zhp.pl

ZdalneHARCE

HARCERZE STARSI

HARCERZE STARSI ZNAK SYMBOL ZHP

Z PROGRAMU MOŻESZ SKORZYSTAĆ W CAŁOŚCI LUB WYBRAĆ INTERESUJĄCE CIEBIE ELEMENTY

DRUŻYNOWI, ZASTĘPOWI!

Przedstawiamy Wam działania, które są propozycjami gotowymi do zrealizowania lub do zmodyfikowania pod Wasze potrzeby. Oznacza to, że realizując je musicie pamiętać o możliwościach i zasobach czasowych zarówno Twoich harcerzy i ich rodzin, jak i Waszych. Zaproponowane działania pozwolą utrzymać kontakt i działać wspólnie 

Weźcie pod uwagę aktualny program Waszej jednostki i sprawdźcie, jakie cele chcieliście realizować. Budowanie braterstwa? Praca nad sprawnością fizyczna, punktualnością? Dziś sytuacja jest inna i zmusza nas do zmiany form pracy. Cele wychowawcze mogą pozostać te same! Propozycja “ZdalneHARCE” da Wam czas na to, aby wraz z zastępem/radą drużyny przeformułować plan pracy, w czasie, gdy Wasi podopieczni będą realizowali przygotowane zadania.

Przejrzyjcie propozycję, porozmawiaj z radą drużyny, zastępem zastępowych, co chcecie wykorzystać ze „ZdalneHARCE”. Inspirujcie, podpowiadaj najprostsze rozwiązania i słuchaj – słuchaj o ich aktualnych potrzebach. Weźcie lub dostosujcie to, co odpowiada Waszym celom. Stawiajcie wyzwania! Jeśli macie możliwości czasowe, możecie sami stworzyć propozycje dostosowane do Waszego środowiska i naturalne dla aktualnej sytuacji!  

Powodzenia! 

TYDZIEŃ SIŁY CIAŁA
30.03-05.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY DUCHA
06.04.2020-12.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY ROZUMU
13.04.2020-19.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY BRATERSTWA
20.04.2020-26.04.2020

TYDZIEŃ SIŁY EMOCJI
27.04.2020-03.05.2020

Witamy Was w tygodniu siły EMOCJI!

Emocje towarzyszą nam zarówno w chwilach szczęśliwych, trudnych, jak i w tych niespodziewanych, w spotkaniu z drugim człowiekiem i przy podejmowaniu kolejnych zadań. Czasem umiemy je nazwać, a czasem jedynie czujemy ich moc. W tygodniu SIŁY EMOCJI postaramy się je poznać, oswoić i przekuć w naszą siłę.  

AKTYWNOŚCI SIŁY EMOCJI KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 27.04.2020
Czy wiesz że… im bardziej ludzie w coś wierzą i im bardziej się tego spodziewają, tym więcej siły wkładają w to, aby ich wizja stała się prawdą. Nazywa się to efektem Pigmaliona. 

Spróbuj dzisiaj włożyć całą swoje energię i mieć dobre nastawienie do jakiegoś zaległego zadania. Najlepiej do takiego, które nie daje Ci spokoju. Postaraj się je właśnie dzisiaj zrobić albo dokończyć.  

 

WTOREK, 28.04.2020
Czy wiesz, że… ludzie nie lubią chodzących ideałów. Nazywa się to efektem Pratfalla. Nasze drobne błędy, zabawne historie z naszym udziałem powodują, że ludzie lepiej nas postrzegają i rozumieją. Wszyscy popełniamy błędy. 

Spisz zabawne historie ze swoim udziałem, Jeśli masz ochotę możesz się nimi z kimś podzielić – może z zastępem, przyjacielem, kimś z rodziny. Miło czasem pośmiać się z naszych drobnych „wpadek”. 

ŚRODA, 29.04.2020
Czy wiesz, że… jeżeli coś nas męczy, ciągle wracają do nas te same myśli lub ciągle analizujemy ten sam temat, warto nasze myśli zapisać. Dzięki temu umysł zostanie odciążony i uspokojony.  

Spisz dzisiaj (kilka razy w ciągu dnia) swoje trudne myśli. W czasie spisywania spróbuj je nazwać. Pamiętaj, aby to robić ręcznie, nie na komputerze – to lepiej wpływa na układanie własnych myśli. 

CZWARTEK, 30.04.2020
Czy wiesz, że…  wysyłanie wiadomości o treści „Dzień dobry” i „Dobranoc”, aktywuje część mózgu odpowiedzialną za szczęście.  

Zacznij dzień od przywitania się z kilkoma osobami, a skończ go na pożegnaniu. Może warto częściej tak robić. 

PIĄTEK, 01.05.2020
Czy wiesz, że… kolory potrafią wpływać na nasze samopoczucie, wzmacniać poczucie szczęścia, przyjemności, ale tez niepokoju. 

Ubierz się dzisiaj w kolory z którymi czujesz się dobrze i które u Ciebie podnoszą poziom energii. Spróbuj znaleźć takie „swoje” kolory, a jeśli nie masz ubrań w tych kolorach, to znajdź inne rzeczy, które możesz mieć dzisiaj przy sobie

SOBOTA, 02.05.2020
Czy wiesz, że… nawet sztucznie wywoływany uśmiech poprawia nastrój. Poćwicz dzisiaj przed lustrem różne rodzaje uśmiechu i śmiechu. Postaraj się dziś choć przez chwile uśmiechać do każdej spotkanej osoby, także tej w zdalnym świecie.  

NIEDZIELA, 03.05.2020
Czy wiesz, że… człowiek ma jedną dominującą półkulę, choć lepiej byłoby, gdybyśmy potrafili korzystać w takim samym stopniu z lewej, jak i prawej półkuli. Wtedy wszystko byłoby dla nas prostsze. Warto jednak ćwiczyć łączenia obu półkul.  

Spróbuj zmienić dzisiaj swoje typowe przyzwyczajenia – jeśli myłeś zęby prawą ręką – rób to lewą. Zakładałeś ubrania zaczynając od lewej ręki – zrób to prawą. Usiądź w innym miejscu w domu, wybierz inny kubek do herbaty. Takie zmiany aktywizują Twoją drugą półkule. 

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły emocji. Pokażcie im, jakie wymagania z próby na stopień Pionierka/ Odkrywca, Samarytanka/Ćwik oraz wybrane sprawności dwu- i trzygwiazdkowe, które proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawności. W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

ODKRYWCA/PIONIERKA

  • Określiłam/em swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
  • Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania

SAMARYTANKA/ĆWIK

  • Znam swoje dobre strony. Rozwijam je i potrafię je wykorzystać na rzecz innych.
  • Poszukuję autorytetów. Czerpię z nich motywację do pracy nad sobą
  • Racjonalnie organizuję własny czas. Planuje przebieg dnia, tygodnia.
  • Jestem wrażliwa/wy na potrzeby drugiego człowieka – świadomie i odpowiedzialnie podejmuje stałą służbę.

