Instytut zajmuje się szeroko pojętym prowadzeniem badań związanych z działalnością Związku Harcerstwa Polskiego, ruchu harcerskiego oraz ruchu skautowego. Przypatrujemy się z zainteresowaniem każdemu aspektowi działania harcerstwa na wszystkich jego szczeblach.

Jesteśmy “głosem” harcerzy i harcerek w organizacji, służymy pomocą i dobrą radą osobom, które na swoje potrzeby tworzą projekty badawcze. Współpracujemy w wieloma wydziałami i zespołami Głównej Kwatery w zakresie koordynowania i przeprowadzania badań tematycznych. Organizujemy konferencje, warsztaty, seminaria, jak i innego rodzaju formy upowszechniania wiedzy. Swoje badania prowadzimy wykorzystując metody badawcze, pomagające w łatwym odbiorze badań przez respondentów.

Naszymi zadaniami są:

  • prowadzenie badań z zakresu wiedzy o ZHP, inicjowanych samodzielnie i w odpowiedzi na zapotrzebowanie władz ZHP,
  • inicjowanie i prowadzenie naukowych programów badawczych,
  • inicjowanie forów wymiany myśli teoretycznej, doświadczeń i wyników badań (konferencje, seminaria, publikacje) wewnątrz i poza ZHP,
  • wspieranie i kontrola projektów badawczych realizowanych z udziałem członków ZHP (wraz z udzielaniem zgody na takie badania),
  • organizacja szkoleń dotyczących prowadzenia prac badawczych i interpretacji ich wyników,
  • Popularyzacja wiedzy
  • gromadzenie opracowań, informacji, wyników badań obejmujących swym zakresem zagadnienia, które mieszczą się w obszarze działalności statutowej Związku,
  • administrowanie Panelem Badawczym ZHP.

Kierowniczką Harcerskiego Instytutu Badawczego jest hm. Urszula Warchocka (Główna Kwatera), jednostka podlega zastępcy naczelniczki ZHP hm. Bartoszowi Bednarczykowi.

Kogo rekrutujemy?

  • Osoby, które mają lekkie pióro i potrafią tworzyć teksty popularyzatorskie, plain writing, redagować teksty.
  • Osoby o umiejętnościach statystycznej analizy danych.
  • Osoby, które lubią pracować z badaniami “od kuchni” do obsługi badań CAWI w systemie ankietowym – mile widziana znajomość narzędzia LimeSurvey.
  • Osoby potrafiące wizualizować dane za pomocą różnego rodzaju grafik – mile widziane biegłe użytkowanie programów do obróbki grafik (Canva, GIMP, Photoshop, InDesign itp.), ale także audio/wideo.
  • Osoby z zacięciem promocyjnym do promowania nas w mediach społecznościowych, prowadzenia profilu FB.
  • posiada co najmniej stopień podharcmistrza lub ma otwartą próbę podharcmistrzowską,
  • ma wykształcenie kierunkowe lub zaliczył przedmioty z zakresu: statystyki, Public Relations, nauk socjologicznych, nauk pedagogicznych, nauk humanistycznych, nauk społecznych, nauk matematycznych, metodologii badań.
  • potrafi pracować w systemie “home office” – większość pracy odbywa się wirtualnie,
  • potrafi trzymać się ustalonych terminów,
  • potrafi pracować w grupie “na odległość”,
  • interesuje się zagadnieniami z zakresu nauk socjologicznych, nauk pedagogicznych, nauk społecznych i humanistycznych, statystyki.

WIEDZA O ZHP

  • Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym w szczególności te, które dotyczą harcerskiego systemu wartości). 
  • Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
  • Zna mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie hufca lub/i chorągwi. Świadomie w nich uczestniczy.
  • Posiada szeroką, stale pogłębianą wiedzę, dotyczącą ruchu harcerskiego (historia, aktualna sytuacja ruchu harcerskiego, ZHP, skautingu i guidingu, w tym fakty, bieżące dyskusje ideowe i wyzwania wychowawcze).
  • Kreuje koncepcje dotyczące Harcerskiego Systemu Wychowawczego na podstawie badań naukowych.

UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE

  • Wie, jakie działania i w jakiej kolejności składają się na proces zarządzania projektem
  • Potrafi określić cele projektu, stworzyć harmonogram i budżet projektu. 
  • Potrafi dobrać zespół projektowy i rozdzielić zadania. 
  • Wziął udział w kilku projektach zakończonych sukcesem jako członek zespołu.
  • Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
  • Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
  • Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
  • Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
  • Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
  • Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.

PRZYWÓDZTWO

  • Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję z wykonanej pracy.
  • Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
  • Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
  • Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
  • Potrafi powierzać funkcję.
  • Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.

RELACJE Z OTOCZENIEM

  • Wizerunek
    • Świadomie buduje wizerunek swojej jednostki organizacyjnej w środowisku lokalnym.
    • Wie, kiedy kontroluje kreowanie wizerunku oraz kiedy odbywa się to w sposób niekontrolowany. 
    • Powiększa strefę wpływu (obszar kontrolowany) o dodatkowe działania profilaktyczne. 
    • Poszerza wiedzę członków ZHP w swoim środowisku działania o tym, jak ich zachowania kształtują wizerunek Związku.  
    • Wie, jak działania harcerskie mogą być odbierane i interpretowane przez obserwatorów/uczestników zewnętrznych. Potrafi podjąć działania profilaktyczne.
    • Zna założenia marki ZHP. Potrafi świadomie przekładać je na tworzenie wizerunku jednostki lokalnej.
  • Komunikacja zewnętrzna
    • Zarządza kanałami komunikacji – potrafi dobrać, stworzyć i zarządzać odpowiednimi kanałami komunikacji w celu dotarcia do grup docelowych.
    • Potrafi identyfikować sojuszników swojej działalności w najbliższym otoczeniu. Potrafi nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje z nimi, dobrać sojuszników do realizacji konkretnych zadań.
    • Potrafi efektywnie wypromować swoje wydarzenie.
    • Potrafi zaplanować swoje działania i określić ich rezultaty.
    • Zna różne metody promocji. Jest kreatywny, a jego działania cechuje innowacyjność.
    • Potrafi mówić o harcerstwie, dostosowując język i przykłady do odbiorców zewnętrznych (nieznających kultury organizacyjnej ZHP).

Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety: ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.

Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2022 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.