zhp.pl

Start HUB INFORMACYJNY GK ZHP INSTRUMENTY METODYCZNE

INSTRUMENTY METODYCZNE

PRZEWODNIK PO REFORMIEMETODYKA ZUCHOWAMETODYKA HARCERSKAMETODYKA STARSZOHARCERSKAMETODYKA WĘDROWNICZARECENZJE I POLEMIKI 2019KONSULTACJE 2019BADANIA I KONSULTACJE 2018KALENDARIUMLUDZIESKONSULTUJ

Przewodnik po projekcie Systemu Instrumentów Metodycznych

W czterech poniższych zakładkach znajdują się materiały, jakie zostały wytworzone lub zaadaptowane do chwili obecnej przez Zespół projektowy ds. reformy instrumentów metodycznych (ZIM) powołany przy Głównej Kwaterze ZHP i skierowane do rocznego pilotażu. Każdy element został zrecenzowany i zaakceptowany przez co najmniej 2 instruktorów ZIM (lub współpracowników Zespołu) oraz szefową ZIM zanim trafił do poniższego zestawienia. Wyjątek od tej reguły stanowią programy sprawności zuchowych, programy tropów zuchowych oraz część sprawności harcerskich, które nie były tworzone od podstaw, a jedynie weryfikowane. Wówczas po stronie ZIM materiał był analizowany tyko przez jednego wewnętrznego recenzenta oraz szefową Zespołu.

Wszystkie materiały mają charakter roboczy – obowiązują tylko jednostki zgłoszone do pilotażu.

Dobrym wstępem do lektury jest artykuł, jaki ukazał się w sierpniowym numerze „Czuwaj” pt. Reforma instrumentów metodycznych – geneza proponowanych rozwiązań.

Podstawa działania zespołu:

Uchwała Głównej Kwatery ZHP nr 22018 z dnia 23 marca 2018 roku w sprawie Zespołu projektowego ds. reformy instrumentów metodycznych

Materiały objaśniające cele, genezę oraz mechanizmy propozycji stworzonej w 2019 roku:

Powyższe artykuły zostały napisane przed konsultacjami i recenzjami, stąd ich treść nie jest w 100% zgodna z wersją SIM, jaka została skierowana do pilotażu.

Materiały promocyjne i informacyjne na temat SIM skierowanego do pilotażu w 2020 roku:

Regulamin Systemu Instrumentów Metodycznych skierowanego do pilotażu w 2020 roku:

Regulamin SIM – finalny do pilotażu

Powyższy regulamin opisuje całościowo wszystkie instrumenty metodyczne w nowej odsłonie. Docelowo powstaną materiały poradnikowe opisujące osobno instrumenty metodyczne dla każdej grupy wiekowej. Na obecnym etapie prac stworzono dodatkowe wersje regulaminu w wersjach opisujących osobno instrumenty każdej z metodyk. Uregulowania zostały tam również uzupełnione komentarzami i dobrymi radami od Zespołu:

SIM dla zuchów_do pilotażu
SIM dla harcerzy_do pilotażu
SIM dla harcerzy starszych_do pilotażu
SIM dla wędrowników_do pilotażu

Wyjątek od Regulaminu Mundurowego ZHP w związku z pilotażem

Główna Kwatera przyjęła także uchwałą wyjątek od Regulaminu Mundurowego ZHP w związku z pilotażem projektu zmiany Systemu Instrumentów Metodycznych.

Pilotaż instrumentów metodycznych w metodyce zuchowej

Regulamin nowego Systemu Instrumentów Metodycznych w wersji dla metodyki zuchowej:

SIM dla zuchów_do pilotażu

Materiały powiązane z gwiazdkami zuchowymi:

Książeczki prób na gwiazdki zuchowe:
Książeczka próby Zucha Ochoczego_01.01
Książeczka próby Zucha Ochoczego_01.01-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)
Książeczka próby Zucha Sprawnego_31.12
Książeczka próby Zucha Sprawnego_31.12-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)
Książeczka próby Zucha Zaradnego_31.12
Książeczka próby Zucha Zaradnego_31.12-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)

Książeczki prób są materiałami przewidzianymi dla wychowanków. Zuchy Ochocze i Zuchy Sprawne mogą w nich wprost przeczytać tylko krótkie wytłumaczenie nazw poszczególnych gwiazdek. Pozostała treść jest im przedstawiona za pomocą zadań do wykonania (każde zdanie z idei odpowiada 1 zdaniu ujętemu w książeczce). Zuchy Zaradne mają w książeczkach zarówno tekst idei gwiazdki, jak i powiązane z nimi zadania do wykonania.

W ramach próby na każdą gwiazdkę zuchową przewidziano 1 zadanie indywidualne. Ich przykłady można znaleźć tu:
Przykłady zuchowych zadań indywidualnych_08.02

Idee gwiazdek i stopni_06.01.2020

Powyższy materiał zawiera pełne teksty idei gwiazdek zuchowych oraz stopni harcerskich, starszoharcerskich i wędrowniczych w wersjach dla wychowanków i wychowawców.

Materiały powiązane z tropami:

Treść tropów zuchowych:
Programy Tropów Zuchowych_17.02

Graficzne przedstawienie tropów zuchowych (sukcesywnie będą tu dodawane kolejne pozycje):
tropy-Z-wzor_Afrykanczycy
tropy-Z-wzor_Atenczycy
tropy-Z-wzor_Benedyktyni
tropy-Z-wzor_Biale-orly
tropy-Z-wzor_Egipcjanie
tropy-Z-wzor_Ekoludki
tropy-Z-wzor_Etnografowie
tropy-Z-wzor_Europejczycy
tropy-Z-wzor_Harcownicy-Krola-Jana
tropy-Z-wzor_Japonczycy
tropy-Z-wzor_Kowboje
tropy-Z-wzor_Laziki
tropy-Z-wzor_Ludzie-zimy
tropy-Z-wzor_Mistrzowie-gier-podworkowych
tropy-Z-wzor_MlodziObywatele
tropy-Z-wzor_Muzykolodzy
tropy-Z-wzor_Niewidzialne-Rece
tropy-Z-wzor_Olimpijczycy
tropy-Z-wzor_Pilsudczycy
tropy-Z-wzor_Podroznicy-po-Polsce
tropy-Z-wzor_Pomocnicy-sw-Mikolaja
tropy-Z-wzor_Poszukiwacze-nieznanego-ladu
tropy-Z-wzor_Przewodnicy-po-wsi-miescie-dzielnicy
tropy-Z-wzor_Rycerze
tropy-Z-wzor_Slowianie
tropy-Z-wzor_Spartanie
tropy-Z-wzor_Sportowcy
tropy-Z-wzor_Szlachcice
tropy-Z-wzor_Trenerzy
tropy-Z-wzor_Wikingowie
tropy-Z-wzor_Zak-Nawojka
tropy-Z-wzor_Znawcy-legend
tropy-Z-wzor_Znawcy-regionu

Program tropów zuchowych jest materiałem przewidzianym dla drużynowych zuchowych. Ponieważ same zuchy nie biorą udziału w planowaniu realizacji tropu, nie stworzono karty tropu zuchowego.

Materiały powiązane ze sprawnościami:

Treść sprawności zuchowych:
Programy sprawności zuchowych_31.01 (po uzupełniającej korekcie)

