zhp.pl

Z PROGRAMU MOŻESZ SKORZYSTAĆ W CAŁOŚCI LUB WYBRAĆ INTERESUJĄCE CIEBIE ELEMENTY

DRUŻYNOWI!

Przedstawiamy Wam działania, które są propozycjami pracy gromady w aktualnych warunkach –  gotowe do zrealizowania lub do zmodyfikowania pod Wasze potrzeby. Oznacza to, że realizując je musicie pamiętać o możliwościach i zasobach czasowych zarówno Waszych zuchów i ich rodzin, jak i Waszych. Zaproponowane działania pozwolą utrzymać kontakt i działać wspólnie!   Zmiana trybu życia dla zuchów jest bardzo trudna. Działania pod szyldem gromady pozwolą im na zwiększenie poczucia stabilizacji, utrzymanie relacji z rówieśnikami oraz dbanie o możliwość wpływania na wszechstronny rozwój.   Zaproponujcie działania rodzicom Waszych zuchów, ale także posłuchajcie ich wątpliwości i w razie potrzeby indywidualnie zmodyfikujcie zadania.  Pamiętajcie również, że każde działanie ma być zabawą!  Powodzenia! 

W tym trudnym dla wszystkich okresie macie nie lada wyzwanie – prowadzić gromadę na odległość. Dla większości z nas to nowość, której uczymy się wspólnie. Nie przejmujcie się – jesteśmy w tym z Wami i będziemy Was wspierać! Choć zdalnie, to razem damy radę! Każdego tygodnia będziemy dawać Wam wskazówki i sugestie, które pomogą Wam zorganizować na nowo pracę Waszej gromady. Poniżej znajdziecie najważniejsze z nich: 

  1. Pamiętajcie, że jesteście WODZAMI! To Wy na bieżąco macie możliwość modyfikacji współpracy z rodzicami. 
  2. Zaangażujcie i skorzystajcie ze wsparcia swoich przybocznych. Jesteście w tym RAZEM. 
  3. Ogólne wskazówki dotyczące przygotowania się do działania programem Zdalne Harce znajdziecie tutaj
  4. W razie wątpliwości zajrzyjcie do FAQ. Znajdziecie tam odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. 
  5. Pamiętajcie o pierwszej linii wsparcia – o hufcu i Waszym programowcu czy namiestniku. Na pewno będą pomocni w tym wyjątkowym czasie. 
  6. Harmonogramy działań na kolejne tygodnie zdalnych harców znajdziecie na stronie programu w każdą niedzielę ok. godz. 16:00. Pamiętajcie, by przesyłać je do rodziców zuchów jak najszybciej, by i oni zaplanowali i przygotowali się do działania. 
  7. Chociaż to trudne, postarajcie się, by w każdą sobotę zorganizować zbiórkę gromady online. Niech będzie to namiastka prawdziwego spotkania w zuchowym gronie. Utrzymanie kontaktów z zuchami jest bardzo istotne w budowaniu wspólnoty i pielęgnowaniu braterstwa. 
  8. Słuchajcie potrzeb swoich zuchów. W razie konieczności modyfikujcie zadania i zaproponowane aktywności. 
  9. Bądźcie wsparciem dla rodziców zuchów – dla nich to również trudna sytuacja. Pokażcie, że w razie pytań i potrzeby jesteście do ich dyspozycji. Niech wiedzą, że mogą na Was liczyć. 

ZdalneHARCE KROK PO KROKU!
1. Przeczytaj program na dany tydzień.
2. Pobierz z Centralnego Banku Pomysłów ZHP:

  • propozycję treści wiadomości e-mail do rodziców,
  • harmonogram tygodnia w wersji pdf,
  • wskazówki dla rodziców o organizacji działań danego tygodnia,

3. Co tydzień ukazuje się nowy pakiet materiałów dedykowany danej sile (kalendarz poniżej).
4. Wyślij e-mail do rodziców zuchów z powyższymi materiałami, powiadom o zbiórce i zaproponuj formę komunikacji.
5. Przygotuj i zorganizuj w sobotę zdalną zbiórkę gromady – propozycja zbiórki w harmonogramie tygodnia.

KALENDARZ

Materiały na kolejny tydzień będą ukazywać się w niedziele.

TYDZIEŃ SIŁY CIAŁA
30.03-05.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY DUCHA
06.04.2020-12.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY ROZUMU
13.04.2020-19.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY BRATERSTWA
20.04.2020-26.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY EMOCJI
27.04.2020-03.05.2020

Witamy WAS w tygodniu siły DUCHA!

Tydzień SIŁY DUCHA to propozycja, która ma na celu rozkwit życia wewnętrznego, zajrzenie w głąb siebie oraz pracę nad przyjętymi przez nas wartościami. Rozwój duchowy uszlachetnia. Przyjrzymy się prawu harcerskiemu, które bardzo konkretnie mówi o pracy nad sobą w sferze duchowej. Pochylimy się nad zrozumieniem pojęcia duchowości przez zuchy. Pragniemy, w tym szczególnym dla nas wszystkich czasie, wzmocnić swojego ducha i rozwijać cnotę męstwa. Ponadto przygotujemy się do przeżycia Triduum Sacrum we własnym “domowym Kościele”.

PLAN TYGODNIA

DzieńTemat dnia.OpisUwagiCo zyskujemy?
PoniedziałekHodowca

Rano: „Medytacja Radości”. Zaraz po przebudzeniu postarajcie się wspólnie, głośno i z szerokim uśmiechem powiedzieć DZIEŃ DOBRY. Po czym przez  5 minut uśmiechajcie się i śmiejcie na głos we wszystkie możliwe strony świata.

Południe: Rzeżuchowy las. Do sadzenia naszej rzeżuchy będziemy potrzebować idealnej doniczki.

Oto trzy propozycje.

1. Skorupka jajka, którą można później pomalować jako pisankę.

2. Masa solna. Dzięki niej możesz stworzyć swój niepowtarzalny kształt.

3. Ekologicznie. Wykorzystaj puste opakowanie po jogurcie. Można je według własnego pomysłu obkleić i pomalować.

Zakończenie dnia: „Medytacja wdzięczności””. Przed snem podziękujcie za trzy rzeczy, które przytrafiły Wam się tego dnia. Możecie również powiedzieć trzy rzeczy, które się Wam najbardziej podobały.

Wskazówki do stworzenia rzeżuchowego lasu:

1. Najlepiej nadaje się do tej dekoracji skorupka z jajka na miękko. Łatwo wydobyć zawartość i zachować większość skorupki w całości. Do oczyszczonej skorupki wkładasz odrobinę waty i nasionka rzeżuchy.

2. Przepis na masę: tyle samo mąki i soli (np. 1 szklanka) + woda (ok. pół szklanki). Do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i stopniowo wlewamy wodę. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie,

3. Pojemniczek po jogurcie dokładnie płuczemy w ciepłej wodzie i ściągamy etykietę. Ozdabiamy według własnej fantazji.

Dzięki medytacji radości wytworzycie poczucie dobrego dnia już od pierwszych chwil po przebudzeniu. 

Sadzenie i opieka nad rozwijającą się rzeżuchą wzbudza w dziecku odpowiedzialność i wrażliwość na to, co żywe.

Dzięki medytacji wdzięczności pozytywnie wzmacniamy obraz własnej osoby oraz poczucia wartości. Uczymy doceniania przemijających chwil. Drogi Rodzicu! Ty i  Twoje dziecko zaśniecie z radosnymi myślami.

WtorekEkolog

Rano: „Medytacja Radości”.

Południe: Eko nawozy. W każdym domu mamy różne rośliny. Żeby dobrze rosły możemy o nie zadbać tym, co mamy w domu.

– Fusy z kawy. Najlepszym momentem będzie przesadzanie kwiatów do nowej doniczki. Weź fusy po kawie, wysusz je i zmieszaj z ziemią do kwiatów.

Jest wiele sposobów z fusami, zachęcamy do poszukania idealnego dla Was.

– Skorupki jajka. Po ugotowanych jajkach weź skorupki i pokrusz na drobniejsze kawałki. Wsyp je do butelki i zalej gorącą wodą. Odstaw w bezpieczne miejsce. Po upływie około tygodnia podlej taką mieszanką swoje rośliny.

– Skórka banana. Pokrój skórkę w kostkę, wsyp do dużego słoika i zalej wrzącą woda. Zostaw na 24 godziny, a następnie podlej tym roztworem rośliny. Jedną skórkę można wykorzystać kilka razy.

„Medytacja Natury”. Zaparzcie swoją ulubioną herbatę. Popijając ją, popatrzcie przez okno i powiedzcie trzy rzeczy, które widzicie. Pozwólcie sobie na chwile obserwacji tak, by zobaczyć jak najwięcej elementów. Nie śpieszcie się. Pamiętajcie, by każdego dnia znaleźć i powiedzieć o elementach widoku, których jeszcze nie było.

Zakończenie dnia: „Medytacja wdzięczności”.

Zachęcamy do poszukiwania własnych sposobów na ekologiczne nawozy. W internecie znajdziecie wiele stron, które się tym zajmują, na przykład:

https://zielonyogrodek.pl/pielegnacja/nawozenie/3513-ekologiczne-nawozy-z-roslin-i-odpadow-domowych

https://poradnikogrodniczy.pl/fusy-z-kawy-jako-nawoz.php

https://czterykaty.pl/smartips/7,152823,20089280,jak-zrobic-ekologiczny-nawoz-do-ogrodu-najlepsze-naturalne.html

Samodzielnie przygotowane eko nawozy zbudują w Twoim dziecku poczucie ekologicznego podejścia do często niezauważanych rzeczy. Rozbudują w nim opiekuńczość i dbałość o naturę oraz rozważne korzystanie z jej zasobów. 

Medytacja natury to ćwiczenie, które wprowadzi Was w stan odprężenia. Uczuli Twoje dziecko na zmieniający się świat i dbałość o małe elementy. Drogi rodzicu, będziesz mógł dowiedzieć się, co jest dla Twojego dziecka istotne, bo na to zwróci właśnie uwagę.

ŚrodaArtysta

Rano: „Medytacja Radości”. Tym razem zróbcie wspólne zdjęcie lub nakręćcie krótki film z uśmiechem i wyślijcie swoim bliskim z rodziny albo przyjaciołom. Sprawcie, by ich dzień też stał się lepszy.

Południe: Teatr Cieni. 
Obejrzyjcie wspólnie baśń „Brzydkie Kaczątko”.

Zaobserwujcie, jakie postacie występują w tej baśni. Z dowolnych materiałów przygotujcie wspólnie rekwizyty tak, by można je było przykleić taśmą do kredek. Teraz należy poczekać do zmierzchu. 

„Medytacja Natury”. Weź swoją ulubioną herbatę lub przygotuj nowy smak. Do klasycznej herbaty earl grey dodaj 3 plasterki marchewki, plasterek cytryny i pomarańczy, a całość posłodź miodem lub cukrem.

Wieczorem przygotuj światło i stworzone przez Was postacie na kredkach. Czas na wielkie show.

Zakończenie dnia: „Medytacja wdzięczności”.

Baśń:

https://www.youtube.com/watch?v=VsevgJe-ro4

Na wieczór przygotuj mocną latarkę lub nocną lampę. Można też wykorzystać latarkę w telefonie. Teatr cieni możecie wykonać na ścianie albo na rozwieszonym jasnym prześcieradle.

Baśń „Brzydkie Kaczątko” uczy, że powierzchowność często nie pokazuje nam tego, co jest w drugim człowieku najważniejsze.

Teatr rozwija i pobudza wyobraźnie. Odzwierciedlanie postaci buduje kreatywność i empatię oraz daje możliwość wyrażenia siebie. Teatr jest formą, w której przełamujemy swoje bariery i budujemy poczucie własnej wartości.

Wielki

Czwartek

Porządnicki

Wielki Czwartek to dzień, w którym Chrystus ustanawia Eucharystię. W tym dniu również obmywa stopy apostołom. To niezwykły gest bliskości.

Rano: „Medytacja Radości”.

Południe: Domowe spa. Umyjcie dokładnie ręce. Drogi Rodzicu, weź porcję peelingu i nałóż na dłonie swojego dziecka. Delikatnie okrężnymi, powolnymi ruchami wykonaj masaż. Czas, by Twoje dziecko zrobiło to samo Tobie. Zostawcie naturalny kosmetyk na dłoniach przez 5 minut, po czym go spłuczcie ciepłą wodą.