SPRAWNOŚCI

  • Systematycznie opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem (rodzeństwem, dzieckiem sąsiadów itp.) przez dłuższy okres (miesiąc, wakacje):
    ▪ przygotowywała / przygotowywał odpowiednie posiłki,
    ▪ wyprowadzała / wyprowadzał na spacer w odpowiednim ubraniu,
    ▪ myła / mył i kładła / kładł do snu,
    ▪ zapewniała / zapewniał bezpieczną zabawę,
    ▪ pomagała / pomagał w nauce (w przypadku opieki nad dzieckiem w wieku szkolnym).
  • Własnoręcznie przygotowała / przygotował niespodziankę dla dziecka (zabawka, ubranko, ulubiony podwieczorek).
  • Opracowała / opracował krótki wykaz książek, dotyczących opieki nad dzieckiem. Zapoznała / zapoznał zastęp z jedną z nich.
  • Opracowała / opracował kilka interesujących zabaw i gier dla dzieci.
  • Samodzielnie lub razem z zastępem dotarła / dotarł do osób potrzebujących pomocy w okolicy (osoby starsze, niepełnosprawne, samotne), przedstawiła / przedstawił wykaz takich osób radzie drużyny.
  • Sprawdziła / sprawdził, jakiej pomocy potrzebują od niego członkowie rodziny (rodzice, dziadkowie, rodzeństwo), przyjęła / przyjął na siebie kolejny, nowy obowiązek rodzinny (np. pomoc w nauce rodzeństwu, pomoc w ogrodzie dziad-kom, mycie samochodu rodziców) i wypełniała / wypełniał go rzetelnie przez co najmniej miesiąc.
  • Przez dłuższy okres, np. zimą, w wakacje, pomagała / pomagał osobie starszej, niepełnosprawnej, samotnej, potrzebującej opieki.
  • Pełniła / pełnił służbę w szkolnej stołówce, świetlicy lub bibliotece, pomagając młodszym.
  • Włączyła / włączył do swojego postępowania jak najwięcej elementów zdrowego stylu życia (np. zdrowe odżywianie, higiena nauki i pracy, zwalczanie stresu, uprawianie sportu). 
  • Wskazała / wskazał rówieśnikom korzyści płynące ze zdrowego trybu życia. 
  • Zorganizowała / zorganizował i przeprowadziła / przeprowadził z drużyną akcję promującą zdrowy tryb życia. 
  • Potrafi  wymienić metody i ośrodki leczenia uzależnienia od nikotyny, alkoholu i narkotyków. 
  • Wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat uzależnień − od nikotyny, alkoholu i narkotyków − w codziennym postępowaniu i kontaktach z innymi ludźmi.
Słowo „chwat” tworzą pierwsze litery następujących nazw cech charakteru:
▪ C − cnota (postępowanie zgodne z zasadami moralnymi),
▪ H − hart (wytrwałość wobec przeciwności losu),
▪ W − wola (siła woli, umiejętność konsekwentnego dążenia do celu),
▪ A − altruizm (poświęcanie swoich talentów na rzecz innych),
▪ T − tężyzna (ćwiczenie sprawnego i wytrzymałego ciała i ducha).
Aby zdobyć tę sprawność, harcerka / harcerz musi się zastanowić, brak których z wymienionych cech jest jej / jego wadą. Następnie opracowuje zadania (dla każdej litery po jednym), które mogą pomóc w walce z tymi słabościami. Powinny to być zadania realizowane specjalnie na potrzeby tej sprawności, niepowtarzające się np. przy zdobywaniu stopnia. Kiedy już harcerka / harcerz wymyśli zadania, wybiera opiekuna próby (przyjaciela, kogoś zaufanego), którego zapoznaje z wybranymi zadaniami. Bardzo ważne jest, by opiekunem została osoba, która będzie umiała wspierać i motywować podopiecznego w walce ze słabością. Czas realizacji próby nie powinien być dłuższy niż pół roku. Kiedy osoba zdobywająca sprawność osiągnie cel swoich zmagań, występuje do rady drużyny o jej przyznanie. Wykonanie zadań potwierdza opiekun.
Zachęcamy także do zdobywania sprawności, które rozwijają Wasze pasje i zainteresowania. To jest doskonały czas, aby skupić trochę uwagi na tym co lubimy i wykonywanie czego nas cieszy i sprawia nam przyjemność.

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE EMOCJI

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

AKCJA TYGODNIA SIŁY EMOCJI

Jak wspierać swoich podopiecznych w czasie pandemii? Gdzie i jak można szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych? Jaka powinna być postawa kadry w czasie pandemii?

Na te i inne pytania odpowie hm. Katrzyna Mówińska-Jakubowska z Hufca ZHP Sopot, która na co dzień jako psycholog zajmuje się wsparciem dzieci i młodzieży.


Zapraszamy na webinarium w środę o godz. 18 na wydarzeniu zdalneHARCE!

-> bit.ly/harcerski-webinar-29-04-2020 

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą emocji. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła ducha: Wejdź na HarcApp i zagraj z rodziną w nową grę „Pytajki”.
  • Siła ciała: Trzy razy dziennie porządnie wywietrz swój pokój.
  • Siła rozumu: Czy umiesz zapleść makramę? Wykonaj wzór makramy, który Cię zaciekawi.
  • Siła braterstwa: Poszukaj dziś możliwie najwięcej dobrych informacji o tym, co dzieje się na świecie (nie tylko w Internecie).
  • Siła ducha: Załóż słoik wdzięczności (możesz go ozdobić). Każdego dnia wrzucaj karteczkę z tym, za co jesteś wdzięczny Bogu lub innym ludziom.
  • Siła ciała: Pamiętaj o wstawaniu od komputera co 45 min. Rób wtedy mini gimnastykę.
  • Siła rozumu: Postaw wyzwanie samemu sobie – utwórz jak najwięcej wyrazów z liter swojego imienia i nazwiska.
  • Siła braterstwa: Skomentuj pozytywnie w Internecie dobre/braterskie działanie.
W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy. 

Koordynator prac merytorycznych: hm. Edyta Sielicka, Chorągiew Zachodniopomorska. Zespół: phm. Agnieszka Kołodziejczyk Królik, Chorągiew Zachodniopomorska, phm. Monika Suchan, Chorągiew Łódzka, hm. Magda Pabin-Majchrzak, Chorągiew Wielkopolska, hm. Katarzyna Kraska, Chorągiew Łódzka, phm. Anna Kobalczyk Chorągiew Łódzka.

Witamy Was w tygodniu siły BRATERSTWA!

Braterstwo to wartość, którą chcemy się kierować – to jeden z trzech filarów harcerstwa. Działania zaproponowane w tygodniu SIŁY BRATERSTWA pomogą nam je budować. Wspomogą one relacje międzyludzkie. Pomogą docenić różnorodność i odnaleźć w niej siłę. Dzięki nim będziemy mogli z czystym sumieniem powiedzieć – Czuwam! 

AKTYWNOŚCI SIŁY BRATERSTWA KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 20.04.2020
Pomyśl nad braterstwem w Twojej okolicy. Czy są miejsca, które szczególnie go potrzebują? Mogą to być domy dziecka, domy pomocy społecznej, domy dziennego pobytu, szpitalne odziały dziecięce, ośrodki dla uchodźców, a może po prostu samotni starsi sąsiedzi. Spotkajcie się zdalnie w zastępie oraz z drużynowym i porozmawiajcie o tym, jak moglibyście zainicjować współpracę na rzecz innych, kiedy życie wróci na swoje dawne tory. Zobacz, czym jest Mapa Służby ZHP: https://zhp.pl/sluzba/

WTOREK, 21.04.2020
Przypomnij sobie książkę/gawędę, w której były opisane braterskie sytuacje. Jakie przesłanie ze sobą niosły? Wróć myślami do tamtego tekstu/opowieści i zastanów się, jak możesz to przesłanie wprowadzić w życie. Od dziś bądź bardziej braterski. 

ŚRODA, 22.04.2020

Zastanów się nad braterstwem w kontekście ekologii (np. zużycie wody, kupowanie kolejnych zbędnych rzeczy). Wprowadź w swoje życie nowy eko-nawyk (szybka inspiracja: https://tiny.pl/7q3sl) lub nadaj drugie życie nieużywanej rzeczy tak, by była wciąż używana. 