Karty sprawności zuchowych (zawierające wymagania i uwagi skierowane dla wychowawcy oraz karty do uzupełniania dla zuchów):
karta sprawnosci-Z_Badacz
karta sprawnosci-Z_Bajarz
karta sprawnosci-Z_Charakteryzator
karta sprawnosci-Z_Dama
karta sprawnosci-Z_Dekorator
karta sprawnosci-Z_Dobry-opiekun
karta sprawnosci-Z_Fotoamator
karta sprawnosci-Z_Fryzjer
karta sprawnosci-Z_Gentelmen
karta sprawnosci-Z_Geoposzukiwacz
karta sprawnosci-Z_Gimnastyk
karta sprawnosci-Z_Grajek
karta sprawnosci-Z_Grosik
karta sprawnosci-Z_Higienista
karta sprawnosci-Z_Hodowca-kwiatow
karta sprawnosci-Z_Internauta
karta sprawnosci-Z_Kibic
karta sprawnosci-Z_Kolednicy
karta sprawnosci-Z_Kolekcjoner
karta sprawnosci-Z_Kronikarz
karta sprawnosci-Z_Kuchmistrz
karta sprawnosci-Z_Lalkarz
karta sprawnosci-Z_Lamiglowa
karta sprawnosci-Z_Lekkoatleta
karta sprawnosci-Z_Lyzwiarz
karta sprawnosci-Z_Meteorolog
karta sprawnosci-Z_Milosnik-filmu
karta sprawnosci-Z_Milosnik-muzyki
karta sprawnosci-Z_Milosnik-sztuk-pieknych
karta sprawnosci-Z_Mim
karta sprawnosci-Z_Mistrz-deskorolki
karta sprawnosci-Z_Mistrz-gier-i-zabaw
karta sprawnosci-Z_Mistrz-gier-planszowych
karta sprawnosci-Z_Mistrz-kometki
karta sprawnosci-Z_Mistrz-makramy
karta sprawnosci-Z_Mistrz-origami
karta sprawnosci-Z_Mistrz-ping-ponga
karta sprawnosci-Z_Mistrz-ringo
karta sprawnosci-Z_Mistrz-robotek-recznych
karta sprawnosci-Z_Mistrz-rolek
karta sprawnosci-Z_Mistrz-snowboardu
karta sprawnosci-Z_Modelarz
karta sprawnosci-Z_Narciarz
karta sprawnosci-Z_Obywatel-UE
karta sprawnosci-Z_Pilkarz
karta sprawnosci-Z_Plastyk
karta sprawnosci-Z_Plywak
karta sprawnosci-Z_Poliglota
karta sprawnosci-Z_Porzadnicki
karta sprawnosci-Z_Przechodzien
karta sprawnosci-Z_Przewodnik-po
karta sprawnosci-Z_Przewodnik-po-szkole
karta sprawnosci-Z_Przyjaciel-ksiazek
karta sprawnosci-Z_Przyjaciel-nieznanego-swiata
karta sprawnosci-Z_Ptasi-opiekun
karta sprawnosci-Z_Recytator
karta sprawnosci-Z_Rowerzysta
karta sprawnosci-Z_Rzezbiarz
karta sprawnosci-Z_Saneczkarz
karta sprawnosci-Z_Snieznobialy-usmiech
karta sprawnosci-Z_Spiewak
karta sprawnosci-Z_Straznik-BSP
karta sprawnosci-Z_Szachista
karta sprawnosci-Z_Szantymen
karta sprawnosci-Z_Tenisista
karta sprawnosci-Z_Wielkanocny-Baranek
karta sprawnosci-Z_Zbieracz-grzybow
karta sprawnosci-Z_Zgrywus
karta sprawnosci-Z_Zielarz
karta sprawnosci-Z_Zlota-raczka

Programy sprawności zuchowych przewidziane są jako materiały dla wychowanków.

Pilotaż instrumentów metodycznych w metodyce harcerskiej

Regulamin nowego Systemu Instrumentów Metodycznych w wersji dla metodyki harcerskiej:

SIM dla harcerzy_do pilotażu

Materiały powiązane z próbą harcerza:

Przygotowanie do złożenia Przyrzeczenia Harcerskiego dla harcerzy_2.10

Powyższy materiał jest przeznaczone do bezpośredniego użytku przez samych wychowanków. Oparty został na aktualnych wymaganiach próby harcerza, ale uzupełniony o zadania dostosowane mocniej do różnic wiekowych. Z założenia harcerze (członkowie w wieku 10-13 lat, pracujący metodyką harcerską) powinni otrzymać je na jednej ze swoich pierwszych zbiórek (przysłowiowej “drugiej” zbiórce, czyli tuż po naborze). Narzędzie w formie plakatu, składanego do formatu “harmonijkowej” książeczki, ma nie tylko ułatwić im realizację próby harcerza, ale także być nośnikiem najważniejszych faktów o ZHP.

Materiały powiązane ze stopniami harcerskimi:

Karty prób na stopnie harcerskie:
Książeczka próby Młodzika_10.01
Książeczka próby Młodzika_13.01-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)
Książeczka próby Ochotniczki_10.01
Książeczka próby Ochotniczki_13.01-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)
Książeczka próby Tropicielki_10.01
Książeczka próby Wywiadowcy_30.01-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)
Książeczka próby Wywiadowcy_30.01
Książeczka próby Tropicielki_13.01-druk domowy (przy drukowaniu trzeba ustawić przerzucanie wzdłuż dłuższej krawędzi)

Książeczki prób są materiałami przewidzianymi dla wychowanków. Począwszy od wieku harcerskiego występują w wersjach dla dziewcząt i chłopców (różnice występują w sformułowaniach, nie samych treściach). Książeczki na stopnie harcerskie mają wydrukowaną treść idei w wersji dla harcerzy (krótszej niż dla wychowawców).

Idee gwiazdek i stopni_06.01.2020

Powyższy materiał zawiera pełne teksty idei gwiazdek zuchowych oraz stopni harcerskich, starszoharcerskich i wędrowniczych w wersjach dla wychowanków i wychowawców.

Materiały powiązane z wyzwaniami:

Program wyzwań harcerskich_08.02

Programy wyzwań są przykładami, z których można, ale nie trzeba skorzystać. W przypadku harcerzy korzysta z nich drużynowy.

Materiały powiązane z tropami:

Programy tropów harcerskich:

BRATERSTWO
Propozycja tropu harcerskiego_Każdy inny, wszyscy równi_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Członkowie harcerskiej i skautowej rodziny_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Przyjaciele seniorów_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Harcgraficiarze przeciw hejtom_7.10

CZŁOWIEK
Propozycja tropu harcerskiego_Harcerscy rowerzyści_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Zdrowie przede wszystkim_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Skrzydlaty umysł_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Dumni sportowcy_7.10

INICJATYWA
Propozycja tropu harcerskiego_Zostań dziennikarzem_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Poznaj swoje prawa_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Trop harcerzy otwartych serc_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Tropem zawodów_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Bohaterowie na co dzień_7.10

NATURA
Propozycja tropu harcerskiego_Propagatorzy zrównoważonego rozwoju upcycling_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Ludzie lasu_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Przyjaciele środowiska naturalnego_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Młodzi przyrodnicy_7.10

OJCZYZNA
Propozycja tropu harcerskiego_Z kulturą na ty_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Trop harcerze artyści_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Tropem obieżyświatów_7.10

ODKRYWANIE
Propozycja tropu harcerskiego_Wynalazcy_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Mistrzowie nauki własnej_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Eksperymentatorzy_7.10

ZARADNOŚĆ
Propozycja tropu harcerskiego_Świadomi właściciele_7.10
Propozycja tropu harcerskiego_Nietuzinkowa akcja zarobkowa_7.10


Karty tropów:
Karta tropu harcerskiego_30.01

Programy tropów harcerskich są przewidziane do użytku bezpośredniego harcerzy. W założeniu proces nauki planowania rozpoczyna się w wieku harcerskim stąd tropy występują tam w wersji dla początkujących (gotowy pomysł do zrealizowania); w wersji dla średnio zaawansowanych (zestaw inspiracji, z których można wybrać coś i zrealizować wedle własnej wizji) oraz w wersji dla zaawansowanych (gdzie jedynym ograniczeniem dla własnej pomysłowości harcerzy jest opis właściwej kategorii). Tropy harcerskie występują w 7 kategoriach tematycznych: NATURA, BRATERSTWO, CZŁOWIEK, ODKRYWANIE, OJCZYZNA, ZARADNOŚĆ, INICJATYWA.

Proces planowania pracy małej grupy wspierać ma narzędzie w postaci karty tropu. Korzystanie z niej nie jest dla harcerzy obowiązkowe, jednak zalecane.

Materiały powiązane ze sprawnościami:

Sprawności harcerskie:
Programy sprawności harcerskich powiązanych z zadaniami na stopnie 22.01.2020 (po korekcie językowej)
Sprawności harcerskie_Artystyczne_27.03 (przed korektą językową)
Program harcerskich sprawności ekonomicznych_23.10 (po korekcie językowej)
Program harcerskich sprawności naukowych_24.10 (po korekcie językowej)
Program-harcerskich-sprawności-przyrodnicznych_24.10 (po korekcie językowej)
Program harcerskich sprawności sportowych_13.11 (po korekcie językowej)
Przykład grafiki sprawności harcerskiej hobbistycznej_15.09

Karty sprawności powiązanych z zadaniami na stopnie harcerskie:
karta sprawnosci_Ekolog_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Ekolog_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Wyga_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Wyga_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Skaut_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Skaut_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Ratownik_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Ratownik_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Kucharz_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Kucharz_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Lider zdrowia_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Lider zdrowia_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Informatyk_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Informatyk_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Przedsiebiorca_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Przedsiebiorca_2 gwiazdka
karta sprawnosci_Zlota raczka_1 gwiazdka
karta sprawnosci_Zlota raczka_2 gwiazdka

Programy sprawności harcerskich przewidziane są jako materiały dla wychowanków. Sprawności harcerskie obejmują harcerzy (* gwiazdka poziomu trudności odpowiada osobom zdobywającym I belkę, ** gwiazdka poziomu trudności odpowiada osobom zdobywającym II belkę), harcerzy starszych (*** gwiazdka poziomu trudności przewidziana jest dla osób zdobywających < krokiewkę lub << krokiewkę) i wędrowników (**** gwiazdka poziomu trudności przewidziana jest dla osób zdobywających stopień Harcerza Orlego/Harcerki Orlej). Powyższe przypisanie jest orientacyjne i w żaden sposób nie blokuję zdobywania harcerzom sprawności *** czy ****, ani starszym wychowankom zdobywania sprawności niższych gwiazdek.