„Medytacja Natury”.

W tym wyjątkowym dniu oprócz obserwacji przy herbacie możecie przeczytać fragment Pisma Świętego, który opowiada o wydarzeniach Wielkiego Czwartku.

Zakończenie dnia: „Medytacja Wdzięczności”.

Jak przygotować peeling? Weź fusy z kawy, 3 łyżki miodu, 2 łyżki oliwy z oliwek lub innego oleju oraz kilka kropli olejku zapachowego z pomarańczy lub drzewa herbacianego. Zamiast olejku można dodać sok z połowy pomarańczy lub cytryny Wszystko wymieszaj i odstaw na 10minut.

Tutaj znajdziecie czytanie z Pisma Świętego na każdy dzień.

http://mateusz.pl/czytania/2020/

Dzięki domowemu spa, drogi Rodzicu, zbudujesz niesamowitą bliskość ze swoim dzieckiem. W dzisiejszym świecie często zapominamy, jak ważny jest dotyk i ciepło, które nim przekazujemy. To ćwiczenie pobudzi również w dziecku poczucie bezpieczeństwa. 
Wielki PiątekDzielący się dobrem

Wielki Piątek to dzień śmierci Pana Jezusa na krzyżu. Dzień niezwykłego czynu dla każdego człowieka. 

Rano: „Medytacja Radości”. 

Możesz dzisiaj dodać krótką modlitwę, na przykład: „Dziękuję Ci Panie Jezu za…” lub „Dziękuję życiu za…”

Południe: Słoik dobrych myśli. Czas na znalezienie w domu dużego słoika. Trzeba go pomalować i przyozdobić tak, by był jak najbardziej pozytywny. 

Na kolorowych małych karteczkach napiszcie tyle dobrych myśli, ile przyjdzie Wam do głowy. Złóżcie je w małe kwadraciki i schowajcie w słoiku. Jeżeli macie ochotę, dosypcie trochę cukierków.

Tak przygotowany słoik podarujcie ważnej dla Was osobie. Można go nawet wysłać pocztą do innego miasta albo kraju.

„Medytacja Natury” 

W tym wyjątkowym dniu oprócz obserwacji przy herbacie możecie przeczytać fragment Pisma Świętego, który opowiada o wydarzeniach Wielkiego Piątku.

Zakończenie dnia: „Medytacja Wdzięczności”.

Dobrymi myślami mogą być przeróżne pozytywne słowa,  takie jak np. dzień dobry, lubię Cię, tęsknię, miłego dnia, jesteś fajny, to będzie dobry dzień itd., itp. Mogą być też małe rysunki np. uśmieszek czy serduszko.Słoik dobrych myśli nastawia na dzielenie się pozytywną energią z drugim człowiekiem. Uczy wyrażania dobra. Dzięki temu zadaniu Twoje dziecko zobaczy, jaką moc mają odpowiednie słowa. Uczy twórczego myślenia.
Wielka SobotaZbiórka online

Wielka Sobota to dzień czuwania i oczekiwania.

Rano: „Medytacja Radości”.

Drogi Druhu, droga Druhno!

Do Twojej zbiórki online mamy kilka propozycji.

– wspólne malowanie pisanek; najlepiej, gdybyście wybrali jeden wspólny temat; pamiętaj, by szybciej przypomnieć rodzicom o przygotowaniu jajek na pisanki.

– koszyczkowa “check list” w formie zadania w aplikacji i stworzenie Waszego wspólnego koszyka  wielkanocnego gromady. Proponujemy koszyczek w formie mapy myśli np. przez stronę mentimeter.com albo coś bardziej interaktywnego, np. tworząc własną mini-grę: https://wordwall.net/resource/1178933/świąteczny-koszyczek

– wspólne układanie puzzli wielkanocnych,

Link do inspiracji: https://www.jigsawplanet.com/?rc=search&q=wielkanoc

„Medytacja Natury” 

W tym wyjątkowym dniu oprócz obserwacji przy herbacie możecie przeczytać fragment Pisma Świętego, który opowiada o wydarzeniach Wielkiej Soboty.

Zakończenie dnia: „Medytacja Wdzięczności”.

Błogosławieństwo pokarmów w domu:

https://gazetakrakowska.pl/swiecenie-pokarmow-w-wielka-sobote-zakazane-blogoslawienstwo-w-domu-dokladne-instrukcje-wkrotce-31032020/ar/c1-14880859

Wbrew pozorom i zbiórka online nieść może ze sobą wiele korzyści. Zuchy mają możliwość pielęgnowania i rozbudowywania więzi społecznych oraz pielęgnowaniu kontaktów rówieśniczych, wpływając na rozwój emocjonalny. Wspólne zajęcia manualne oraz rozmowy i wymiana doświadczeń silnie wpływają na rozwój duchowy, zaś sama forma zbiórki za pośrednictwem komputera rozbudza zainteresowanie technologią.
Wielka NiedzielaPełen radości

Wielka Niedziela to dzień Zmartwychwstania Pańskiego, czas ogromnej radości. Pan Jezus ukazał się najpierw kobietom, a później swoim uczniom.

Rano: „Medytacja Radości”.

Południe: 

-Czas na zabawę – wspólnie zatańczone “Kaczuchy”

-Wielkie Poszukiwania. Na telefonie otwórzcie dyktafon. Drogi Rodzicu, czas, by nauczyć jego obsługi Twoje dziecko. Niech każdy z Was nagra kilka sekund jakichś dźwięków np. otwierania drzwi, zgrzytu sztućców, odkładania kubka. Po ich nagraniu, odtwórzcie je i spróbujcie na zmianę zgadnąć, co to za dźwięki. .

“Medytacja Natury”. Weź zieloną herbatę, dodaj do niej skórkę pomarańczy i grejpfruta, a także odrobinę  świeżego imbiru. Taka herbata doda Wam pozytywnej energii.

W tym wyjątkowym dniu oprócz obserwacji przy herbacie możecie przeczytać fragment Pisma Świętego, który opowiada o wydarzeniach Wielkiej Niedzieli.

Wieczorem: „Medytacja spokoju”. Zapal ulubioną świeczkę zapachową lub olejek w kominku. Możesz również rozpalić na talerzyku liść laurowy lub korę cynamonu. Połóżcie się na podłodze na plecach, włączcie radosną muzykę i spróbujcie, leżąc, starać się oddychać głośno i równo.