CZWARTEK, 23.04.2020
Skontaktuj się z kolegami i koleżankami z klasy i zapoczątkuj wspólne rozwiązywanie lekcji polegające na tłumaczeniu sobie zadań. Zapoczątkuj tradycję takich spotkań online. Tłumaczenie materiału innym osobom w niesamowicie efektywny sposób utrwala zdobytą wcześniej wiedzę.

PIĄTEK, 24.04.2020
Poznaj kilka zwrotów w języku migowym (inspiracja: https://tiny.pl/7xqr3). Zapoznaj się ze sprawnością Poszukiwacz Nieznanego Świata. Zacznij ją zdobywać! Zapoznaj się z innymi „braterskimi” sprawnościami. 

SOBOTA, 25.04.2020
Zainicjuj w domu stworzenie regulaminu domownika określającego potrzeby współmieszkańców. opracowanie grafiku domowych obowiązków. Tak, aby każdy z domowników przeznaczał tyle samo czasu na dbałość o dom.

NIEDZIELA, 26.04.2020
Zapoznaj się z różnorodnością organizacji harcerskich działających w Polsce  i skautowych. Dowiedz się, w których regionach Polski można spotkać harcerskie organizacje lokalne. 

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły braterstwa. Pokażcie im, jakie wybrane sprawności dwu- i trzygwiazdkowe, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Zauważcie, że prawie wszystkie (97%) z zadań proponowanych sprawności można wykonać w domu! Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawności. W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

ODKRYWCA/PIONIERKA

  • Wiem, jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.
  • Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).
  • Wiem, na czym polega demokracja. Brałam/em udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.

SAMARYTANKA/ĆWIK

  • Jestem wrażliwa/wy na potrzeby drugiego człowieka – świadomie i odpowiedzialnie podejmuje stałą służbę.
  • Sporządziłam/em „mapę potrzeb” występujących w najbliższej okolicy i uczestniczyłam/em w projekcie (zadaniu) odpowiadającym na którąś ze wskazanych potrzeb.
  • Znam najważniejsze prawa i obowiązki obywateli RP.
  • Przeprowadziłam/em zwiad tematyczny (np. poznając przyrodę, kulturę, historię, współczesne życie społeczne i gospodarcze, poznając ciekawe osoby, mało znane miejsca, zapomniane pamiątki historyczne). Sporządziłam/em dokumentację zwiadu (zawierającą np. opisy, wywiady, pamiątki, fotografie, spis lektur na wybrany temat).
  • W interesujący sposób przedstawiłam/em ją w drużynie.

SPRAWNOŚCI

  • Systematycznie opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem (rodzeństwem, dzieckiem sąsiadów itp.) przez dłuższy okres (miesiąc, wakacje):
    ▪ przygotowywała / przygotowywał odpowiednie posiłki,
    ▪ wyprowadzała / wyprowadzał na spacer w odpowiednim ubraniu,
    ▪ myła / mył i kładła / kładł do snu,
    ▪ zapewniała / zapewniał bezpieczną zabawę,
    ▪ pomagała / pomagał w nauce (w przypadku opieki nad dzieckiem w wieku szkolnym).
  • Własnoręcznie przygotowała / przygotował niespodziankę dla dziecka (zabawka, ubranko, ulubiony podwieczorek).
  • Opracowała / opracował krótki wykaz książek, dotyczących opieki nad dzieckiem. Zapoznała / zapoznał zastęp z jedną z nich.
  • Opracowała / opracował kilka interesujących zabaw i gier dla dzieci.
  • Dowiedziała / dowiedział się, gdzie w najbliższej okolicy mieszkają osoby niepełnosprawne.
  • Nawiązała / nawiązał kontakt z dzieckiem (rówieśnikiem) niepełnosprawnym, dowiedziała/dowiedział się, na czym polega jego niepełnosprawność.
  • Zaprosiła / zaprosił niepełnosprawnego kolegę na zbiórkę.
  • W dowolnej formie pomagała / pomagał niepełnosprawnej koleżance lub niepełnosprawnemu koledze.
  • Poznała / poznał kilka zwrotów grzecznościowych w języku migowym.
  • Dowiedziała / dowiedział się, czym była Deklaracja Schumana i jakie miała znaczenie w pokojowym jednoczeniu kontynentu.
  • Umie wymienić kraje należące do Unii Europejskiej.
  • Przygotowała / przygotował dla drużyny quiz o Europie, którego pytania dotyczyły krajów, stolic, głównych rzek i najbardziej znanych zabytków.
  • Poznała / poznał hymn Unii Europejskiej. Na zbiórce nauczyła / nauczył innych go śpiewać.
  • Poznała / poznał główne instytucje zjednoczonej Europy
  • Wie, skąd pochodzi idea praw człowieka oraz jakie wydarzenia miały największy wpływ na ich rozwój. Rozumie, czym są kolejne generacje praw człowieka.
  • Zna najważniejsze dokumenty międzynarodowe dotyczące praw człowieka. Wie, które organizacje międzynarodowe odpowiadają za przestrzeganie praw człowieka.
  • Wybrała / wybrał jedną dziedzinę praw człowieka, którą poznała /poznał szczególnie dokładnie (np. prawa kobiet, prawa dzieci, prawa uchodźców).
  • Przygotowała / przygotował zbiórkę drużyny na temat wybranej grupy i jej praw oraz akcję (w szczepie, hufcu, szkole) na rzecz ochrony tej grupy. W tym celu nawiązała / nawiązał współpracę zAmnestyInternational lub inną organizacją. 
  • Wie, w jakich krajach prawa człowieka są nadal łamane. Przygotowała / przygotował w dowolnej formie prezentację na ten temat, przedstawiła / przedstawił ją na zbiórce drużyny.
  • Poznała / poznał główne etapy tworzenia się Unii Europejskiej. Potrafiła / potrafił wymienić założycieli zjednoczonej Europy. Dowiedziała / dowiedział się, jaki mieli wkład w integrowanie Europy.
  • Poznała / poznał instytucje europejskie oraz ich kompetencje. Przygotowała / przygotował do harcówki planszę przedstawiającą te instytucje.
  • Dowiedziała / dowiedział się, czym jest obywatelstwo europejskiej i jakie płyną z niego korzyści.
  • Rozumie proces integracji Polski z instytucjami europejskimi.
  • Przygotowała / przygotował dla drużyny debatę nad przyszłością Europy.
  • Zapoznała / zapoznał się z najważniejszymi prawami i obowiązkami obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Wie, na czym polega demokracja. Brała / brał udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.
  • Zgromadziła / zgromadził własną biblioteczkę książek o historii najnowszej Polski. W drużynie, zastępie, klasie przygotowała / przygotował i przeprowadziła / przeprowadził grę o historii najnowszej kraju.
  • Orientuje się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych kraju. Zapoznała / zapoznał się z podziałem polskiej sceny politycznej. Dowiedziała / dowiedział się, kto sprawuje najważniejsze funkcje państwowe.
  • Angażuje się w pracę parlamentu młodzieży lub jednej z młodzieżowych organizacji. W swojej działalności godnie reprezentuje ZHP.

ZOBACZ JESZCZE:  UCZYNNA/UCZYNNY **OBYWATELKA/OBYWATEL **ZNAWCA PRAW CZŁOWIEKA **LILIA I KONICZYNA **ZNAWCA SKAUTINGU ***MŁODY WYBORCA ***NEGOCJATORKA/NEGOCJATOR ***ODKRYWCA NIEZNANEGO ŚWIATA ***ETNOGRAFKA/ETNOGRAF ***POPULARYZATOR KRWIODASTWA ***

Ciekawą propozycją jest również sprawność POSZUKIWACZ PRAWDY (link). Pozwala ona poznać bliżej temat weryfikowania informacji znalezionych w Internecie i sprawdzania czy nie są fałszywe. To także dobry punkt wyjścia do zorganizowania zbiórki na temat umiejętności krytycznego myślenia. 