Pilotaż instrumentów metodycznych w metodyce starszoharcerskiej

Regulamin nowego Systemu Instrumentów Metodycznych w wersji dla metodyki starszoharcerskiej:

SIM-dla-harcerzy-starszych_do-pilotażu

Materiały powiązane z próbą harcerza:

Przygotowanie do złożenia Przyrzeczenia Harcerskiego dla harcerzy starszych_8.12

Powyższy materiał jest przeznaczone do bezpośredniego użytku przez samych wychowanków. Oparty został na aktualnych wymaganiach próby harcerza, ale uzupełniony o zadania dostosowane mocniej do różnic wiekowych. Z założenia harcerze starsi (członkowie w wieku 13-16 lat, pracujący metodyką starszoharcerską) powinni otrzymać je na jednej ze swoich pierwszych zbiórek (przysłowiowej “drugiej” zbiórce, czyli tuż po naborze). Narzędzie w formie plakatu, składanego do formatu “harmonijkowej” książeczki, ma nie tylko ułatwić im realizację próby harcerza, ale także być nośnikiem najważniejszych faktów o ZHP.

Materiały powiązane ze stopniami harcerskimi:

Karty prób na stopnie starszoharcerskie:
Karta próby Pionierki_03.02
Karta próby Pionierki_03.02-spad2mm
Karta próby Odkrywcy_03.02
Karta próby Odkrywcy_03.02-spad2mm
Karta próby Samarytanki_27.01
Karta próby Samarytanki_27.01-spad2mm
Karta próby Ćwika_27.01
Karta próby Ćwika_27.01-spad2mm

Karty prób są materiałami przewidzianymi dla wychowanków. Począwszy od wieku harcerskiego występują w wersjach dla dziewcząt i chłopców (różnice występują w sformułowaniach, nie samych treściach). Karty prób starszoharcerskich mają wydrukowaną treść idei w wersji dla harcerzy starszych (krótszej niż dla wychowawców).

Idee gwiazdek i stopni_06.01.2020

Powyższy materiał zawiera pełne teksty idei gwiazdek zuchowych oraz stopni harcerskich, starszoharcerskich i wędrowniczych w wersjach dla wychowanków i wychowawców.

Materiały powiązane z wyzwaniami:

Program wyzwań starszoharcerskich_08.02

Programy wyzwań są przykładami, z których można, ale nie trzeba skorzystać. W przypadku programów wyzwań starszoharcerskich dostęp mają do nich nie tylko drużynowi, ale także sami zainteresowani.

Materiały powiązane z tropami:

Programy tropów starszoharcerskich:

INICJATYWA
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Czas bohaterów_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Moje wsparcie się liczy_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Zmień swoje otoczenie_7.10

ZARADNOŚĆ
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Puszka szczęścia_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Ścieżki życia_7.10

ODKRYWANIE
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Nauka uczenia się_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Magia nauki_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Naukowy zawrót głowy_7.10

BRATERSTWO
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Zero hejtu_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Świat z perspektywy niepełnosprawnych_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Każdy inny a jednak taki sam_7.10

OJCZYZNA
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Lokalny przewodnik po małej ojczyźnie_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Piękne polskie miasta_7.10

CZŁOWIEK
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Przez żołądek do zdrowia_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Sportowy przegląd_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Harcerski piknik o zdrowym stylu życia_7.10

NATURA
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Drzewo życzeń_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Zaopiekuj się mną_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Zielnik harcerski_7.10
Propozycja tropu starszoharcerskiego_Zielony raj_7.10


Karty tropów:
Karta tropu starszoharcerskiego_30.01

Programy tropów starszoharcerskich są przewidziane do użytku bezpośredniego harcerzy starszych. Propozycje tropów starszoharcerskich mają charakter inspiracji (bez szczegółowo opisanych pomysłów). Harcerze starsi są także zaproszeni do tworzenia własnych inicjatyw w odpowiedzi na potrzeby własne i swojego otoczenia w obrębie zaproponowanych kategorii tematycznych: NATURA, BRATERSTWO, CZŁOWIEK, ODKRYWANIE, OJCZYZNA, ZARADNOŚĆ, INICJATYWA.

Proces planowania pracy małej grupy wspierać ma narzędzie w postaci karty tropu. Korzystanie z niej nie jest dla harcerzy starszych obowiązkowe, jednak zalecane.

Materiały powiązane ze sprawnościami:

Sprawności harcerskie:
Programy sprawności harcerskich powiązanych z zadaniami na stopnie 22.01.2020 (po korekcie językowej)
Sprawności harcerskie_Artystyczne_27.03 (przed korektą językową)
Program harcerskich sprawności ekonomicznych_23.10 (po korekcie językowej)
Program harcerskich sprawności naukowych_24.10 (po korekcie językowej)
Program-harcerskich-sprawności-przyrodnicznych_24.10 (po korekcie językowej)
Program harcerskich sprawności sportowych_13.11 (po korekcie językowej)

Karty sprawności powiązanych z zadaniami na stopnie starszoharcerskie:

karta sprawnosci_Ekolog_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Wyga_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Skaut_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Ratownik_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Kucharz_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Lider zdrowia_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Informatyk_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Przedsiebiorca_3 gwiazdka
karta sprawnosci_Zlota raczka_3 gwiazdka

Programy sprawności harcerskich przewidziane są jako materiały dla wychowanków. Sprawności harcerskie obejmują harcerzy (* gwiazdka poziomu trudności odpowiada osobom zdobywającym I belkę, ** gwiazdka poziomu trudności odpowiada osobom zdobywającym II belkę), harcerzy starszych (*** gwiazdka poziomu trudności przewidziana jest dla osób zdobywających < krokiewkę lub << krokiewkę) i wędrowników (**** gwiazdka poziomu trudności przewidziana jest dla osób zdobywających stopień Harcerza Orlego/Harcerki Orlej). Powyższe przypisanie jest orientacyjne i w żaden sposób nie blokuję zdobywania harcerzom sprawności *** czy ****, ani starszym wychowankom zdobywania sprawności niższych gwiazdek.

Pilotaż instrumentów metodycznych w metodyce wędrowniczej

Regulamin nowego Systemu Instrumentów Metodycznych w wersji dla metodyki wędrowniczej:

SIM dla wędrowników_do pilotażu

Materiały powiązane z próbą harcerza:

Przygotowanie do złożenia Przyrzeczenia Harcerskiego dla wędrowników_2.10

Powyższy materiał jest przeznaczone do bezpośredniego użytku przez samych wychowanków. Oparty został na aktualnych wymaganiach próby harcerza, ale uzupełniony o zadania dostosowane mocniej do różnic wiekowych. Z założenia wędrownicy (członkowie w wieku 16-21 lat, pracujący metodyką wędrowniczą) powinni otrzymać je na jednej ze swoich pierwszych zbiórek (przysłowiowej “drugiej” zbiórce, czyli tuż po naborze). Narzędzie w formie plakatu, składanego do formatu “harmonijkowej” książeczki, ma nie tylko ułatwić im realizację próby harcerza, ale także być nośnikiem najważniejszych faktów o ZHP.

Materiały powiązane ze stopniami harcerskimi:

Karty prób na stopnie wędrownicze:
Karta próby Harcerki Orlej_03.02
Karta próby Harcerki Orlej_03.02-spad2mm
Karta próby Harcerza Orlego_03.02
Karta próby Harcerza Orlego_03.02-spad2mm
Karta próby Harcerki Rzeczypospolitej_15.01
Karta próby Harcerki Rzeczypospolitej_15.01-spad2mm
Karta próby Harcerza Rzeczypospolitej_15.01
Karta próby Harcerza Rzeczypospolitej_15.01-spad2mm

Karty prób są materiałami przewidzianymi dla wychowanków. Począwszy od wieku harcerskiego występują w wersjach dla dziewcząt i chłopców (różnice występują w sformułowaniach, nie samych treściach). Karty prób wędrowniczych mają wydrukowaną treść idei, która pokrywa się treściowo z wersją dla wychowawców.