Zakończenie dnia: „Medytacja Wdzięczności”.

Link do piosenki „Kaczuszki”: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

Wspólny taniec daje nieskrępowaną radość, poczucie swobody i przede wszystkim jest pozytywnym sposobem spędzenia czasu razem.

Wielkie poszukiwania pokazują, jak wielkie znaczenie ma słuchanie. Uczą dyscypliny i skupienia, rozbudzają również ciekawość otaczającego świata. 

Wspólne oddanie się relaksowi działa pobudzająco na kolejne Wasze zmysły oraz buduje poczucie poznania siebie. Tworzy przestrzeń do rozmyślania.

 

 

W przypadku gromad Nieprzetartego Szlaku drużynowi dostosowują zadania do indywidualnych potrzeb i możliwości zuchów zachowując ogólną formę aktywności na dany dzień. 

sprawność indywidualna

Drodzy Rodzice, Drużynowi!

Uzupełnieniem zaproponowanych przez nas rodzinnych aktywności w tygodniu SIŁY DUCHA jest indywidualna praca nad sobą każdego zucha. Posłużyć mają temu sprawności indywidualne „HODOWCA KWIATÓW”, „PLASTYCZKA/PLASTYK”, „WIELKANOCNY BARANEK”. Ich zadania skonstruowaliśmy tak, by wypełniały lukę w zespołowych działaniach zucha. Zuchy sprawności te mogą realizować dobrowolnie, zgodnie z własnym tempem i pomysłem (np. jedno zadanie dziennie). Swoimi postępami mogą pochwalić się w Kręgu Rady podczas sobotniej zbiórki gromady online.

Do obowiązujących wymagań sprawności stworzyliśmy gotowe zadania na poziomie zucha pierwszej, drugiej i trzeciej gwiazdki. Każdy zuch musi samodzielnie stworzyć kartę sprawności, zaś weryfikacji wykonania zadań dokonują rodzice.

Jeśli Twoje zuchy posiadają już te sprawności indywidualne, z powodzeniem możesz zaproponować im zdobywanie innych, na przykład z działu zaradności życiowej.

Powodzenia!

 

 

„HODOWCA KWIATÓW”

1. Znam różne rośliny ozdobne – domowe i ogrodowe. Prowadzę małą hodowlę kwiatów doniczkowych.
2. Potrafię pielęgnować kwiaty. Wiem, kiedy się je sadzi, przesadza, podlewa. Wyhodowałem roślinkę z nasion.
3. Byłem w ogrodzie botanicznym lub u ogrodnika.
4. Prowadziłem dzienniczek hodowli kwiatów i zapisywałem w nim ciekawe spostrzeżenia.
5. Sadziłem kwiaty. Podlewałem je i zasilałem.
6. Wykonałem drabinkę do kwiatków
7. Ułożyłem bukiet z kwiatów.
8. Wraz z koleżankami i kolegami zaopiekowałem się klombem lub trawnikiem.

ZADANIA

  1. Wyhodowałem/am roślinkę z nasion. Dbałem/am, aby nie brakowało jej słońca i wody.
  2. Wymieniłem/am 5 różnych roślin ozdobnych, które rosną w domu i ogrodzie.
  3. Narysowałem/am bukiet składający się z kwiatów, które znam.
  4. Przez trzy dni opiekowałem/am się domowymi roślinami.
  1. Wyhodowałem/am roślinkę z nasion. Dbałem/am, aby nie brakowało jej słońca i wody.
  2. Samodzielnie przygotowałem/am doniczkę dla mojej roślinki.
  3. Wymieniłem/am 10 różnych roślin ozdobnych, które rosną w domu i ogrodzie.
  4. Wiem, jak nazywa się dziedzina, zajmująca się kwiatami. Poznałem/am 3 sposoby na układanie kwiatów.
  5. Przez cały tydzień opiekowałem/am się domowymi roślinami.
  1. Wyhodowałem/am roślinkę z nasion. Dbałem/am, aby nie brakowało jej słońca i wody.
  2. Samodzielnie przygotowałem/am doniczkę dla mojej roślinki.
  3. Przygotowałem/am dziennik obserwacji mojej roślinki. Codziennie zapisywałem/am zachodzące zmiany.
  4. Wymieniłem/am 10 różnych roślin ozdobnych, które rosną w domu i ogrodzie.
  5. Wiem, jak nazywa się dziedzina, zajmująca się kwiatami. Poznałem/am 3 sposoby na układanie kwiatów.
  6. Przez cały tydzień opiekowałem/am się domowymi roślinami.
  7. Przez cały tydzień opiekowałem/am się domowymi roślinami.

„PLASTYCZKA/PLASTYK”

  1. Wiem, dlaczego gimnastyka jest ważna dla zdrowia. Gimnastykuję się codziennie rano.  
  2. Zrobiłem pomoce do ćwiczeń gimnastycznych, np. woreczki z grochem, serso, piłki szmaciane, szarfy.  
  3. Oglądałem zawody gimnastyczne.  
  4. Dobrałem ćwiczenia do muzyki.  
  5. Brałem udział w pokazach gimnastycznych organizowanych przez gromadę lub szkołę.  
  6. Umiem zrobić przewrót w tył i w przód, mostek z pozycji leżącej, głęboki skłon (dotykając dłońmi podłogi) i jaskółkę.  
  7. Prowadziłem na zbiórce lub kolonii zuchowej gimnastykę oraz rozgrzewkę na lekcji wychowania fizycznego.  
  8. Staram się zachować prawidłową postawę w każdej sytuacji.  
  9. Nauczyłem kolegów prostego układu ćwiczeń.  
  10. Wykonałem ćwiczenia na takich przyrządach, jak ławeczka, drabinka, materac, drążek.  
  11. Wykonałem układ ćwiczeń z piłką, wstążką lub skakanką.  

ZADANIA

  1. Rozumiem, co znaczy słowo „sztuka”.
  2. Wykonałem/am 3 różne rysunki za pomocą kredek, farb, mazaków.
  3. Wykonałem/am pracę w masie solnej.
  4. Dbam o swój kącik. Ozdobiłem/am go swoimi pracami plastycznymi.
  1. Znam słowa związane ze sztuką, np. oryginał, galeria, muzeum, przedstawienie.
  2. Wykonałem/am 5 prac plastycznych z użyciem różnych technik.
  3. Wykonałem/am plakat z napisem „#zostańwdomu”.
  4. Wykonałem/am pracę w masie solnej.
  5. Wykonałem/am pacynki lub kukiełki do przedstawienia.
  6. Dbam o swój kącik. Ozdobiłem/am go swoimi pracami plastycznymi.
  1. Znam słowa związane ze sztuką, np. oryginał, reprodukcja, galeria, scenografia, rekwizyt, estetyka.
  2. Wykonałem/am pracę, w której wykorzystałem/am kilka różnych technik plastycznych.
  3. Wykonałem/am plakat z napisem „#zostańwdomu”.
  4. Znalazłem/am muzeum sztuki albo inne, podobne miejsce, które mogłem/am zwiedzić wirtualnie.
  5. Wykonałem/am pracę w masie solnej.
  6. Wykonałem/am pacynki lub kukiełki do przedstawienia.
  7. Dbam, aby mój kącik wyglądał estetycznie. Ozdobiłem/am go swoimi pracami plastycznymi.
  8. Zorganizowałem/am domownikom konkurs rysunkowy.

„WIELKANOCNY BARANEK”

  1. Znam wiele tradycji Świąt Wielkanocnych.
  2. Wiem, na pamiątkę jakiego zdarzenia obchodzi się Święta Wielkanocne.
  3. Wykonałem własnoręcznie lub z pomocą palmę wielkanocną.
  4. Wiem, jak wiele pracy jest z przygotowaniami do Świąt, dlatego aktywnie pomagam rodzicom, babciom i dziadkom w wielkich porządkach.
  5. Znam wiele technik wykonywania pisanek i kraszanek. Zrobiłem farby z cebuli, dębu czy zboża.
  6. Przygotowałem wraz z rodzicami koszyczek wielkanocny, który święciłem w Wielką Sobotę.
  7. Znam tradycję Śmigusa – Dyngusa, chętnie biorę udział w zabawach w Poniedziałek Wielkanocny. Pamiętam jednak o umiarze w żartach, tak by nikogo nie skrzywdzić.
  8. Wiem, dlaczego wielkanocnymi symbolami są: jajko, kurczaczek, baranek, zajączek.
  9. Potrafię wymienić kilka wielkanocnych potraw.
  10. Sam lub z czyjąś pomocą przygotowałem świąteczną babę lub mazurka.
  11. Znam zwyczaj przynoszenia słodyczy przez wielkanocnego zajączka. Zrobiłem miłą niespodziankę komuś bliskiemu.
  12.  

ZADANIA

  1. Wyjaśniłem/am domownikom, dlaczego obchodzimy Wielkanoc oraz jakie są jej symbole.
  2. Przygotowałem/am kartkę świąteczną dla ważnej dla mnie osoby.
  3. Samodzielnie przygotowałem/am pisanki.
  4. Wraz z rodzicami przygotowałem/am koszyczek wielkanocny. Pobłogosławiliśmy go wspólnie w Wielką Sobotę.
  1. Opowiedziałem/am domownikom o tradycjach Wielkanocnych. Przygotowałem/am rysunek przedstawiający świąteczne symbole.
  2. Poznałem/am tradycyjne sposoby ozdabiania jajek i wykorzystałem/am jeden z nich. 
  3. Wraz z rodzicami przygotowałem/am koszyczek wielkanocny. Pobłogosławiliśmy go wspólnie w Wielką Sobotę.
  4. Pomagałem/am w przygotowaniu potraw wielkanocnych.
  5. Brałem/am czynny udział w domowych porządkach przed świętami.
  6. Przygotowałem/am drobny prezent dla ważnej dla mnie osoby. Podarowałem/am jej go jako upominek na „zajączka”.
  1. Opowiedziałem/am domownikom o tradycjach Wielkanocnych. Przygotowałem/am rysunek przedstawiający świąteczne symbole.
  2. Poznałem/am tradycyjne sposoby ozdabiania jajek i wykorzystałem/am dwa z nich.
  3. Wraz z rodzicami przygotowałem/am koszyczek wielkanocny. Dokładnie sprawdziłem/am, czy niczego w nim nie brakuje. Pobłogosławiliśmy go wspólnie w Wielką Sobotę.
  4. Pomagałem/am w przygotowaniu potraw wielkanocnych. Z pomocą rodziców upiekłem/am babkę lub mazurka. 
  5. Brałem/am czynny udział w domowych porządkach przed świętami.
  6. Przygotowałem/am drobny prezent dla ważnej dla mnie osoby. Podarowałem/am jej go jako upominek na „zajączka”.
  7. Radośnie przeżywałem/am okres Świąt Wielkiej Nocy. Dzieliłem/am się tą radością z bliskimi i przyjaciółmi.
Opracowanie materiału tygodnia SIŁY DUCHA: phm. Adrian Łukaszewski, Chorągiew Gdańska i Ewa Trystucha, HO, Chorągiew Śląska

Witamy WAS w tygodniu siły ciała!

Tydzień SIŁY CIAŁA to propozycja, która nie oznacza tylko ruchu i bicia rekordów. Zwrócimy uwagę na to jak zadbać o nasze ciało bardziej kompleksowo. Zdrowe odżywianie, aktywności z rodziną, odpowiednie nawadnianie czy właściwy odpoczynek przestaną być dla Was zagadkowymi pojęciami. 

PLAN TYGODNIA

Dzień 

Aktywność 

Opis 

Uwagi 

Co zyskujemy? 

Poniedziałek 

Rodzinna zumba 

Wspólny radosny taniec to najlepszy sposób na energetyczne rozpoczęcie tygodnia! Do tej aktywności potrzebne będzie: przygotowanie wygodnego stroju sportowego (z obuwiem włącznie), zapewnienie sobie odpowiedniej ilości miejsca w domu (bezpiecznej i na tyle dużej, by każdy członek rodziny mógł wykonywać swobodnie wszystkie ruchy), dostęp do komputera z Internetem oraz głośników. 
 
Skąd wziąć inspiracje do tańca i muzykę? Na youtube.comznajdziecie mnóstwo darmowych filmów prezentujących układy taneczne zumby w różnym stopniu zaawansowania (zumba kids, zumba dla dzieci). Warto wyszukać wcześniej takie, które najbardziej się Wam podobają i które nie będą zbyt trudne dla początkujących :) 

Przed przystąpieniem do tańczenia zumby nie zapomnijcie o rozgrzewce! Żeby nie były to monotonne ćwiczenia, pobawcie się w zabawy zuchowe. Może zuch zaprezentuje swój ulubiony pląs domownikom? My polecamy: 
– zabawę „Głowa ramiona”, 

  • pląs „Baby shark”, 
  • pląs „Michitanka”, 
  • Pląs „Rece do góry” itp. 

 

Pląs „Ręce do góry” znajdziesz tu: https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A 

Zumba to nie tylko ćwiczenia i taniec. Podczas tańca dzieci uczą się koordynacji, równowagi, kształtują swoją kreatywność, dyscyplinę oraz pamięć. Badania pokazały także, że zumba rozbudza pracę mózgu i wpływa korzystnie na rozwój intelektualny dziecka! :) 

Wtorek 

Zdrowa dieta cud 

Kucharzenie to jedna z najprzyjemniejszych aktywności rodzinnych podejmowanych razem! Wykorzystajcie przynajmniej godzinę na wspólne ugotowanie zdrowego obiadu dla wszystkich domowników. 
 
Potrzebne Wam będąniezbędne w przepisie składniki, fartuszki, akcesoria kuchenne i sporo miejsca na stole! :)  
 
Skąd wziąć inspirację?Najlepiej, by wspólnie przygotowane potrawy były nie tylko zdrowe, ale też kolorowe i ozdobione tak, by zuch z ich robienia miał jak najwięcej frajdy. Pomysłów szukajcie na np. przepisy.pl, gotujmy.pl (zakładka Dla dzieci), czy miastodzieci.pl (zakładka Zabawy). 

Nie zapomnijcie o dokładnym umyciu rąk i produktów. 
 
Być może potrzebna będzie Wam także waga kuchenna, by zważyć potrzebne składniki. 

Wspólne gotowanie niesie za sobą wiele korzyści. Z pewnościąto wspaniała okazja dopogłębiania rodzinnych więzi :) Kucharzenie uczy dziecko nowych smaków, ma wpływ na kształtowanie pozytywnych nawyków żywieniowych. Pomaga w rozwoju kreatywności i daje możliwość samodzielnego podejmowania decyzji. Jest też okazją do wielu doświadczeń sensorycznych i rozwoju małej motoryki. Może też być dobrą podstawą do kształtowania postaw proekologicznych, a nawet okazją do lekcji matematyki na wesoło (np. przy ważeniu składników i dzieleniu ich na każdego członka rodziny)! 

Środa 

Joga dla każdego 

Wbrew pozorom joga to zajęcie nie tylko dla dorosłych! Instruktorzy jogi zachęcają do ćwiczeń już od 4 r.ż., dlatego to najlepszy argument, by praktykować całą rodziną! :) 
 

Co będzie Wam potrzebne: relaksująca muzyka (np. odgłosy natury – znajdziecie ich mnóstwo na youtube.com), wygodne maty albo koce (zuchowe biwakowe karimaty będą tu jak znalazł!), wygodny sportowy strój. 
 
Inspiracje: youtube.com to prawdziwa kopalnia filmów z pozycjami jogi. Po wpisaniu frazy Joga dla dzieci znajdziecie mnóstwo filmów z całymi zajęciami lub pojedynczymi asanami (pozycjami jogi). My polecamy kanał Joga małego człowieka :) 
 

Jak przy każdych ćwiczeniach fizycznych, tak i tutaj konieczna jest odpowiednia rozgrzewka. Nie przejmujcie się, większość filmów instruktażowych dostępnych w internecie zaczyna się właśnie zestawem ćwiczeń rozgrzewkowych, dlatego nie musicie ich dodatkowo wyszukiwać :) 
  

Dzieci, tak jak dorośli, podlegają stresowi i napięciom psychicznym. Obecna sytuacja jest trudna także dla naszych zuchów, dlatego joga to doskonałe rozwiązanie. Te ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe mają jeszcze inne korzyści: wzmagają koncentrację, wyciszają i uspakajają. Joga zwiększa również samopoznanie własnego ciała przez dziecko. Ogromną zaletą jogi jest nauka wyczuwania i kontrolowania stresu, która procentuje w latach późniejszych.  

Czwartek 

Aktywny obserwator 

Obserwowanie i naśladowanie zwierząt to zabawa dla całej rodziny. Chociaż warunki ku temu są mało sprzyjające, przy wsparciu rodziców zuchowa kreatywność nie ma granic!  

 

Do obserwowania zwierząt przyda się dostęp do ogrodu, jednak i bez niego damy radę. Wystarczy w różnych miejscach domu porozkładać plansze z nazwami i wizerunkami zwierząt, które zuch będzie musiał odszukać. Jeśli nie mamy dostępu do drukarki, wystarczyć powinny same nazwy napisane odręcznie. 

 

Pomysłów na to, w jaki sposób naśladować ruchy i dźwięki zwierząt można szukać w internecie. My proponujemy najpierw zapoznać się ruchami zwierząt, potem poukrywać w domu plansze, a następnie zacząć wspólne poszukiwania! Po znalezieniu każdej planszy zuch ma za zadanie zamienić się w dane zwierzątko, naśladując nie tylko jego ruchy i sposób poruszania się, ale także wydając odpowiedni dźwięk. 

Dzieci są ciekawe świata i lubią obserwować przyrodę (jeśli nie na żywo, to choćby w filmach przyrodniczych), dlatego nie trudno będzie zachęcić je do naśladowania ruchów napotkanych zwierząt. My proponujemy np.: 

– podskakiwanie jak wróbelek,  

– skradanie jak kotek, 

– wicie się jak wąż, 

– pełzanie jak ślimak, 

– chodzenie jak niedźwiedź, 

– galopowanie jak koń, 

– skakanie jak królik/zając, 

– chodzenie jak rak, 

– chodzenie jak kaczka, 

– podskakiwanie jak małpka, 

– kroczenie jak bocian  

i wiele, wiele innych. 

Zabawa w naśladowanie usprawnia funkcje słuchowe, ale przede wszystkim poprawia mobilność, siłę, zdolności koordynacyjne i wytrzymałość. Każde ćwiczenie angażuje do pracy jednocześnie kilka lub kilkanaście grup mięśniowych. Dodatkowo zajęcie takie poszerza wiedzę przyrodniczą i rozbudza ciekawośćświatem zwierząt. 

Piątek 

Zabawa w cyrk 

W cyrku każde dziecko znajdzie coś dla siebie. Zresztą, nie tylko dziecko, ale i sam rodzic! :) Wspólna zabawa w cyrk może obejmować kilka obszarów: 

– żonglerkę, 

– akrobatykę, 

– ekwilibrystykę (zachowanie równowagi w utrudnionych warunkach), 

– klaunadę. 

 

Jak się przygotować?  
Do żonglerki można wykorzystać piłeczki tenisowe, albo przygotować pomoce własnoręcznie (wystarczą stare pończochy i piasek albo ryż). Żeby ułatwić oswojenie się z żonglowaniem, możemy rozpocząć zabawę od żonglowania kolorowymi chustkami (wolniej opadają na ziemię i łatwiej je złapać).  
Akrobatyka daje większe pole do popisu. Zuch może tu zaprezentować wszystkie wymyślone przez siebie figury gimnastyczne. W parze z rodzicem może wykonać piramidę, a jeśli ma do dyspozycji drążek lub drabinki – otwiera się przed nim gama nowych możliwości. Dziecko może także pokazać swoją gibkość wykonując różnego rodzaju skłony (w staniu i w siadzie) lub inne ćwiczenia, jak popularny „mostek” lub „szpagat”. 
Ekwilibrystyka nie musi być wcale wyzwaniem organizacyjnym! Wystarczy rozłożyć na podłodze linę, ewentualnie pasek (np. od szlafroka) czy grubszy sznurek, a zadaniem zucha będzie przejść dokładnie po nim. Jeśli macie możliwość wykonania minirównoważni(wystarczy deseczka na stabilnym podwyższeniu), będzie to jeszcze większa frajda dla dziecka. Po linie czy równoważni można chodzić w obie strony, robić przysiady i wznosy nóg w przód, w bok i w tył oraz obracać się o 180° w staniu i w przysiadzie. 
Klaunada jest formą najmniej ruchową, ale doskonale sprawdzi się tu gimnastyka buzi i języka. Najbardziej wymyślne miny, pantomima – to także świetna zabawa! 

Zabawa w cyrk będzie wymagała więcej przygotowania. Potrzebne będą rekwizyty, jednak ich przygotowanie czy znalezienie nie powinno przysporzyć Wam wiele kłopotu.  

 

Jak w przypadku zajęć fizycznych, i tu konieczny będzie wygodny strój sportowy. Tym razem jednak możemy postawić na więcej szaleństwa i koloru :) 

Prócz wielu walorów związanych z wpływem na rozwój fizyczny, dziedziny cyrkowe pomagają kształtować cierpliwość i motywację do zdobywania nowej wiedzy czy umiejętności. Zabawa w cyrk rozwija kompetencje społeczneuczy konstruktywnie rozwiązywać problemy. Większość zabaw cyrkowych stawia na współpracę, odpowiedzialność i otwartość w relacjach z innymi, w tym przypadku dziecko-rodzic. Żonglowanie i inne cyrkowe działania mają wpływ na efektywność procesu uczenia się, rozwój koncentracji, koordynacji wzrokowo – ruchowej i integracji międzypółkulowej. 

Sobota 

Zbiórka online 

Dzień wolny od pracy to doskonała okazja do spotkania ze swoją gromadą. Oczywiście spotkania onlineza pośrednictwem wybranego przez drużynowego komunikatora video. 

 

Co można robić na takiej zbiórce?Pomysłów jest mnóstwo :) W tygodniu siły ciała proponujemy: 

– każdy zuch prezentuje swoje ulubione ćwiczenie, które reszta gromady powtarza przed swoim komputerem, 

– zuchy opowiadają o swoich postępach podczas zdobywania sprawności indywidualnych czy gwiazdek, 

– każdy zuch chwiali się umiejętnością ruchową zdobytą podczas mijającego tygodnia (np. żonglowanie, ruchy wybranego zwierzęcia itp). 

Zbiórka online to nie lada wzywanie. Nie tylko dla drużynowego, ale i dla zuchów. Choć to pewnie duże przeżycie, to wymaga długiej koncentracji. Warto choć w drobnym stopniu wprowadzić w taką zbiórkę nieco zuchowych elementów. Nasza rada: nie zapominajcie o Kręgu Rady! To doskonała okazja, by dać zuchom możliwość podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i odczuciami.  
 
Jeśli stawiacie głównie na aktywności, warto zawczasu przygotować sobie sportowy strój. 

Wbrew pozorom i zbiórka online nieść może ze sobą wiele korzyści. Zuchy mają możliwość pielęgnowania i rozbudowywania więzi społecznychorazpielęgnowaniu kontaktów rówieśniczych, wpływając na rozwój emocjonalny. Zabawy i ćwiczenia wpływają na rozwój fizyczny, zaś sama forma zbiórki za pośrednictwem komputera rozbudza zainteresowanie technologią. 

Niedziela 

Rodzinny tor przeszkód 

Podsumowanie aktywnego tygodnia powinno mieć odpowiednią oprawę. Rodzinna tor przeszkód połączony z olimpiadą to nie tylko nie lada zadanie, ale i świetna zabawa. Wymaga co prawda trochę przygotowań, ale dostarcza niezapomnianych wrażeń.  

 

Jak zbudować taki tor w domu? Polecamy kilka przykładowych aktywności: 

– przechodzenie przez lasery (pomiędzy ścianami, najlepiej w przejściu, rozklejamy na różnej wysokości taśmy. Zadaniem każdego śmiała będzie przedostanie się na drugi koniec korytarza bez dotknięcia lasera”), 

– przechodzenie pod i nadkrzesłami (na przemian), 

– turlanie piłki slalomem, 

– skakanie na szaliku na jednej nodze (by nie zeskoczyć z szalikowego toru), 

– rzut piłką do celu (kosza na bieliznę lub wiadra), 

– zbudowanie stabilnej wieży z wyznaczonej ilości poduszek, 

– przeskakiwanie przez przeszkody (np. pluszaki), 

– czołganie się przez tunel (przygotowany z koca i krzeseł, puf, stolika itp). 