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE BRATERSTWA

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

AKCJA TYGODNIA SIŁY BRATERSTWA

Służba harcerska realizowana jest dzień w dzień: przeciwdziałanie mowie nienawiściodpowiedź na problemy związane z pandemią, czy też reakcja na potrzeby lokalnego środowiska…  

W tym tygodniu chcemy podsumować te inicjatywy – głośno powiedzieć Światu – Czuwam! Tak głośno by usłyszeli Ci, którzy wcześniej nie słyszeli. Pokażmy nasze działania bezinteresownej i braterskiej służby. Wpiszcie do piątku wieczór Wasze działania (tu link formularza: https://tiny.pl/7xxgh).  

W niedzielę o 12.00 opublikujemy zebrane wspólnie wszystkie opisy służbyJak duży będzie to zbiór, jak wiele będzie punktów na mapie – to zależy od Ciebie! 

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą braterstwa. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła duchaPorozmawiaj ze swoimi najbliższymi (mamą, tatą, rodzeństwem) o tym, jak się czujesz w obecnej sytuacji (kwarantanny, epidemii). 
  • Siła ciała: Zaproś do wspólnej zabawy tanecznej domowników – wybierzcie swoje ulubione piosenki. 
  • Siła rozumu: Znajdź lub wymyśl palindrom. 
  • Siła emocjiZaśpiewał swoją ulubioną piosenkę na głos. Postaraj się mocno zaangażować tak, aby odprężyć swoje ciało. 
  • Siła duchaZapytaj rodziców w jakich obowiązkach domowych możesz im pomóc. Zaplanuj w tygodniu czas, w którym to wykonasz. 
  • Siła ciałaZrób zdrowy deser dla siebie i rodziny tylko z tego, co znajdziesz w domu. 
  • Siła rozumuPrzetestuj swoją wiedzę! Rozpoznaj park narodowy po jego symbolu np.: niedźwiedź, ryś, żubr, jeleń, kozica, nietoperz. 
  • Siła emocjiZnajdź taką pozycje ciała, w której Twoje ciało odpoczywa. Daj sobie czas na relaks.  

W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy. 

Autorzy: phm. Emilia Wadas, phm. Marzenia Pietrasik, hm. Anna Pospieszna, Jacek Durak, pwd. Kacper Rynio, phm. Jakub Lasek, instruktorzy tygodnia braterstwa.

Witamy Was w tygodniu siły ROZUMU!

Rozumem posługujemy się na co dzień. Dzięki niemu planujemy, czytamy, rozmawiamy, a nawet się kłócimy. Czy jednak pamiętamy o tym w każdej chwili swojego życia? Tydzień SIŁY ROZUMU to czas na docenienie tego cennego skarbu, jakim jest nasz umysł. To też moment na zabawę i pracę z nim.

AKTYWNOŚCI SIŁY ROZUMU KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊
TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 13.04.2020
Wraz z rodziną wybierz się do wybranego muzeum online: https://tiny.pl/7hbvk. Znajdź najstarszy oraz najsłynniejszy eksponat, z tych znajdujących się w zbiorach muzeum. Zastanów się, który eksponat wzbudził w Tobie największy zachwyt. Miłego zwiedzania!

WTOREK, 14.04.2020
Znasz szyfr Solitaire’a? Pora poznać nowy, zaawansowany sposób kodowania wiadomości! Warto nauczyć się czegoś nowego! Zajrzyj tutaj: https://tiny.pl/7qdzn

ŚRODA, 15.04.2020

Każdy lubi eksperymenty! Słyszałeś o płynnym ciele stałym? Potrzebna będzie mąka ziemniaczana, woda i miska. Do miski wsyp mąkę i wlej wodę – proporcje trzeba wyczuć samemu, stopniowo dolewając wody i mieszając. Powinien powstać tzw. “glut”. Ciecz będzie gotowa, gdy zaobserwujesz, że im szybciej będziesz mieszać, tym trudniej będzie Ci to robić. 

Sprawdź jak to działa: gdy uderzysz w substancję z całej siły- poczujesz duży opór, jakbyś uderzył w ścianę. Ale jeśli delikatnie położysz rękę- okaże się, że dotykasz płynu. Możesz też lepić z “cieczy” różne kształty, jednak gdy przestaniesz obracać ją w rękach- rozpłynie się.

Jak to działa? Wyjaśnienie znajdziesz na stronie 20 propozycji “Chcę wiedzieć więcej niż wiem, umieć więcej niż umiem” w CBP: http://cbp.zhp.pl/3z2ym


CZWARTEK, 16.04.2020
Rozwiąż zagadkę logiczną zwaną “zagadką Einsteina”. Zajrzyj na stronę: https://tiny.pl/7qdzv. Sprawdź, kto w zastępie poradził sobie z nią najszybciej!

PIĄTEK, 17.04.2020
Ucz się języka obcego tak, jak robił to Andrzej Małkowski – wypisz interesujące słówka na fiszkach (wybierz 20 słów): https://bit.ly/2x61Rhw. Spróbuj ułożyć proste pytania dla skauta z innego kraju.

SOBOTA, 18.04.2020
Jak łatwiej coś zapamiętać? Przygotuj kreatywną notatkę! To świetny sposób na zapamiętywanie i porządkowanie informacji. Zajrzyj tutaj: https://tiny.pl/7qwj7

NIEDZIELA, 19.04.2020
Uruchom przeciwną półkulę mózgu. Używaj przez cały dzień przeciwnej ręki niż zazwyczaj np. podczas pisania smsów, mycia zębów, używania sztućców. To nie jest wcale takie łatwe! Pamiętaj, żeby uprzedzić rodzinę o tym wyzwaniu.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły rozumu. Pokażcie im, jakie wybrane sprawności dwu– i trzygwiazdkowe, które proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawnościW przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

ODKRYWCA/PIONIERKA

  • Praca nad sobą: 
    • Zdobyłam/em nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym. 
    • Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe. 
    • Potrafię w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym. 
    • Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres e-mail). 
  • Doskonalenie harcerskie:
    • Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.
    • Wiem, jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce. 
    • Czytam książki o tematyce harcerskiej. 
    • Znam strukturę ZHP. 
    • Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego. 
    • Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady). 
  • Poszukiwanie pól służby:
    • Poznaję historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa). 
    • Wiem, na czym polega demokracja. Brałam/em udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.

SAMARYTANKA/ĆWIK

 

  • Praca nad sobą:
    • Racjonalnie organizuję własny czas. Planuje przebieg dnia, tygodnia. 
    • Potrafię korzystać z osiągnięć postępu technicznego, przestrzegam przy tym zasad kultury (np. znam zasady netykiety, wiem, jak korzystać z telefonu komórkowego w miejscach publicznych, kontroluję czas spędzany przy komputerze).
    • Uczę się języka obcego i potrafię wykorzystać jego znajomość (np. przetłumaczyłam/em artykuł, nawiązałam/em korespondencję ze skautem lub skautką). 
    • Zrobiłam/em przegląd swego tygodniowego jadłospisu pod kątem wartości odżywczych, wyciągnęłam/wyciągnąłem wnioski i wprowadziłam/em poprawki na przyszłość. Znam skutki niedożywienia i przejadania się.
    • Potrafię udzielić pierwszej pomocy, w razie potrzeby potrafię zastosować resuscytację (ogół czynności prowadzących do przywrócenia podstawowych czynności życiowych).
    • Włączyłem się do prowadzenia gospodarstwa. 
  • Doskonalenie harcerskie:
    • Przeczytałam/em przynajmniej jedną książkę, która pogłębiła moją wiedzę o dziejach ruchu harcerskiego lub skautowego. Zaprezentuję innym (w zastępie, drużynie lub w klasie) wybrane zagadnienie lub znaczącą postać z dziejów harcerstwa.
    • Znam cele działania Związku Harcerstwa Polskiego. 
  • Poszukiwanie pól służby:
    • Orientuję się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych kraju. 
    • Znam najważniejsze prawa i obowiązki obywateli RP.

 

 

SPRAWNOŚCI

 

  • Wie, jak powstała pieśń “Wszystko, co nasze”.
  • Wie, skąd wywodzi się tradycja pozdrowienia “Czuwaj” i co ono oznacza. Przygotowała/ał krótką gawędę dla zastępu na ten temat.
  • Poznała/ał harcerskie zwyczaje związane z ogniskiem, napisała/ał artykuł do gazetki hufca (drużyny, szkoły) o tych zwyczajach.
  • Zna pieśni obrzędowe np.: “Bratnie słowo”, “Płonie ognisko”. Nauczyła/ył młodszą harcerke/młodszego harcerza tych pieśni.
  • Zorganizowała/ał przedsięwzięcie dotyczące historii i tradycji harcerstwa (dla harcerzy, społeczności lokalnej, koleżanek i kolegów w szkole).

 

  • Pogłębił/a w czasie próby znajomość języka obcego.
  • Przetłumaczył/a na język polski kilka gier skautowych.
  • Napisał/a słowniczek o tematyce harcerskiej i skautowej, zawierający ok. 100 słówek w języku, którego się uczy.
  • Uczestnicząc w spotkaniu skautowym, pomagał/a innym porozumieć się w języku, którego się uczy.
 

 

  • Planując swój czas, korzysta z kalendarza i terminarza.
  • Przedstawiła / przedstawił zastępowi różne propozycje aktywnego wypoczynku i zorganizowała / zorganizował wybraną przez zastęp propozycję wspólnego spędzenia czasu.
  • Przeprowadziła / przeprowadził w szkole sondę na temat spędzania wolnego czasu, z wynikami sondy zapoznała / zapoznał drużynę.
  • Zna zasady gospodarowania czasem.

 

  1.  

 

 

 

  • Zna historię skautingu – wie, jak powstał i rozwinął się skauting w ruch ogólnoświatowy.
  • Wie, na czym polega działanie skautowych organizacji światowych (WOSM i WAGGGS).
  • Zna najważniejsze organizacje skautowe działające w krajach europejskich
  • Dobrze poznała/ał wybraną organizacje skautową – zna jej historię i współczesną działalność, nawiązała/ał kontakt ze skautami tej organizacji.
  • Samodzielnie przygotowała/ał zbiórkę na temat skautingu.
  • Potrafi porozumieć się w podstawowych sprawach w co najmniej  dwóch językach obcych i tłumaczyć rozmowę z wybranego języka.
  • Przetłumaczył/a artykuły o tematyce skautowej, upowszechniając ich treść w swoim środowisku.
  • Zaoferował swoją służbę jako tłumacz podczas spotkania skautowego organizowanego przez szczep, hufiec lub chorągiew.
  • Nauczył/a młodszych kilku zwrotów obcojęzycznych.
 
  • Zorganizowała / zorganizował dla drużyny udział w wybranym przedsięwzięciu pozaharcerskim.
  • Współorganizowała / współorganizował biwak drużyny, brała/brał udział w podziale zadań, była/był odpowiedzialna/odpowiedzialny za wybrane zadania (np. lista zakupów, dojazdy, zamówienie autokaru).
  • Sporządziła / sporządził plan, program i preliminarz wybranego przedsięwzięcia drużyny.
  • Zaplanowała / zaplanował kilka ciekawych propozycji do planu pracy drużyny, propozycje przedstawiła/przedstawił radzie drużyny, a po zatwierdzeniu uczestniczyła / uczestniczył w ich realizacji

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE ROZUMU

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

AKCJA TYGODNIA SIŁY ROZUMU

Niech sobota będzie dla Was dniem wyzwań intelektualnych realizowanych z rodziną i rodzeństwem. Zagrajcie razem w gry stolikowe – w warcaby, szachy, karty lub bierki… albo w planszówki i karcianki!!! Dajcie znać w sobotę na wydarzeniu ZdalneHARCE co rozgrywacie 😊

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą rozumu. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

    • Siła ducha: Poleć swoim przyjaciołom z zastępu ulubioną książkę.

    • Siła ciała: Przygotuj własny koktajl odpornościowy z warzyw i owoców. Postaraj się jeść 4 porcje warzyw lub owoców każdego dnia. 

    • Siła braterstwa: Poszukaj z rodzicami i rodzeństwem starych zdjęć rodzinnych. Wybierzcie kilka i przypomnijcie sobie chwile, które są na nich uwiecznione.

    • Siła emocji: Znajdź zdjęcie, które kojarzy Ci się z dobrymi chwilami. Wróć myślami i emocjami do tamtych momentów.

    • Siła ducha: Jeżeli w czasie kwarantanny zaniedbałeś swoje codzienne zwyczaje (np. ścielenie łóżka, poranna gimnastyka, zmywanie po sobie) spróbuj od tego tygodnia do nich wrócić.

    • Siła ciała: Obejrzyj załączony film i od dziś staraj się poprawnie siedzieć przy komputerze. https://tiny.pl/7qwjb

    • Siła braterstwa: Pomyśl w czym się nie zgadzasz z drugą osobą (domownikiem, członkiem zastępu). Spróbuj wczuć się w jego sytuacje i zrozumieć jego stanowisko.

    • Siła emocji: Zamknij oczy i pooddychaj dziś głęboko przez dłuższą chwilę, poczuj odprężenie.

W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

Koordynator prac merytorycznych: hm. Daria Froń, Chorągiew Podkarpacka

Witamy Was w tygodniu siły DUCHA!

Tydzień SIŁY DUCHA to propozycja, która ma na celu rozkwit życia wewnętrznego, zajrzenie w głąb siebie oraz pracę nad przyjętymi przez nas wartościami. Rozwój duchowy uszlachetnia. Przyjrzymy się prawu harcerskiemu, które bardzo konkretnie mówi o pracy nad sobą w sferze duchowej. Pochylimy się nad zrozumieniem pojęcia duchowości przez zuchy. Pragniemy, w tym szczególnym dla nas wszystkich czasie, wzmocnić swojego ducha i rozwijać cnotę męstwa. Ponadto przygotujemy się do przeżycia Triduum Sacrum we własnym “domowym Kościele”.

AKTYWNOŚCI SIŁY DUCHA KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊

TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 06.04.2020
Poświęć dziś 15 minut, żeby pomyśleć o swoich mocnych stronach (umiejętnościach, cechach charakteru itp.). Wypisz je i uporządkuj w kolejności zaczynając od tych, które są dla Ciebie najważniejsze lub najbardziej Cię cieszą (możesz to zrobić np. przez stworzenie z nich piramidy, gdzie mocne strony będą na górze).

I/LUB: Podziękuj dziś Panu Bogu za to, że Cię stworzył i obdarzył wieloma talentami. Poproś Go, byś potrafił/a dobrze z nich korzystać.

WTOREK, 07.04.2020
Zastanów się, czy udaje Ci się na co dzień żyć zgodnie z Prawem Harcerskim. Zrób dziś rachunek sumienia. Możesz skorzystać z gotowego: „Harcerski rachunek sumienia”. Jest on dostępny w Centralnym Banku Pomysłów ZHP: http://cbp.zhp.pl/zzrk8.

ŚRODA, 08.04.2020
Porozmawiaj dziś z rodzicami o tym, jakie tradycje związane z Wielkanocą były obecne w ich domach. Które z nich podtrzymujecie? Zastanówcie się również, jak będą wyglądały Wasze świąteczne zwyczaje w obecnych warunkach epidemiologicznych (które z nich zostaną, a które trzeba zmodyfikować)?

I/LUB: Jutro rozpoczyna się Triduum, dlatego warto przygotować w domu miejsce do modlitwy na najbliższe dni. Możesz postawić tam świecę, kwiaty, zostawić Pismo Święte. Zdecydujcie w gronie rodzinnym, w jakiej formie będziecie uczestniczyć w Triduum (TV, transmisja internetowa, radio). Pomocnym będą rozważania: https://tiny.pl/7h484.

CZWARTEK, 09.04.2020
Pomyśl dziś o przyjacielu/przyjaciółce, z którym/ą dawno nie rozmawiałeś/aś. Zadzwoń dziś do niego/niej i porozmawiajcie.

I/LUB: W Wielki Czwartek Kościół mówi nam o miłości wobec drugiego człowieka, a w Ewangelii czytamy dziś o tym, jak Jezus spożywał Ostatnią Wieczerzę w gronie przyjaciół. Podziękuj Panu Bogu za ludzi, którzy Cię otaczają – za ich miłość i przyjaźń.

PIĄTEK, 10.04.2020
Pomyśl, co na co dzień jest Twoją słabością/złym nawykiem, np. marnowanie czasu przed telewizorem lub obgadywanie innych. Spróbuj dziś zrezygnować z tego nawyku i zobacz, jak będzie wyglądał Twój dzień.

I/LUB: Weź udział w Drodze Krzyżowej online lub nabożeństwie pasyjnym w kościele ewangelicko-augsburskim.

SOBOTA, 11.04.2020
Znajdź ciszę i zajrzyj w głąb siebie. Możesz skorzystać z propozycji medytacjiRuchu Programowo-Metodycznego Ręka Metody:  https://tiny.pl/7hkjd
lub Medytacji Taize https://tiny.pl/7hkj5

I/LUB: W Wielką Sobotę kapłan błogosławi pokarm, który znajdzie się następnego dnia na naszych stołach. Jak co roku przygotuj razem z rodziną koszyk ze święconką. W wyjątkowych sytuacjach pokarmy pobłogosławić może w domu ojciec, matka lub ktoś z członków rodziny. Wtedy należy to uczynić przed uroczystym śniadaniem w Niedziele Zmartwychwstania. Zobacz tutaj: https://tiny.pl/t32r2.

NIEDZIELA, 12.04.2020
Podsumuj ten tydzień. Czy udało Ci się coś zmienić w Twojej sile ducha? Wypisz na kartce, z czego jesteś dumny/a w tym tygodniu i jakie masz plany/nadzieje na kolejny tydzień.

I/LUB: Chrystus zmartwychwstał! Warto się dziś z tego cieszyć. Razem z rodziną weźcie udział w transmisji telewizyjnej i przyjmijcie błogosławieństwo papieża Franciszka Urbi et Orbi.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły ducha. Pokażcie im, jakie wybrane sprawności dwu- i trzygwiazdkowe, proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawnościW przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

PIONIERKA/ODKRYWCA

• Określiłam/em swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
• Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.
• Wykazałam/em, że potrafię poświęcić własną przyjemność na rzecz obowiązku.
• Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe.

SAMARYTANKA/ĆWIK

• Znam swoje dobre strony. Rozwijam je i potrafię je wykorzystać na rzecz innych.
• Poszukuję autorytetów. Czerpię z nich motywację do pracy nad sobą.
• Racjonalnie organizuję własny czas. Planuje przebieg dnia, tygodnia.
• Włączyłem się do prowadzenia gospodarstwa domowego. W trakcie próby przejąłbym na siebie dodatkowe obowiązki.

SPRAWNOŚCI

1.Poznała / poznał historię swojej rodziny, wykonała / wykonał wykaz ważnych rodzinnych wydarzeń.
2. Uporządkowała / uporządkował album rodzinny, opisała /opisał zdjęcia, ułożyła / ułożył je chronologicznie.
3. Odtworzyła / odtworzył drzewo genealogiczne swojej rodziny przynajmniej trzy pokolenia wstecz, korzystając np. z ksiąg kościelnych lub dokumentów rodzinnych. Uporządkowała / uporządkował dokumentację i pamiątki rodzinne (świadectwa, dyplomy, listy, pamiątki).
4. Prowadziła / prowadził kronikę rodziny, zapisała / zapisał w niej np. kilka ciekawych przygód rodziny, wywiady przeprowadzone ze starszymi członkami rodziny, słowniczek pierwszych słów młodszego rodzeństwa.
5. Współorganizowała / współorganizował i uczestniczyła / współuczestniczył w rodzinnej wycieczce do miejsc ważnych dla rodziny (np. miejscowość, z której pochodzą dziadkowie, kościół, w którym brali ślub, miejsce, gdzie poznali się rodzice, miejsce walki, w której uczestniczył ktoś z rodziny).

1. Umie opowiedzieć, czym jest rozwój duchowy i religijny, potrafi wyjaśnić różnicę między pojęciami „duchowość” i „religijność”.
2. Prowadzi dzienniczek, w którym dokumentuje swoje przemyślenia i doświadczenia duchowe.
3. Nauczyła / nauczył się wybierać wartościową lekturę, filmy, spektakle teatralne i opowiedział o swoich przeżyciach z tym związanych.
4. Wie, jak nazywa się pięć głównych religii świata. Potrafi wyjaśnić, dlaczego na świecie jest wiele tradycji religijnych i duchowych.
5. Zorganizowała / zorganizował dla zastępu /drużyny zbiórkę, w czasie której harcerze mogli porozmawiać o swoim światopoglądzie i nauczyć się tolerowania różnic w tym względzie.

1. Potrafi wskazać ważne momenty z życia Patrona, dzieli się swoją wiedzą i rozpowszechnia informację o nim wśród rówieśników/ w środowisku lokalnym
2. Samodzielnie lub z zastępem pełniła służbę na rzecz innych np. odwiedził/a osobę potrzebującą pomocy (chorzy, samotni, niepełnosprawni), zorganizował/a wspólnie z zastępem turniej gier i zabaw dla dzieci
3. Podjął/podjęła walkę z jedną ze swoich słabości.
4. Odwiedził/a jedno z miejsc bliskich Patronowi.

1. Zapoznała / zapoznał się z biografią osoby znanej z etycznego postępowania, której życiowe dokonania inspirują do podążania tą samą drogą, np. świętego, mędrca, autorytetu moralnego.
2. Zapoznała / zapoznał się z filozofią życia, poglądami tej osoby oraz z metodami pracy nad sobą, które stosowała ona w swoim życiu.
3. Opracowała / opracował na tej podstawie plan osobistego rozwoju duchowego i zastosowała / zastosował ten program w swoim życiu.
4. Zorganizowała / zorganizował kominek, na którym interesująco przedstawiła / przedstawił biografię wybranej osoby harcerzom swojej drużyny.
5. Przeczytała / przeczytał lekturę z zakresu duchowości, np. A. Glassa Podstawy duchowości instruktora harcerskiego, Dzienniki św. Tereski od Dzieciątka Jezus, pisma R. Cantalamessa, opowiadania B. Ferrero.

1. Umie wyjaśnić, czym jest ekumenizm.
2. Zapoznała / zapoznał zastęp z ideą Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
3. Poznała / poznał zwyczaje świąteczne wybranych wyznań chrześcijańskich, np. Boże
Narodzenie u katolików i prawosławnych lub obchody świąt maryjnych w różnych
rejonach Polski i zapoznała / zapoznał z nimi zainteresowane osoby z drużyny.
4. Zapoznała / zapozał się z treścią jednego z dokumentów kościelnych autorstwa
Jana Pawła II na temat ekumenizmu i w przystępny sposób przedstawi swoje
przemyślenia na ten temat na zbiórce drużyny.
5. Nauczyła / nauczył się modlitwy „Ojcze nasz” w obcym języku.

Słowo „chwat” tworzą pierwsze litery następujących nazw cech charakteru:
▪ C − cnota (postępowanie zgodne z zasadami moralnymi),
▪ H − hart (wytrwałość wobec przeciwności losu),
▪ W − wola (siła woli, umiejętność konsekwentnego dążenia do celu),
▪ A − altruizm (poświęcanie swoich talentów na rzecz innych),
▪ T − tężyzna (ćwiczenie sprawnego i wytrzymałego ciała i ducha).
Aby zdobyć tę sprawność, harcerka / harcerz musi się zastanowić, brak których z wymienionych cech jest jej / jego wadą. Następnie opracowuje zadania (dla każdej
litery po jednym), które mogą pomóc w walce z tymi słabościami. Powinny to być zadania realizowane specjalnie na potrzeby tej sprawności, niepowtarzające
się np. przy zdobywaniu stopnia. Kiedy już harcerka / harcerz wymyśli zadania, wybiera opiekuna próby (przyjaciela, kogoś zaufanego), którego zapoznaje z wybranymi zadaniami. Bardzo ważne jest, by opiekunem została osoba, która będzie umiała wspierać i motywować podopiecznego w walce ze słabością. Czas realizacji próby nie powinien być dłuższy niż pół roku. Kiedy osoba zdobywająca sprawność osiągnie cel swoich zmagań, występuje do rady drużyny o jej przyznanie. Wykonanie zadań potwierdza opiekun.

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą ducha. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła ciała: Zagraj z rodzicami w grę ruchową z ich dzieciństwa.
  • Siła rozumu: Ułóż jak najwięcej słów używając liter z Twojego imienia i nazwiska.
  • Siała braterstwa: Napisz kartkę z braterskim przesłaniem. Przyklej ją na drzwi.
  • Siała emocji: Uśmiechnij się do siebie w lustrze.
  • Siła ciała: Przygotuj swój własny elektrolit! Codziennie wypijaj 1,5 litry wody. 
  • Siła rozumu: Zagraj z rodziną w “Państwa i miasta”.
  • Siała braterstwa: Wypełnij domowy obowiązek odciążając rodziców.
  • Siała emocji: Wyślij znajomej, znajomemu obrazek/mem, który Cię rozbawił.
W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

AKCJA TYGODNIA SIŁY DUCHA

Wielki Tydzień to wielkie wydarzenia. Wielkie dla całego chrześcijańskiego świata i dla Was osobiście. Zapraszamy Was w środę o godz. 18.00 na wspólną wędrówkę, śledź wydarzenie #zdalneHARCE na Facebooku (link). Poznasz największą Miłość. Poznasz harcerskiego Przyjaciela, który sprawdził się w życiu – wspólne oglądanie Harcerskiej Drogi Krzyżowej z bł. Druhem Wickiem.

Możesz również poznać historię Auggie’go, który potrafił zmienić świat wokół siebie – „Cudowny chłopak” reż. Stephen Chbosky (2017) Zobaczcie koniecznie, jeśli jeszcze nie widzieliście!

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE  DUCHA

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  

Koordynator prac merytorycznych: phm. Teresa Zawadzka, Chorągiew Stołeczna

Witamy Was w tygodniu siły ciała!

Tydzień SIŁY CIAŁA to propozycja, która nie oznacza tylko ruchu i bicia rekordów. Zwrócimy uwagę na to jak zadbać o ciało bardziej kompleksowo. Zdrowe odżywianie, aktywności z rodziną, odpowiednie nawadnianie czy właściwy odpoczynek przestaną być dla Was zagadkowymi pojęciami.  

AKTYWNOŚCI SIŁY CIAŁA KAŻDEGO DNIA

Przygotowaliśmy dla Was i Waszych harcerzy wyzwanie na każdy dzień tygodnia. Codziennie rano skopiujcie/przepiszcie tekst (najlepiej od razu zaplanujcie sobie wiadomości w telefonie na cały tydzień) i wyślijcie wiadomość SMS do Waszych zastępowych. Mamy nadzieję, że na radzie drużyny ustaliliście, że oni przesyłają wiadomość do członków swojego zastępu. Sami również zrealizujcie wyzwania!  😊

TREŚĆ SMS

PONIEDZIAŁEK, 30.03.2020
Wejdź na wydarzenie na Facebooku: Wyzwanie: Ruszamy! o 17.00 i razem z nami się rozruszaj po pracowitym  poniedziałku! Drużyny NS: …Pochwal się zastępowi/drużynie jaki trening…

WTOREK, 31.03.2020
Przez co najmniej 30 min. przed snem czytaj książkę/czasopismo – w wersji papierowej. Pochwal się w zastępie co czytasz. Drużyny NS: …Pochwal się zastępowi/drużynie jaki trening…

ŚRODA, 01.04.2020
Upiecz zdrowe ciastka owsiane dla rodziny lub przygotuj wspólnie z domownikami sałatkę (wszystko z produktów jakie masz w domu). Drużyny NS: Poproś opiekuna, mamę lub tatę aby przez 30 minut przeczytali Ci ciekawą książkę lub czasopismo.

CZWARTEK, 02.04.2020
Postaraj się namówić domowników na wspólną zabawę ruchową. Wymieńcie się w zastępie pomysłami na zabawy. Drużyny NS: jw.

PIĄTEK, 03.04.2020
Zapytaj rodziców lub dziadków (telefonicznie) o stare, domowe sposoby podnoszenia odporności np. syrop z cebuli lub czosnku, imbir itp. Wykonaj jeden z nich i zachęć domowników do stosowania. Podziel się przepisem z zastępem! Drużyny NS: …Podziel się przepisem z zastępem / drużyną

SOBOTA, 04.04.2020
Przygotuj z odpadów (np. kabel, stary sznurek, butelka pet, dętka rowerowa) urządzenie do ćwiczeń, np. skakankę. Pochwal się w zastępie! Drużyny NS: …Pochwal się w zastępie/drużynie!

NIEDZIELA, 05.04.2020
Zacznij używać aplikacji, która będzie mierzyć “czas offline”. Nie korzystaj z urządzeń elektronicznych po 20:00. Drużyny NS: jw.

PROPOZYCJA NA REALIZACJĘ STOPNI I SPRAWNOŚCI

Na początku tygodnia wyślijcie maila lub skontaktujcie się w dogodny sposób z członkami Waszej drużyny i poinformujcie ich o tygodniu siły ciała. Pokażcie im, jakie wymagania z próby na stopień Pionierka/Odkrywca, Samarytanka/Ćwik oraz wybrane sprawności dwu- i trzygwiazdkowe, które proponujemy w #zdalneHARCE, mogą w tym czasie, w całości lub w części, wykonać je w domu. Poinformujcie, inspirujcie, nie nakłaniajcie – Wasi harcerze sami wiedzą, czy znajdą teraz czas na realizację stopni i sprawności. W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku wymagania na określone stopnie i sprawności drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.

PIONIERKA/ODKRYWCA

  • Racjonalnie organizuję własny czas. 
  • Planuje przebieg dnia, tygodnia.  
  • Zrobiłam/em przegląd swego tygodniowego jadłospisu pod kątem wartości odżywczych, wyciągnęłam/wyciągnąłem wnioski i wprowadziłam/em poprawki na przyszłość.  
  • Znam skutki niedożywienia i przejadania się. Włączyłem się do prowadzenia gospodarstwa domowego.  
  • W trakcie próby przejąłem na siebie dodatkowe obowiązki 

SAMARYTANKA/ĆWIK

  • Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania.  
  • Określiłam/em swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.  

SPRAWNOŚCI

  1. Rozróżniła / rozróżnił melodię i kroki dziesięciu tańców. 
  2. Uczestniczyła / uczestniczył w zajęciach klubu lub zespołu tanecznego. 
  3. Wzięła / wziął udział w konkursie tanecznym, starając się uzyskać najlepszą ocenę. 
  4. Przeprowadziła / przeprowadził kurs tańca w drużynie lub klasie. 
  5. Zna nazwiska słynnych tancerek i tancerzy. Przedstawiła / przeprowadził sylwetkę jednego z nich na zbiórce zastępu.
  1. Nauczyła / nauczył się poprawnie wykonywać ćwiczenia z wybranego rodzaju gimnastyki. 
  2. Zrozumiała / zrozumiał rolę ćwiczeń gimnastycznych dla organizmu. 
  3. Uczestniczy regularnie w zajęciach wybranej gimnastyki prowadzonych przez fachowca. 
  4. Dobrała / dobrał muzykę do uprawianych przez siebie codziennie ćwiczeń. 
  5. Przeprowadziła / przeprowadził gimnastykę zastępu lub drużyny na obozie lub biwaku, zwracając uwagę na dokładność wykonywania ćwiczeń.
  1. Prawidłowo posługiwała / posługiwał się sprzętem kuchennym (nożami, tłuczkami, maszynką do mielenia, garnkami i patelniami, cedzakiem). 
  2. Ułożyła / ułożył urozmaicony jadłospis na kilkudniowy biwak lub na tydzień obozu dla całej drużyny. 
  3. Przygotowała / przygotował dwudaniowy obiad dla rodziny, estetycznie go podając. 
  4. Wybrała / wybrał na biwaku miejsce na kuchnię, urządziła / urządził ją funkcjonalnie.
  1. Rozplanowała / rozplanował i urządziła / urządził blok kuchenny na obozie drużyny lub kilkudniowym biwaku. 
  2. Kierowała / kierował co najmniej przez trzy dni służbą kuchenną na obozie lub na biwaku: układała / układał jadłospisy, gotowała / gotował każdego dnia inną zupę, przygotowywała / przygotowywał dania mięsne i jarskie. 
  3. Poznała / poznał zasady racjonalnego żywienia dzieci i dorosłych. 
  4. Ułożyła / ułożył wybraną dietę (np. niskokaloryczną, dla cukrzyków) oraz wyliczyła/wyliczył podstawowe wartości odżywcze w stosunku do tej diety. 
  5. Przygotowała / przygotował młodszych do próby na sprawność „kuchcika”
  1. Włączyła / włączył do swojego postępowania jak najwięcej elementów zdrowego stylu życia (np. zdrowe odżywianie, higiena nauki i pracy, zwalczanie stresu, uprawianie sportu). 
  2. Wskazała / wskazał rówieśnikom korzyści płynące ze zdrowego trybu życia. 
  3. Zorganizowała / zorganizował i przeprowadziła / przeprowadził z drużyną akcję promującą zdrowy tryb życia. 
  4. Potrafi  wymienić metody i ośrodki leczenia uzależnienia od nikotyny, alkoholu i narkotyków. 
  5. Wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat uzależnień − od nikotyny, alkoholu i narkotyków − w codziennym postępowaniu i kontaktach z innymi ludźmi.

Słowo „chwat” tworzą pierwsze litery następujących nazw cech charakteru: 

▪ C − cnota (postępowanie zgodne z zasadami moralnymi),  

▪ H − hart (wytrwałość wobec przeciwności losu),  

▪ W − wola (siła woli, umiejętność konsekwentnego dążenia do celu),  

▪ A − altruizm (poświęcanie swoich talentów na rzecz innych),  

▪ T − tężyzna (ćwiczenie sprawnego i wytrzymałego ciała i ducha).  

Aby zdobyć tę sprawność, harcerka / harcerz musi się zastanowić, brak których z wymienionych cech jest jej / jego wadą. Następnie opracowuje zadania (dla każdej litery po jednym), które mogą pomóc w walce z tymi słabościami. Powinny to być zadania realizowane specjalnie na potrzeby tej sprawności, niepowtarzające się np. przy zdobywaniu stopnia. Kiedy już harcerka / harcerz wymyśli zadania, wybiera opiekuna próby (przyjaciela, kogoś zaufanego), którego zapoznaje z wybranymi zadaniami. Bardzo ważne jest, by opiekunem została osoba, która będzie umiała wspierać i motywować podopiecznego w walce ze słabością. Czas realizacji próby nie powinien być dłuższy niż pół roku. Kiedy osoba zdobywająca sprawność osiągnie cel swoich zmagań, występuje do rady drużyny o jej przyznanie. Wykonanie zadań potwierdza opiekun. 

KONSPEKT ZBIÓRKI O SILE  CIAŁA 

W załączniku przygotowaliśmy dla Was konspekt zbiórki zastępu. Omówcie go wraz z zastępowymi podczas Waszej zdalnej rady drużyny zorganizowanej na początku tygodnia i zachęćcie ich do jego realizacji. To gotowiec! Warunkiem powodzenia jest odwaga i działający sprzęt 😉  


wykroki – za każdym razem stawiaj stopę najdalej, jak się da, nie tracąc przy tym równowagi

wyskoki – podskok obiema nogami na raz, aby dotknąć kolanami klatki piersiowej

wymachy rąk – naprzemianstronne w górę i w dół, z prostymi rękami w łokciach

skip A – naprzemianstronne uniesienie kolan do wysokości bioder, kąt prosty w nodze

AKCJA TYGODNIA SIŁY  CIAŁA

Znacie taki taniec plemion maoryskich o nazwie Haka? Nie? To poznacie! Razem przestraszymy wszelkie wirusy! Przygotujcie się na wspólny plemienny groźny taniec. Śledźcie Wydarzenie #zdalneHARCE (link) na Facebooku w czwartek i szykujcie się o godz. 17.30 na wspólne działanie! 

MINI AKTYWNOŚCI KAŻDEGO DNIA 

Pamiętajcie o zrównoważonym rozwoju Waszym i Waszych wychowanków. Nie ograniczajcie się w tym tygodniu wyłączenie do aktywności związanych z siłą ciała. Zadbajcie również o pozostałe sfery rozwoju – “weźcie coś dla siebie” – zrealizujcie mini działanie

  • Siła ducha: Stwórz własnoręcznie kartkę świąteczną – zrób zdjęcie i wyślij ją do dziadków/dalszej rodziny. 
  • Siła rozumu: Stwórz krzyżówkę o tematyce harcerskiej. 
  • Siła braterstwa: Weź udział w JOTI (Jamboree on the Internet): 3-5 kwietnia 2020.
  • Siła emocji: Zapytaj każdego z domowników, jak się dziś czuje. Porozmawiajcie o tym dłużej
  • Siła ducha: Wybierz się na spacer i poobserwuj dokładnie przyrodę. Zachowaj zasady bezpieczeństwa.  
  • Siła rozumu: Ułóż rebus do wybranego punktu Prawa Harcerskiego. 
  • Siła braterstwa: Zadzwoń do babci, dziadka, rodziny. Zapytaj o ich samopoczucie, co u nich słychać. 
  • Siła emocji: Włącz sobie piosenkę, która przywołuje miłe wspomnienia. Wróć myślami do tamtych chwil.  
W przypadku drużyn Nieprzetartego Szlaku mini wyzwania drużynowi dostosowują do indywidualnych potrzeb i możliwości harcerzy.
Koordynator prac merytorycznych: hm. Magdalena Suchan, Chorągiew Łódzka

ZdalneHARCE

„(...)wychowywanie młodego człowieka, czyli wspieranie go we wszechstronnym rozwoju i kształtowaniu charakteru przez stawianie wyzwań."

PASSWORD RESET

Zaloguj się