Idee gwiazdek i stopni_06.01.2020

Powyższy materiał zawiera pełne teksty idei gwiazdek zuchowych oraz stopni harcerskich, starszoharcerskich i wędrowniczych w wersjach dla wychowanków i wychowawców.

Materiały powiązane z wyzwaniami:

Program wyzwań wędrowniczych_8.02

Programy wyzwań są przykładami, z których można, ale nie trzeba skorzystać. W przypadku programów wyzwań wędrowniczych dostęp mają do nich nie tylko drużynowi, ale także sami zainteresowani.

Materiały powiązane z tropami:

Programy tropów wędrowniczych:

INICJATYWA
Propozycja tropu wędrowniczego_Nie marnuj jedzenia_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Troska o wspólnotę lokalną_7.10

ZARADNOŚĆ
Propozycja tropu wędrowniczego_Pierwszy krok na rynku pracy_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Wasz pierwszy biznes z misją_7.10

ODKRYWANIE
Propozycja tropu wędrowniczego_Odkryj świat z dziećmi_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Bądź światłem_7.10

BRATERSTWO
Propozycja tropu wędrowniczego_Troska o pokój na świecie_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Wolni od nienawiści_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Dbanie o więzi międzypokoleniowe_7.10

OJCZYZNA
Propozycja tropu wędrowniczego_Szerzenie dostępu do kultury_7.10

 

CZŁOWIEK
Propozycja tropu wędrowniczego_Nie zatrzymuj wszystkiego dla siebie, zostań dawcą!_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Sport to zdrowie_7.10

NATURA
Propozycja tropu wędrowniczego_Ekologiczny obóz_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Opieka nad lokalnymi zwierzętami_7.10
Propozycja tropu wędrowniczego_Ograniczenie ilości odpadów_7.10


Karty tropów:
Karta tropu wędrowniczego_30.01

Programy tropów wędrowniczych są przewidziane do użytku bezpośredniego wędrowników. Propozycje tropów wędrowniczych mają charakter zaledwie przykładów możliwych działań. Wędrownicy są zaproszeni do tworzenia własnych inicjatyw w odpowiedzi na potrzeby własne i swojego otoczenia w obrębie zaproponowanych kategorii tematycznych: NATURA, BRATERSTWO, CZŁOWIEK, ODKRYWANIE, OJCZYZNA, ZARADNOŚĆ, INICJATYWA.

Proces planowania pracy małej grupy wspierać ma narzędzie w postaci karty tropu. Korzystanie z niej nie jest dla wędrowników obowiązkowe, jednak zalecane.

Materiały powiązane ze sprawnościami:

Sprawności harcerskie:
Programy sprawności harcerskich powiązanych z zadaniami na stopnie 22.01.2020 (po korekcie językowej)
Sprawności harcerskie_Artystyczne_27.03 (przed korektą językową)
Program harcerskich sprawności ekonomicznych_23.10 (po korekcie językowej)
Program harcerskich sprawności naukowych_24.10 (po korekcie językowej)
Program-harcerskich-sprawności-przyrodnicznych_24.10 (po korekcie językowej)
Program harcerskich sprawności sportowych_13.11 (po korekcie językowej)

Karty sprawności powiązanych z zadaniami na stopnie wędrownicze:
karta sprawnosci_Ekolog_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Wyga_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Skaut_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Ratownik_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Kucharz_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Lider zdrowia_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Informatyk_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Przedsiebiorca_4 gwiazdka
karta sprawnosci_Zlota raczka_4 gwiazdka

Programy sprawności harcerskich przewidziane są jako materiały dla wychowanków. Sprawności harcerskie obejmują harcerzy (* gwiazdka poziomu trudności odpowiada osobom zdobywającym I belkę, ** gwiazdka poziomu trudności odpowiada osobom zdobywającym II belkę), harcerzy starszych (*** gwiazdka poziomu trudności przewidziana jest dla osób zdobywających < krokiewkę lub << krokiewkę) i wędrowników (**** gwiazdka poziomu trudności przewidziana jest dla osób zdobywających stopień Harcerza Orlego/Harcerki Orlej). Powyższe przypisanie jest orientacyjne i w żaden sposób nie blokuję zdobywania harcerzom sprawności *** czy ****, ani starszym wychowankom zdobywania sprawności niższych gwiazdek.

Recenzje uzyskane wobec stworzonej propozycji w 2019 roku

O napisanie recenzji zostali poproszeni twórców poprzedniej odsłony instrumentów metodycznych oraz członkowie Zespołów Metodycznych funkcjonujących w poprzednich dwóch kadencjach władz naczelnych, a także pracownicy naukowi Akademii Pedagogiki Specjalnej specjalizujący się w psychologii rozwojowej, psychologii uczenia się oraz psychologii wychowaczej.

Recenzje sporządzone na prośbę szefowej ZIM:

Recenzja autorstwa hm. Anny Poraj (w latach 2001-2005 zastępczyni Naczelnika ZHP odpowiedzialna za reformę systemu metodycznego i systemu kształcenia kadry ZHP, pedagog): recenzja SIM_Anna Poraj

Recenzja autorstwa dr. Agnieszki Bieńkowskiej pracowniczki Instytutu Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej: Recenzja dr Agnieszki Bieńkowskiej

Recenzja autorstwa dr. Karoliny Konopki oraz dr. Moniki Dominiak-Kochanek pracowniczek Instytutu Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej: Recenzja Dr Karolina Konopka, Dr Monika Dominiak-Kochanek

Recenzja autorstwa hm. Agnieszki Rytel oraz instruktorów Hufca Łódź-Polesie: Recenzja proponowanych zmian w SIM Agnieszka Rytel i instruktorzy Hufca Łódź-Polesie

Opinia autorstwa instruktorów i sympatyków Ruchu Programowo-Metodycznego “Krąg Płaskiego Węzła”: Opinia nt. proponowanych zmian w SIM_Krąg Płaskiego Węzła

Uwagi do propozycji nowych instrumentów metodycznych hm. Hanny Kocerki Przewodniczącej Ogólnopolskiego Ruchu Kamykowego: OPINIA SIM_Hanna Kocerka

Recenzja autorstwa hm. Ryszarda Polaszewskiego: Opinia SIM-R.Polaszewski

Stanowisko Instruktorów stworzone w RPM “Ręka Metody” w sprawie nowego projektu Systemu Instrumentów Metodycznych ZHP: Uwagi SIM – RM

Odpowiedzi sformułowane przez Zespół:

Odpowiedź_recenzja_A_Poraj
Odpowiedź_recenzja_dr_A_Bieńkowska
Odpowiedź_recenzja_dr_ K_Konopka,_dr_M_ Dominiak-Kochanek
Odpowiedź_recenzja_H_Kocerka
Odpowiedź_recenzja_R_Polaszewski
Odpowiedź_recenzja_RPM_Krąg_Płaskiego Węzła
Odpowiedź_recenzja_ZKK_Rada_Puchaczy
Odpowiedź_recenzja_RPM_Ręka_Metody

Głosy z konsultacji uzyskane wobec stworzonej propozycji w 2019 roku

Głosy zebrane w konsultacjach:

Notatki spisane podczas pierwszej odsłony nowego systemu instrumentów metodycznych w gronie uczestników Ogólnopolskiej Zbiórki Referatów Metodycznych oraz Zbiórki Pracy z Kadrą w czerwcu 2019 roku: Głosy z konsultacji_OZRM I ZPzK_06.2019

Notatki spisane podczas prezentacji systemu na Zlocie Kadry w sierpniu 2019 roku trzech osobnych grupach: uczestników Obozu Drużynowych, uczestników Kursów Metodyków Hufcowych oraz uczestników Zbiórki Komendantów i Skarbników Chorągwi: Głosy z konsultacji_ZK_08.2019

Notatki spisane podczas konsultacji przeprowadzonych na Wędrowniczej Watrze w sierpniu 2019 roku: Głosy z konsultacji_WW_08.2019

Notatki spisane podczas konsultacji przeprowadzonych dla członków Rady Naczelnej ZHP we wrześniu 2019 roku: Głosy z konsultacji_RN_09.2019

Notatki spisane podczas zajęć nt. instrumentów metodycznych podczas Zbiórki Pracy z Kadrą i Programu oraz Zbiórki Komendantów i Skarbników Chorągwi w październiku 2019 roku: Głosy z konsultacji_ZPzKiP I ZKiS_10.2019

Pojedyncze głosy oraz wnioski wypracowane przez grupy podczas Ogólnopolskiej Konferencji Metodycznej w październiku 2019 roku: Podsumowanie Konferencji Metodycznej_10.2019

Analizy przeprowadzone przez Zespół:

OZRM + ZPzK (06.19)_analiza głosów z konsultacji
ZK (08.19)_analiza głosów z konsultacji
WW (08.19)_analiza głosów z konsultacji
RN (09.19)_analiza głosów z konsultacji
ZPzKiP + ZKiS (10.19)_analiza głosów z konsultacji
OKM (10.19)_analiza głosów z konsultacji

Głosy zebrane za pomocą formularzy konsultacyjnych:

Raport z konsultacji on-line w roku 2019

Raporty z konsultacji oraz badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych w 2018 roku

Raporty z badań opinii i preferencji instruktorów i wychowanków przeprowadzonych na przełomie grudnia 2018 i stycznia 2019 roku:

Raport z badań zainteresowań
Raport z badań opinii i preferencji instruktorów
Raport z badań opinii i preferencji wychowanków

Raporty oraz wnioski z zajęć badawczych i konsultacji przeprowadzonych podczas Zlotu ZHP w Gdańsku:

Poniżej do pobrania raport z badań fokusowych oraz konsultacji instruktorskich “Kuźnia idei” przeprowadzonych na Zlocie ZHP 2018. Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem (pierwszy plik) lub z konkretną jego częścią odnośnie danej grupy instrumentów metodycznych (pozostałe pliki).

Raport z wyników badań fokusowych oraz konsultacji instruktorskich „Kuźnia idei” przeprowadzonych na Zlocie ZHP 2018

Część I – Próby
Część II – Stopnie
Część III – Sprawności
Część IV – Instrumenty zespołowe

Podsumowanie konsultacji prowadzonych podczas Kuźni Idei i Rozwiązań (27.10.18):
Gwiazdki i stopnie-Decyzja należy do Ciebie_27.10.2018

Mapa drogowa reformy:

Ramowy harmonogram reformy instrumentów metodycznych: Ramowy harmonogram reformy instrumentów metodycznych

Podjęte działania:

12.02.2020 – zdalne spotkanie zespołu.

11.02.2020 – uzupełniające szkolenie dla metodyków biorących udział w pilotażu.

8.02.2020warsztaty informacyjne SIM w Łukowie dla uczestników szkolenia dla komend hufców oraz hufcowych komisji rewizyjnych na zaproszenie Komendy Chorągwi Lubelskiej (około 30 osób).

6.02.2020 – zdalne spotkanie grupy roboczej odpowiedzialnej za warsztaty informacyjne dla chorągwi.

1.02.2020warsztaty informacyjne SIM dla uczestników kursu podharcmistrzowskiego w Chorągwi Mazowieckiej.

27.01.2020 – przyjęcie przez Główną Kwaterę ZHP uchwały w sprawie wyjątku od Regulaminu Mundurowego ZHP w związku z pilotażem projektu zmiany Systemu Instrumentów Metodycznych.

23.01.2020oficjalne rozpoczęcie pilotażu Systemu Instrumentów Metodycznych. W tym dniu z siedziby Głównej Kwatery wyszły paczki z materiałami dla drużyn i gromad.

15.01.2020 – opublikowanie wyciągów z regulaminu SIM dla poszczególnych metodyk.

13.01.2020 – przyjęcie przez Główną Kwaterę ZHP uchwały o pilotażu SIM w oparciu o przygotowany przez Zespół regulamin.

6.01.2020 – opublikowanie nowego regulaminu SIM.

16.01.2020 – zdalne spotkanie zespołu. W agendzie spotkania znalazły się następujące tematy: skład oraz sposób pracy ZIM w 2020 roku; sposoby komunikacji reformy do różnych grup docelowych; akcja „Napisz swoją sprawność”; katalog postaw a nowe instrumenty metodyczne.

do 3.01.2020 – zbieranie zamówień jednostek na materiały drukowane przez Główną Kwaterę (karty próby harcerza, książeczki prób na gwiazdki zuchowe oraz książeczki na stopnie harcerskie)

2020

18.12.2019zdalne spotkanie uzupełniające dla metodyków uczestniczących w pilotażu, którzy nie brali udziału w spotkaniu w Warszawie na przełomie listopada i grudnia 2019 roku.

8.12.2019warsztaty informacyjne SIM dla uczestników kursu dla członków kręgów akademickich (KUDR) w Bydgoszczy.

7.12.2019warsztaty informacyjne SIM w Jarocinie, przeprowadzone dla uczestników zbiórki komend hufców na zaproszenie Komendy Chorągwi Wielkopolskiej (ponad 40 osób).

3.12.2019webinarium SIM poświęcone gwiazdkom zuchowym i stopniom harcerskim, a także zmianom wypracowanym podczas spotkania w Warszawie dla drużynowych praz metodyków biorących udział w pilotażu.

1.12-31.12.2019wprowadzenie do regulaminu SIM oraz programów poszczególnych instrumentów metodycznych poprawek wynikających z przyjętych przez Zespół uwag i sugestii recenzentów i konsultantów w celu przygotowania wersji obowiązującej podczas pilotażu

30.11-1.02.2019 – szkolenie dla opiekunów drużynowych biorących udział w pilotażu (III HARP dla ZIM)

29.11-1.12.2019spotkanie przedpilotażowe ZIM.

  • W piątkowej części spotkania uczestniczyli tylko instruktorzy ZIM, jego treścią było określenie które punkty wspólnego projektu są trzonem naszej propozycji, a gdzie modyfikacje są bardziej prawdopodobne.
  • W sobotniej części uczestniczyli goście: recenzenci projektu, Naczelniczka ZHP oraz Wiceprzewodnicząca ZHP. W kilkugodzinnej dyskusji padły najważniejsze argumenty w kwestiach, gdzie instruktorzy ZIM i recenzenci mieli odmienne poglądy. Popołudniu, już w wewnętrznym gronie Zespołu przedyskutowano w kilku grupach roboczych ostateczne rozwiązania spornych kwestii.
  • W niedzielę odbyło się spotkanie poświęcone technicznymi aspektami pilotażu. A następnie nad zmodyfikowanym kształtem SIM debatowano w grupach metodycznych.

26.11.2019webinarium SIM poświęcone sprawnościom dla drużynowych praz metodyków biorących udział w pilotażu.

19.11.2019zdalne spotkanie zespołu. Przedmiotem rozmowy był przede wszystkim scenariusz przedpilotażowego spotkania ZIM. Podczas skype omówiono także część kwestii należących do tzw. rozbieżności (miejsc, które w systemie poszczególni instruktorzy ZIM rozumieli inaczej i należało je wyjaśnić).

12.11.2019webinarium SIM poświęcone tropom dla drużynowych praz metodyków biorących udział w pilotażu.

29.10.2019webinarium SIM poświęcone wyzwaniom dla drużynowych praz metodyków biorących udział w pilotażu.

24.10.2019 – odcinek programu “Dobry wieczór, ZHP” poświęcony reformie instrumentów metodycznych.

19.10.2019konsultacje SIM podczas Ogólnopolskiej Konferencji Metodycznej w Warszawie (konferencja zgromadziła około 120 osób).

14.10.2019webinarium SIM poświęcone naramiennikom dla drużynowych praz metodyków biorących udział w pilotażu.

12-13.10.2019 – szkolenie dla opiekunów drużynowych biorących udział w pilotażu (II HARP dla ZIM

10.10.2019 – publikacja materiałów (regulaminów, programów, przykładów materiałów graficznych) na stronie internatowej Głównej Kwatery ZHP. 

5.10.2019 – konsultacje podczas Zbiórki Pracy z Kadrą oraz Zbiórki Komendantów i Skarbników Chorągwi, w których wzięło udział około 50 osób. Krótki panel miał na celu zebranie uwag, jakie uczestnicy sformułowali po uprzednim zapoznaniu się z materiałami przesłanymi drogą elektroniczną. 

3.10.2019 – zdalne spotkanie zespołu. Omówiono pozostałą część głosów z konsultacji (nt. wyzwań i naramienników) w podobnym trybie jak miesiąc wcześniej. Ponadto, omówiono tematykę tematycznych webinariów, odcinka programu “Dobry wieczór, ZHP”, sposobu przeprowadzenia konsultacji on-line oraz konsultacji podczas Zbiórki Pracy z Kadrą oraz Zbiórki Komendantów i Skarbników Chorągwi.  

1.10.2019 – webinarium organizacyjne pilotażu SIM, którego celem było wyjaśnienie roli metodyków oraz zadań drużynowych, którzy zgłosili się do pilotażu oraz rozwianie pojawiających się wątpliwości organizacyjnych. 

od 30.09.2019 – zbieranie spostrzeżeń i sugestii ze strony ogólnopolskich ruchów programowo-metodycznych. 

od 24.09.2019 – zbieranie recenzji ze strony wybranych twórców poprzedniej odsłony instrumentów metodycznych oraz członków Zespołów Metodycznych funkcjonujących w poprzednich dwóch kadencjach władz naczelnych. 

od 16.09.2019 – zbieranie recenzji ze strony pracowników naukowych specjalizujących się w pedagogice lub psychologii. 

21.09.2019 – konsultacje dla członków Rady Naczelnej ZHP (wzięło udział około 30 osób), konwencja spotkania polegała na skrótowej prezentacji pomysłu oraz zgłaszania uwag i zadawaniu pytań ze strony uczestników zbiórki. Uczestnicy dostali wcześniej pakiet materiałów drogą elektroniczną. 

17.09.2019 – spotkanie zdalne grupy roboczej odnośnie materiałów graficznych nowego systemu, rozważono wszystkie dotychczas zebrane głosy odnośnie strony wizualnej materiałów i zaplanowano pracę nad poprawkami. 

14.09.2019 – konsultacje podczas zlotu wędrowników Chorągwi Białostockiej O Wschodzie na Wschodzie” (wzięło udział około 15 osób), zebrani uczestnicy – kadra jednostek wszystkich grup wiekowych mieli okazję wysłuchać prezentacji o systemie i zadawać pytania. 

14.09.2019 – konsultacje podczas konferencji instruktorskiej w ramach Rajdu Granica (wzięło udział około 15 osób). 

8.09.2019 – spotkanie grupy roboczej odnośnie sprawności w Warszawie, ustalono na poziomie idei poziomów zestaw obowiązkowych sprawności (rozpoczynając od tego co powinien umieć każdy “absolwent” harcerstwa) oraz tryb finalizacji pracy nad weryfikacją dzisiejszych sprawności. 

7-8.09.2019 – szkolenie dla opiekunów drużynowych biorących udział w pilotażu (HARP dla ZIM). 

3.09.2019 zdalne spotkanie zespołu. Podczas spotkania wymieniono się spostrzeżeniami odnośnie głosów, jakie dotychczas spłynęły w konsultacjach (omówiono kwestie ogólne, weryfikację postaw w trakcie próby oraz sprawności). Podjęto decyzję o wprowadzeniu w życie tych, które bezsprzecznie uznano za dobre rozwiązania. Spisano także wątki, które nie mogą być zbyt odpowiedzialnie podjęte podczas krótkiego spotkania on-line, stąd zostaną rozstrzygnięte później. Ustalono, które z nich zostaną podjęte podczas październikowej Kuźni Idei i Rozwiązań. 

31.08.2019 – konsultacje oraz szkolenia przedpilotażowe z metodykami wędrowniczymi podczas Wędrowniczej Watry. Zostało przeprowadzonych 5 bloków w ramach zajęć programowych WW w każdym wzięło udział od 5 do 20 uczestników (w sumie ok. 50 osób z przewagą drużynowych i przybocznych). Omawiano szczegółowo wędrownicze instrumenty metodyczne. 

17.08.2019 – konsultacje podczas Zbiórki Komendantów i Skarbników Chorągwi (wzięło udział około 25 osób)Uczestnicy zbiórki mieli okazję wysłuchać prezentacji systemu, a następnie omówić w mniejszych grupach bardziej szczegółowo tematykę: wyzwań i idei gwiazdek/stopni, trow i sprawności.  

16.08.2019 – konsultacje oraz szkolenia przedpilotażowe z metodykami podczas Kursów Metodyków Hufcowych VI Zlotu Kadry (wzięło udział około 70 osób). Kursanci mieli okazję wysłuchać prezentacji systemu, a następnie dyskutowali o propozycjach w grupach metodycznych. 

15.08.2019 – konsultacje oraz szkolenia przedpilotażowe z drużynowymi podczas Obozu Drużynowych VI Zlotu Kadry (wzięło udział około 130 osób). Drużynowi wzięli udział w grze fabularnej, na której korzystali z materiałów przygotowanych przez ZIM (kart i książeczek prób), a następnie dyskutowali o propozycjach w grupach metodycznych. 

8.08.2019 – webinarium dla osób prowadzących konsultacje podczas VI Zlotu Kadry i Wędrowniczej Watry, podczas którego krok po kroku zostały omówione wszystkie proponowane instrumenty dla uspójnienia wiedzy oraz wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości. 

7.08.2019spotkanie zdalne zespołu. Wyciągnięto wnioski ze sposobu przeprowadzenia konsultacji w czerwcu 2019 roku, aby zaplanować formę konsultacji podczas VI Zlotu Kadry (osobną dla drużynowych, osobną dla metodyków hufcowych, osobną dla komendantów i skarbników chorągwi) 

2.07.2019 – zdalne spotkanie grupy roboczej poświęcone pilotażowi reformy.

28.06.2019 – spotkanie grupy roboczej odnośnie narzędzi wychowania ekonomicznego w ramach reformy Systemu Instrumentów Metodycznych.

26.06.2019-10.07.2019 – zdalne spotkania grupy metodycznych w ramach ZIM poświęcone weryfikacji „oferty”, jaką Zespół przygotował dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.

11.06.2019 – spotkanie zdalne zespołu. Podsumowano przeprowadzone konsultacje zarówno pod katem uzyskanych sugestii i uwag, ale także formy spotkania. Zaprezentowano moduł dedykowany ZIM w ramach projektu Harcerskiej Akademii Rozwoju Pedagogicznego. Opracowano harmonogram przygotowywania i wdrażania reformy SIM, a także dokonano nieznacznej modyfikacji przypisania postaw do poszczególnych instrumentów.

1.06.2019 konsultacje SIM podczas Ogólnopolskiej Zbiórki Referatów Metodycznych oraz Zbiórki Pracy z Kadrą. Wszyscy uczestnicy obu spotkań wzięli udział w grze terenowej prezentującej główne elementy nowego systemu oraz prezentacji szefowej zespołu odnośnie założeń systemu. Uczestnicy Zbiórki Referatów dodatkową godzinę dyskutowali w grupach metodycznych udzielając członkom ZIM informacji zwrotnej.

30.05.2019 – spotkanie zdalne odnośnie sprawności specjalnościowych z przedstawicielami Wydziału Wsparcia Specjalnościowego oraz Zespołu projektowego ds. reformy instrumentów metodycznych.

28.05.2019 – spotkanie zdalne grupy roboczej odnośnie wyzwań i stopni.

26.05.2019 i 26.06.2019 – spotkania zdalne grupy roboczej odnośnie sprawności.

23.05.2019 – spotkanie zdalne grupy roboczej odnośnie tropów.

16.05.2019 i 22.05.2019 – spotkania zdalne grupy roboczej odnośnie próby harcerza. Dopracowywanie materiału dla wychowanków dostosowanego do wieku (te same wymagania, inne zadania).

19.05.2019 – spotkanie zdalne grupy roboczej odnośnie narzędzi wychowania ekonomicznego w ramach reformy Systemu Instrumentów Metodycznych.

9.05.2019 – spotkanie zdalne odnośnie wyzwań dotykających rozwoju duchowego i emocjonalnego z przedstawicielami Wydziału Wychowania Duchowego i Religijnego oraz Zespołu projektowego ds. reformy instrumentów metodycznych.

8.05.2019 – spotkanie zdalne zespołu. Zaprezentowano bazę danych SIM, która służyć będzie zarówno recenzowaniu materiału, jak i jego późniejszej prezentacji. Omówiono tryb prac Zespołu w maju i czerwcu, ustalono zasady recenzowania powstających propozycji, rozstrzygnięto szereg kwestii szczegółowych związanych ze stopniami i wyzwaniami oraz ideami stopni, tropów i sprawności.

12-14.04.2019spotkanie ZIM w Warszawie (w siedzibie Głównej Kwatery ZHP). Spotkanie przebiegło według następującej agendy:

  • Piątek: szkolenie pt. „Technologia w pracy zespołów instruktorskich”, spotkania zespołów roboczych
  • Sobota: spotkania zespołów roboczych, panel wspólny prezentujący prace grup + dyskusja, panel o oznaczeniach na mundurze, panel wspólny prezentujący prace grup + dyskusja
  • Niedziela: panel o regulaminie wspólnym SIM, wykład relacjonujący wyniki badań HIB na Zlocie ZHP + dyskusja o wnioskach, jakie płyną z nich dla pracy ZIM, mianowania instruktorów ZIM

Efektem spotkania było przede wszystkim: ustalenie schematu zdobywania poszczególnych gwiazdek i stopni (liczba składających się na nie wyzwań, tropów i sprawności); doprecyzowanie postaw, które powinny być kształtowane w wyzwaniach, ustalenie kategorii tematycznych tropów harcerskich, starszoharcerskich i wędrowniczych, ustalenie kategorii sprawności obowiązkowych.

2.04.2019 – spotkanie zdalne zespołu. Omówienie stanu prac nad: wyzwaniami, ideą stopni, tropami, dewizami i symbolami grup metodycznych, próbą harcerza, sprawnościami. Ustalono ostateczny kształt agendy spotkania kwietniowego w Warszawie.

15-23.03.2019 – spotkania zdalne zespołów roboczych Zespołu projektowego ds. reformy instrumentów metodycznych poświęcone stopniom, sprawnościom, próbom oraz instrumentom zbiorowym.

5-14.03.2019 spotkania zdalne zespołów roboczych Zespołu projektowego ds. reformy instrumentów metodycznych poświęcone stopniom, sprawnościom, próbom oraz instrumentom zbiorowym.

5.03.2019 – spotkanie zdalne zespołu. Omówiono stan pracy grup roboczych odpowiedzialnych za: stopnie, sprawności, tropy, próby. Przedstawiono także relację z udziału członków ZIM w Harckonfie w Krakowie.

8-10.02.2019„Legendarne” spotkanie ZIM w Ołtarzewie. Spotkanie przebiegło według następującej agendy:

  • Piątek: Miejsce SIM w HSW
  • Sobota: Cele SIM oraz poszczególnych typów instrumentach, Spotkanie z przedstawicielami europejskich organizacji skautowych z Czech, Irlandii, Portugalii, Słowacji i Wielkiej Brytanii, Omówienie wniosków z dotychczasowych badań i prac koncepcyjnych, Rekapitulacja o celach oraz wypracowanie schematu systemu
  • Niedziela: Praca w grupach funkcjonalnych nad mechanizmem działania poszczególnych typów instrumentów, Omówienie prac grup na forum i podjęcie kierunkowych decyzji

Efektem spotkania było wyznaczenie celów oraz cech nowego SIM, a także głównych założeń jego funkcjonowania. Dokonano także podziału na grupy robocze, których zadaniem było przekucie ogólnych wskazówek na konkretne propozycje.

15.01.2019 – spotkanie zdalne zespołu. Dopracowano agendę lutowego spotkania ZIM.

7.01.2019-31.01.2019 – uruchomienie internetowego (za pomocą platformy Harcerskiego Instytutu Badawczego) badania opinii i preferencji wychowanków odnośnie instrumentów metodycznych. W badaniu wzięło udział 170 osób, które wypełniły ankietę dotyczącą poszczególnych grup metodycznych: harcerskiej 38; starszoharcerskiej 67 osób;  wędrowniczej 65 osób.

2018

27.12.2018-20.01.2019 – uruchomienie internetowego (za pomocą platformy Harcerskiego Instytutu Badawczego) badania opinii i preferencji instruktorów odnośnie instrumentów metodycznych. W badaniu wzięło udział 771 respondentów.

15.12.2018--20.01.2019 – uruchomienie internetowego (za pomocą aplikacji HarcApp) badania zainteresowań wychowanków. W badaniu wzięło udział 6 576 respondentów.

11.12.2018 – spotkanie zdalne zespołu. Zreferowano stan przygotowań badania zainteresowań wychowanków poprzez HarcApp, badania opinii i preferencji instruktorów, a także badania opinii i preferencji zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników. Zrelacjonowano spostrzeżenia związane z udziałem instruktorki ZIM w seminarium WOSM ScoutNet/CubNet oraz ze spotkania odnośnie oznaczeń instrumentów metodycznych na mundurze.

15.11.2018 – spotkanie zdalne zespołu. Zostały podsumowane panele, które zostały przeprowadzone podczas Kuźni Idei i Rozwiązań. Przygotowano część raportu dotyczącego badań i konsultacji, które odbyły się podczas Zlotu ZHP w Gdańsku. został odświeżony pomysł prowadzenia dyskusji o reformie SIM na Forum ZHP.

27.10.2018Kuźnia Idei i Rozwiązań w Warszawie. Podczas tych konsultacji odbyły się dwa panele przygotowane przez instruktorki ZIM: odnośnie gwiazdek i stopni oraz odnośnie zbiorowych instrumentów metodycznych.

16.10.2018 – spotkanie zdalne zespołu. Podczas rozmowy szczegółowo omówiono panele, które mają odbyć się na Kuźni Idei i Rozwiązań. Również ustalono przebieg tworzenia raportu z badań przeprowadzonych na Zlocie ZHP w Gdańsku. Zostały podzielonae zadania pomiędzy chętnymi instruktorami i instruktorkami ZIM.

21-23.09.2018spotkanie zespołu w Ołtarzewie. Zostały omówione badania pilotażowe i konsultacje instruktorskie, które zostały przeprowadzone podczas Zlotu ZHP w Gdańsku. Podczas plenarnej części spotkania uczestnicy wspólnie wyjaśniali wątpliwości co do danych, dopisywali komentarze i  wypisywali do każdego z tematów wnioski i pytania. Rozpoczęto prace nad harmonogramem pracy zespołu.

21.08.2018 – spotkanie zdalne zespołu. Podziękowano osobom zaangażowanym w prowadzenie badań i konsultacji podczas Zlotu ZHP. Podzielono się osobistymi wrażeniami po zlocie członków zespołu. Zaprezentowano zadania, jakie stoją przed zespołem w najbliższym kwartale (w szczególności we wrześniu) wraz z szczegółową metodologią procesu. Dokonano podziału zadań przygotowawczych przed wrześniową odprawą ZIM. Zaprezentowano pierwszą, roboczą wizję Zlotu Kadry 2019 wraz z rolą przewidzianą dla członków ZIM.

7-15.08.2018Badania ZIM podczas Zlotu ZHP w Gdańsku. Przeprowadzono obserwację 3 gromad zuchowych, 4 drużyn harcerskich, 4 drużyn harcerzy starszych oraz 3 drużyn wędrowniczych.

Podczas Zlotu również zostały przeprowadzone 4 konsultacje, które zostały nazwane Zlotowe Kuźnie Idei. Dotyczyły one:

  • 7.08.2018 – Próba zucha, harcerza, wędrownika. Pierwszy wieczór poświęcony został próbom, jakim poddajemy dzieci i młodzież przed złożeniem Obietnicy Zucha, Przyrzeczenia Harcerskiego oraz przed wręczeniem naramiennika wędrowniczego. Jaką funkcję pełni ten instrument w systemie? Jakie są najpopularniejsze trudności w pracy z nim? Co stanowi jego najważniejszy atut? W których aspektach wychowawcy i wychowankowie najczęściej „idą na skróty”?
  • 12.08.2018 – Gwiazdki i stopnie. Drugi wieczór poświęcony został gwiazdkom zuchowym oraz stopniom harcerskim, starszoharcerskim i wędrowniczym. Jaką funkcję pełni ten instrument w systemie? Jakie są najpopularniejsze trudności w pracy z nim? Co stanowi jego najważniejszy atut? W których aspektach wychowawcy i wychowankowie najczęściej „idą na skróty”?
  • 13.08.2018 – Sprawności i uprawnienia. Trzeci wieczór poświęcony został zuchowym sprawnościom indywidualnym, sprawnościom jedno-, dwu- i trzygwiazdowym, a także uprawnieniom państwowym i sprawnościom mistrzowskim. Nie zabraknie także wątków specjalnościowych, w tym specjalnościowych sprawności i odznak. Jaką funkcję pełnią ten instrumenty w systemie? Jakie są najpopularniejsze trudności w pracy z nimi? Co stanowi ich najważniejszy atut? W których aspektach wychowawcy i wychowankowie najczęściej „idą na skróty”?
  • 14.08.2018 – Zbiorowe instrumenty metodyczne. Czwarty wieczór poświęcony został zuchowym sprawnościom zespołowym, harcerskim zadaniom zespołowym, projektom starszoharcerskim i wędrowniczym znakom służb. Jaką funkcję pełnią ten instrumenty w systemie? Jakie są najpopularniejsze trudności w pracy z nimi? Co stanowi ich najważniejszy atut? W których aspektach wychowawcy i wychowankowie najczęściej „idą na skróty”?

27.06.2018 – spotkanie zdalne zespołu, na którym omówiono stan prac w bieżących projektach. Również zostały zaprezentowane wybrane materiały i refleksje w związku z udziałem Lucyny Czechowskiej i Joanny Skupińskiej w Europejskim Forum Edukacyjnym.

21.05.2018 – spotkanie zdalne zespołu, na którym omówiono informacje z posiedzenia Komisji Rady Naczelnej ds. wspierania programowo-metodycznego. Dodatkowo zaprezentowano stan bieżących prac nad projektami oraz dodano nowe zadania do harmonogramu prac zespołu.

22.04.2018spotkanie w Warszawie, na którym Naczelniczka wręczyła mianowania członkom zespołu. Sprawdzono stan wiedzy odnośnie zdobywania instrumentów metodycznych na podstawie dotychczasowych badań oraz materiałów wcześniejszych zespołów metodycznych. Zostały przygotowane pytania do planowanych badaniach podczas Zlotu ZHP w Gdańsku. Na koniec spotkania zostały podsumowane zadania, które są w trakcie realizacji i rozdzielono nowe zadania.

23.03.2018powołanie Zespołu projektowego ds. reformy instrumentów metodycznych uchwałą Główną Kwatery ZHP.

13.03.2018 – spotkanie zdalne zespołu, na którym zostały omówione następujące tematy: szczegółowy zakres działań zespołu, zasady pracy zespołu oraz omówienie zadań jakie w najbliższym czasie stoją przed zespołem.

Zespół projektowy ds. reformy instrumentów metodycznych:

hm. Lucyna CZECHOWSKA – Chorągiew Kujawsko-Pomorska – szefowa zespołu – 30.03.2018
hm. Marcin BEDNARSKI – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
hm. Anna BINKOWSKA – Chorągiew Dolnośląska – 30.03.2018
hm. Diana CHMIELEWSKA – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
hm. Mateusz CHMIELEWSKI – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
phm. Monika CZOKAJŁO – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
phm. Aleksander DOMINICZAK – Chorągiew Wielkopolska – 30.03.2018
hm. Agnieszka FORTUNA – Chorągiew Dolnośląska – 30.03.2018
phm. Aleksandra GOLECKA – Chorągiew Gdańska – 30.03.2018
hm. Adrianna KAŁUSKA– Chorągiew Mazowiecka – 30.03.2018
hm. Karolina KORNAS – Chorągiew Gdańska – 30.03.2018
phm. Jakub LASEK – Chorągiew Opolska – 30.03.2018
hm. Paweł MARCINIAK – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
hm. Krzysztof RUDZIŃSKI – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
hm. Grzegorz SKONIECZNY – Chorągiew Białostocka – 30.03.2018
phm. Magdalena WILCZYŃSKA – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018
hm. Magdalena GÓRNA-PRUDEL – Chorągiew Śląska – 28.02.2019
hm. Michał LANDOWSKI – Chorągiew Stołeczna – 28.02.2019
hm. Anna POSPIESZNA – Chorągiew Wielkopolska – 28.02.2019
phm. Anna PRUŚ – Chorągiew Stołeczna – 28.02.2019
hm. Andrzej SAWUŁA – Chorągiew Gdańska – 28.02.2019
hm. Kinga ŻYDEK – Chorągiew Śląska – 28.02.2019
phm. Paulina BĄKOWSKA – Chorągiew Białostocka – 20.03.2019
hm. Olena BAMBROWICZ – Chorągiew Wielkopolska – 20.03.2019
phm. Joanna KARCZEWSKA – Chorągiew Gdańska – 31.10.2019
phm. Joanna WOŁOWICZ – Chorągiew Stołeczna – 31.01.2020
hm. Ryszard POLASZEWSKI – Chorągiew Wielkopolska – 28.02.2020

W pracach zespołu uczestniczyli także:

hm. Anna BINKOWSKA Chorągiew Dolnośląska – 30.03.2018 do 28.02.2020
hm. Witold PIETRUSIEWICZ – Chorągiew Stołeczna – 7.07.2019 do 31.01.2020
hm. Ewelina MICHOŃ – Chorągiew Śląska – 30.03.2018 do 31.12.2019
phm. Patrycja BIENIEK – Główna Kwatera – 28.02.2019 do 31.12.2019
hm. Justyna BIELSKA – Chorągiew Białostocka – 28.02.2019 do 31.12.2019
phm. Monika SKIBA – Chorągiew Łódzka – 28.02.2019 do 31.12.2019
phm. Monika SUCHAN – Chorągiew Łódzka – 28.02.2019 do 31.12.2019
hm. Magdalena TURBASA – Chorągiew Łódzka – 28.02.2019 do 31.12.2019
hm. Sylwia WÓJCIK – Chorągiew Krakowska – 28.02.2019 do 31.12.2019
hm. Marcelina CZEKURŁAN – Chorągiew Ziemi Lubuskiej – 28.02.2019 do 31.12.2019
hm. Artur LEMAŃSKI – Chorągiew Gdańska – 28.02.2019 do 31.12.2019
phm. Marta PALUSZYŃSKA – Chorągiew Kujawsko-Pomorska – 28.02.2019 do 31.12.2019
dr Sławomir POSTEK – 30.03.2018 do 31.10.2019
hm. Aleksandra POLESEK – Chorągiew Kielecka – 30.03.2018 do 30.09.2019
phm. Adrian ŁUKASZEWSKI – Chorągiew Gdańska – 30.03.2018 do 30.09.2019
phm. Michał BRATEK – Chorągiew Wielkopolska – 28.02.2019 do 30.09.2019
phm. Alina KUROWSKA – Chorągiew Śląska – 28.02.2019 do 30.09.2019
phm. Katarzyna ROGUSZEWSKA – Główna Kwatera – 28.02.2019 do 30.09.2019
hm. Martyna KOWACKA – Chorągiew Śląska – 30.03.2018 do 27.08.2019
hm. Julianna ZAPART – Chorągiew Dolnośląska – 28.02.2019 do 27.08.2019
hm. Aleksandra KACPROWICZ – Chorągiew Warmińsko-Mazurska – 30.03.2018 do 7.07.2019
hm. Rafał KLEPACZ – Chorągiew Mazowiecka – 30.03.2018 do 7.07.2019
hm. Rafał DERKACZ – Chorągiew Dolnośląska – 28.02.2019 do 30.04.2019
phm. Katarzyna MURAWSKA – Chorągiew Stołeczna – 30.03.2018 do 30.04.2019
phm. Małgorzata PNIEWSKA
– Chorągiew Mazowiecka – 30.11.2018 do 28.02.2019
hm. Artur GRENDZICKI – Chorągiew Kujawsko-Pomorska – 30.03.2018 do 28.02.2019
hm. Maciej SIWIAK – Chorągiew Wielkopolska – 30.03.2018 do 28.02.2019
hm. Adam MALARZ – Chorągiew Śląska – 30.03.2018 do 28.02.2019
hm. Marta WIŚNIOCH – Chorągiew Białostocka – 30.03.2018 do 28.02.2019
phm. Justyna HYŻA-CHMIELEWSKA – Chorągiew Wielkopolska – 30.03.2018 do 30.11.2018
phm. Katarzyna HORDZIEJEWICZ – Chorągiew Kielecka – 30.03.2018 do 6.11.2018
hm. Marcin DZIUBEK – Chorągiew Krakowska – 30.03.2018 do 6.11.2018
phm. Mikołaj SOKOLSKI – Chorągiew Wielkopolska – 30.03.2018 do 19.09.2018
hm. Zbigniew NOWAK – Chorągiew Wielkopolska – 30.03.2018 do 19.09.2018
hm. Sylwia WESOŁOWSKA – Chorągiew Białostocka – 30.03.2018 do 29.06.2018
hm. Paweł CHMIELEWSKI – Główna Kwatera – 30.03.2018 do 29.06.2018

Obecnie Zespół nie prowadzi konsultacji stworzonej propozycji SIM przy pomocy formularzy czy dedykowanych spotkań koncentrując się na procesie pilotażu. Niemniej jeśli któryś z instruktorów ZHP chciałby podzielić się z ZIM dłuższą wypowiedzią lub nadesłać pliki z poprawkami zapraszamy do kontaktu mailowego na adres: sim@zhp.pl. W przypadku pytań lub wątpliwości można się także kontaktować z szefową Zespołu pisząc na adres: lucyna.czechowska@gk.zhp.pl.

Pomiędzy styczniem 2020 roku a styczniem 2021 roku Zespół dalej będzie gromadził uwagi i sugestie odnośnie poprawek, a finalny projekt sformułuje dopiero w I kwartale 2021 roku.

PASSWORD RESET

Zaloguj się