W dniach 19-21 czerwca odbyła się II odsłona gry fabularno-terenowej „Cichociemni” . Miejscem gry tak jak w tamtym roku był Harcerski Ośrodek Obozowy „Lubianka” Hufca ZHP Starachowice.

Ponad dziewięćdziesięciu uczestników podzielonych na 3 kategorie wiekowe miało okazję cofnąć się do czasów okupacji i wcielić się w przedstawicieli różnych struktur Armii Krajowej. Gra zaczęła się w piątek późnym wieczorem kiedy to uczestnicy mieli za zadanie odebrać zrzuty z Londynu. Lawirując pomiędzy licznymi niemieckimi patrolami poszczególne grupy musiały odnaleźć przeznaczone dla nich zrzuty sprzętu. Dzięki pozyskanemu ekwipunkowi mogli oni przystąpić do głównej części gry, która zaczęła się w sobotę rano. Tłem zmagań było fikcyjne miasto w którym znajdował się bazar, kawiarnia „Magnolia”, niemieckie koszary oraz zakamuflowane pomiędzy domami punkty programowe.

Na punktach można było spotkać przedstawicieli wszystkich najważniejszych komórek ówczesnego „podziemia”. Uczestnicy mogli tam spróbować swoich sił w akcjach wywiadowczych i dywersyjnych. Nie zabrało też przechwytywania meldunków wroga, szyfrów oraz podrabiania rozmaitych dokumentów i przepustek. Na każdym kroku gracze musieli uważać na niemieckie patrole, które utrudniały konspiracyjną pracę poprzez liczne kontrole i rewizje. Oprócz wspomnianego miasta w pobliskim lesie znajdowały się dwa dodatkowe punkty – Partyzancki Obóz oraz Radiostacja. Na pierwszym z nich każdy z uczestników mógł sprawdzić swoją kondycję na torze przeszkód oraz umiejętności strzeleckie. Po odpowiednim treningu urządzonym przez znajdujących się tam partyzantów gracze mieli za zadanie przeprowadzić zasadzkę na żandarmerię i dokonać jej rozbrojenia. Na punkcie z Radiostacją należało odebrać rozkazy od władz z Londynu co wymagało dużego skupienia i podstawowej znajomości alfabetu Morse’a. Młodsi z graczy zajmowali się w tym czasie telefonami polowymi i przekazywali meldunki pomiędzy partyzantami ukrytymi w lesie. W przerwie pomiędzy zadaniami można było odpocząć w przygotowanej przez Harcerski Krąg „Łysica Żubry” kawiarni bądź posilić się jedzeniem sprzedawanym na miejscowym bazarze. Dzięki pomocy grupy rekonstrukcji historycznej „Strzelcy Kresowi” z Iłży gracze mieli okazję zapoznania się z ekwipunkiem i używaną w czasach I i II wojny światowej bronią. Miłą niespodzianka dla nas była wizyta Pana Prezydenta Marka Materka, który z zaciekawieniem i podziwem oglądał zmagania małych konspiratorów.

Po zakończeniu gry nadszedł czas na podsumowanie, kiedy to wszystkie patrole zgromadziły się przy palącym się ogniu wymieniając swoje doświadczenia i prezentując przygotowane wcześniej patriotyczne piosenki. W niedzielę odbył się uroczysty apel podczas, którego poznaliśmy zwycięzców w poszczególnych kategoriach:
A oto wyniki gry :
Kategoria Cichociemni (Harcerze Starsi/Wędrownicy):
1. Patrol „Szprychy ze Składaka” z 15 Grunwaldzkiej Drużyny Harcerskiej im. „Jędrusiów” i 7 Drużyny Wędrowniczej „Summit” im. Jerzego Kukuczki
2. Patrol „Czapek” z 111 Artystycznej Drużyny Harcerskiej im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
3. Patrol 38 Starachowickiej Drużyny Harcerskiej im. Emilii Plater
Kategoria Bojowe Szkoły (Harcerze):
1. Patrol 38 Starachowickiej Drużyny Harcerskiej im. Emilii Plater
2. Patrol 11 Drużyny Harcerskiej „Czarne Wilki”
3. Patrol „WATAHA KORPS” z 100 Drużyny Harcerskiej „Wataha” im. mjr Eugeniusz Kaszyńskiego „Nurta”
Kategoria Zawiszacy (Zuchy) :
1. Patrol „Wilczki” z Gromady Zuchowej „Małe wilczki „
2. Patrol „Wiernie płomienie” z gromady Zuchowej „Leśne Skrzaty”

Gra została przeprowadzona przy wsparciu Instytutu Pamięci Narodowej oraz dofinansowaniu ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra.