Drogie harcerki, drodzy harcerze! W ramach propozycji programowej „Ekonomia jest kobietą” zachęcamy do udziału w konkursie dotyczącym odpowiedzialnej konsumpcji.

Nadchodzi tzw. czarny piątek, czyli dzień po Święcie Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych. Czy wiecie co on oznacza? Jest to święto wyprzedaży, które traktowane jest jako początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. Wiele punktów sprzedaży czynnych jest w dodatkowych godzinach, niekiedy nawet całą dobę, oferując jednodniowe okazje i zniżki. W Stanach Zjednoczonych jest to często najbardziej dochodowy dzień dla sprzedawców; w ten dzień od wielu lat zakupów dokonuje ponad 100 milionów Amerykanów. W Europie sezon świątecznych zakupów niektóre sklepy zaczynają tuż po Halloween, a w Polsce można zobaczyć wystroje świąteczne tuż po wyprzedaniu ostatnich zniczy z okazji Dnia Zadusznego.

Świętujemy zakupy – obok ducha świąt najważniejsze jest dla nas to, co dostaniemy pod choinkę lub czy trafimy z prezentami dla najbliższych. Reklamy podpowiadają co kupować, plakaty, ulotki i promocje trzymają nas jeszcze dłużej w super-, hiper- i megamarketach.

Kolejne raporty, takie jak m.in. „Młodzież 2011” pokazują, że trend „mieć, aby być” coraz mocniej się utrzymuje. Kupujemy, żeby czuć się lepiej, żeby zaimponować innym, żeby określić swój status społeczny. Kupujemy coraz więcej i coraz częściej, wszak coraz bardziej dyskusyjna jest jakość rzeczy, które psują się w niesamowitym jak dotąd tempie. Nie zastanawiamy się nad tym, jaki był realny koszt nowego gadżetu, ile zużyto do jego wyprodukowania surowców, czy ktoś, kto przy nim pracował, dostał godziwe wynagrodzenie. Pieniądze to głos wyborczy w sprawie – wydając je decydujemy o towarze, ale też dajemy przyzwolenie na to, jak i w jakich warunkach powstawał. Postarajmy się wybierać bardziej odpowiedzialnie.

Co roku w ostatnią sobotę listopada w całej Europie świętowany jest Dzień Bez Kupowania. Pomysł jest prosty: w ten jeden dzień należy powstrzymać się od jakichkolwiek zakupów. Akcja ma być formą zwrócenia uwagi na konsumpcjonizm, jakiemu oddajemy się na co dzień, zachęcić do spędzania czasu z rodziną, z przyjaciółmi, aktywnego wypoczynku i szerszego uczestnictwa w kulturze.

Zachęcamy Was by w najbliższy weekend zorganizować krótką akcję dotyczącą Dnia Bez Kupowania czy jakichkolwiek innych zagadnień dotyczących odpowiedzialnej konsumpcji. Możecie ułożyć piosenkę, zorganizować flash moba, przygotować happening albo zorganizować zbiórkę czy spotkanie o tej tematyce.

Zajrzyjcie dla inspiracji do materiałów na stronie ekonomiajestkobieta.zhp.pl. Nagrajcie 4-osobowym zespołem film o długości max. 5 min i odeślijcie go do 30 listopada do godz. 23:59 na adres [email protected] (lub poinformujcie wcześniej, jaką drogą wyślecie materiał). Zapraszamy grupy harcerzy starszych i wędrowników. Nagrodzimy 3 najlepsze filmy w każdej z grup wiekowych.

Zostało mało czasu, ale serdecznie Was zapraszamy – czekają na was praktyczne eko-upominki!