Rodzinny tor przeszkód nie jest najłatwiejszy do zrealizowania, ale zapewnia mnóstwo frajdy.  

 

Można go przygotować dla samego zucha, ale jeśli przyjmiemy formę olimpiady na wesoło, bawić mogą się także pozostali domownicy. Wówczas jedna osoba staje się sędziączuwającym nad poprawnością pokonywania trasy, liczeniem czasu i punktami karnymi.  

Wspólna zabawa w gronie rodzinnym jest niezwykle cenna w rozwoju dziecka. Zuch podczas takiej zabawy czuje się słuchany, ważny i doceniany. Zabawy z rodzicami rozwijają społeczno-emocjonalne zdolności dziecka. Uczą pierwszych zasad, jakie panują w stosunkach międzyludzkich.  

W przypadku gromad Nieprzetartego Szlaku drużynowi dostosowują zadania do indywidualnych potrzeb i możliwości zuchów zachowując ogólną formę aktywności na dany dzień. 

sprawność indywidualna

Drodzy Rodzice, Drużynowi!

Uzupełnieniem zaproponowanych przez nas rodzinnych aktywności w tygodniu SIŁY CIAŁA jest indywidualna praca nad sobą każdego zucha. Posłużyć ma temu sprawność indywidualna „Gimnastyk/Gimnastyczka”. Jej zadania skonstruowaliśmy tak, by wypełniały lukę w zespołowych działaniach zucha. Zuchy sprawność tę mogą realizować dobrowolnie, zgodnie z własnym tempem i pomysłem (np. jedno zadanie dziennie). Swoimi postępami mogą pochwalić się w Kręgu Rady podczas sobotniej zbiórki gromady online.

Do obowiązujących wymagań sprawności stworzyliśmy gotowe zadania na poziomie zucha pierwszej, drugiej i trzeciej gwiazdki. Każdy zuch musi samodzielnie stworzyć kartę sprawności, zaś weryfikacji wykonania zadań dokonują rodzice. Jeśli Twoje zuchy posiadają już tą sprawność indywidualną, z powodzeniem możesz zaproponować im zdobywanie innej z działu sprawności sportowych. 

W przypadku gromad Nieprzetartego Szlaku wymagania dla określonych sprawności oraz zadania na poziomie zucha pierwszej, drugiej i trzeciej gwiazdki dostosowują drużynowi do indywidualnych potrzeb i możliwości zuchów. 

Powodzenia! 

 

WYMAGANIA SPRAWNOŚCI

  1. Wiem, dlaczego gimnastyka jest ważna dla zdrowia. Gimnastykuję się codziennie rano.  
  2. Zrobiłem pomoce do ćwiczeń gimnastycznych, np. woreczki z grochem, serso, piłki szmaciane, szarfy.  
  3. Oglądałem zawody gimnastyczne.  
  4. Dobrałem ćwiczenia do muzyki.  
  5. Brałem udział w pokazach gimnastycznych organizowanych przez gromadę lub szkołę.  
  6. Umiem zrobić przewrót w tył i w przód, mostek z pozycji leżącej, głęboki skłon (dotykając dłońmi podłogi) i jaskółkę.  
  7. Prowadziłem na zbiórce lub kolonii zuchowej gimnastykę oraz rozgrzewkę na lekcji wychowania fizycznego.  
  8. Staram się zachować prawidłową postawę w każdej sytuacji.  
  9. Nauczyłem kolegów prostego układu ćwiczeń.  
  10. Wykonałem ćwiczenia na takich przyrządach, jak ławeczka, drabinka, materac, drążek.  
  11. Wykonałem układ ćwiczeń z piłką, wstążką lub skakanką.  

ZADANIA

  1. Gimnastykowałem/am się rano minimum trzy razy w tygodniu. 
  2. Napisałem/am dwa powody, dla których gimnastyka jest ważna dla zdrowia. 
  3. Dobrałem/am trzy ćwiczenia do mojej ulubionej piosenki i zaprezentowałem/am je gromadzie na zbiórce albo rodzicom. 
  4. Przeszedłem/przeszłam ścieżkę zdrowia. Narysowałem/am ćwiczenie, które na niej wykonałem/am.
  1. Gimnastykowałem/am się rano minimum trzy razy w tygodniu. 
  2. Napisałem/am trzy powody, dla których gimnastyka jest ważna dla zdrowia. 
  3. Przeszedłem/przeszłam ścieżkę zdrowia. Narysowałem/am dwa ćwiczenia, które na niej wykonałem/am. 
  4. Przeprowadziłem/am rozgrzewkę dla całej rodziny. 
  5. Zrobiłem/am jedną pomoc do ćwiczeń gimnastycznych, np. woreczki z grochem, serso, piłki szmaciane, szarfy. 
  6. Nauczyłem/am się wykonywać dwa ćwiczenia gimnastyczne np. przewrót w tył i w przód, mostek z pozycji leżącej, głęboki skłon (dotykając dłońmi podłogi), jaskółkę. Zaprezentowałem/am je rodzicom.
  1. Gimnastykowałem/am się rano minimum pięć razy w tygodniu. 
  2. Napisałem/am trzy powody, dla których gimnastyka jest ważna dla zdrowia. 
  3. Przeszedłem/przeszłam ścieżkę zdrowia. Narysowałem/am pięć ćwiczeń, które na niej wykonałem/am. 
  4. Przeprowadziłem/am rozgrzewkę dla całej rodziny. 
  5. Wykonałem/am układ ćwiczeń z piłką, wstążką lub skakanką, zawierający co najmniej trzy różne ćwiczenia. 
  6. Nauczyłem/am się wykonywać trzy ćwiczenia np. przewrót w tył i w przód, mostek z pozycji leżącej, głęboki skłon (dotykając dłońmi podłogi), jaskółkę. Zaprezentowałem/am je rodzicom.

Opracowanie materiału tygodnia SIŁY CIAŁA hm. Kinga Żydek, Chorągiew Śląska, hm. Magdalena Turbasa, Chorągiew Łódzka

ZdalneHARCE

„(...)wychowywanie młodego człowieka, czyli wspieranie go we wszechstronnym rozwoju i kształtowaniu charakteru przez stawianie wyzwań."

PASSWORD RESET

Zaloguj się