bednarczykowi.
Kogo rekrutujemy?
Osoby, które mają lekkie pióro i potrafią tworzyć teksty popularyzatorskie, plain writing, redagować teksty.
Osoby o umiejętnościach statystycznej analizy danych.
Osoby, które lubią pracować z badaniami “od kuchni” do obsługi badań CAWI w systemie ankietowym – mile widziana znajomość narzędzia LimeSurvey.
Osoby potrafiące wizualizować dane za pomocą różnego rodzaju grafik - mile widziane biegłe użytkowanie programów do obróbki grafik (Canva, GIMP, Photoshop, InDesign itp.), ale także audio/wideo.
Osoby z zacięciem promocyjnym do promowania nas w mediach społecznościowych, prowadzenia profilu FB.
posiada co najmniej stopień podharcmistrza lub ma otwartą próbę podharcmistrzowską,
ma wykształcenie kierunkowe lub zaliczył przedmioty z zakresu: statystyki, Public Relations, nauk socjologicznych, nauk pedagogicznych, nauk humanistycznych, nauk społecznych, nauk matematycznych, metodologii badań.
potrafi pracować w systemie “home office” - większość pracy odbywa się wirtualnie,
potrafi trzymać się ustalonych terminów,
potrafi pracować w grupie “na odległość”,
interesuje się zagadnieniami z zakresu nauk socjologicznych, nauk pedagogicznych, nauk społecznych i humanistycznych, statystyki.
WIEDZA O ZHP
Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości).
Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
Posiada szeroką, stale pogłębianą wiedzę, dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym fakty, bieżące dyskusje ideowe i wyzwania wychowawcze).
Kreuje koncepcje dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego na podstawie badań naukowych.
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
Wie, jakie działania i w jakiej kolejności składają się na proces zarządzania projektem
Potrafi określić cele projektu, stworzyć harmonogram i budżet projektu.
Potrafi dobrać zespół projektowy i rozdzielić zadania.
Wziął udział w kilku projektach zakończonych sukcesem jako członek zespołu.
Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
PRZYWÓDZTWO
Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
Potrafi powierzać funkcję.
Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.
RELACJE Z OTOCZENIEM
Wizerunek
Świadomie buduje wizerunek swojej jednostki organizacyjnej w środowisku lokalnym.
Wie, kiedy kontroluje kreowanie wizerunku oraz kiedy odbywa się to w sposób niekontrolowany.
Powiększa strefę wpływu (obszar kontrolowany) o dodatkowe działania profilaktyczne.
Poszerza wiedzę członków ZHP w swoim środowisku działania o tym, jak ich zachowania kształtują wizerunek Związku.
Wie, jak działania harcerskie mogą być odbierane i interpretowane przez obserwatorów/uczestników zewnętrznych. Potrafi podjąć działania profilaktyczne.
Zna założenia marki ZHP. Potrafi świadomie przekładać je na tworzenie wizerunku jednostki lokalnej.
Komunikacja zewnętrzna
Zarządza kanałami komunikacji - potrafi dobrać, stworzyć i zarządzać odpowiednimi kanałami komunikacji w celu dotarcia do grup docelowych.
Potrafi identyfikować sojuszników swojej działalności w najbliższym otoczeniu. Potrafi nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje z nimi, dobrać sojuszników do realizacji konkretnych zadań.
Potrafi efektywnie wypromować swoje wydarzenie.
Potrafi zaplanować swoje działania i określić ich rezultaty.
Zna różne metody promocji. Jest kreatywny, a jego działania cechuje innowacyjność.
Potrafi mówić o harcerstwie, dostosowując język i przykłady do odbiorców zewnętrznych (nieznających kultury organizacyjnej ZHP).
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.