Kwalifikacja jest przeznaczona dla osób posiadających doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń metodami aktywizującymi. Przez metody aktywizujące rozumiemy takie formy prowadzenia zajęć, które angażują grupę i charakteryzują się różnorodnością oraz przemiennością – nie będzie to na przykład prezentacja ani wykład, którego uczestnicy zajęć biernie wysłuchają.
Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne powinna posiadać osoba przystępująca do walidacji (czyli procesu, w którym zostaną one sprawdzone a na koniec potwierdzone certyfikatem)?
- Pozyskuje wiedzę o potrzebach szkoleniowych podmiotu zlecającego szkolenie oraz wiedzę o potrzebach rozwojowych uczestników szkolenia.
- Wspólnie z podmiotem zlecającym ustala warunki organizacyjne przeprowadzenia szkolenia.
- Zgodnie ze zdiagnozowanymi przez siebie potrzebami określa cele szkolenia i projektuje proces szkoleniowy.
- Samodzielnie tworzy konspekty zajęć i opracowuje materiały niezbędne do przeprowadzenia szkolenia.
- Przeprowadza szkolenie, umiejętnie pracując z grupą i wykorzystując przygotowane przez siebie materiały.
- Bierze odpowiedzialność za jakość przeprowadzanych przez siebie szkoleń.
- Samodzielnie planuje i przeprowadza ewaluację szkolenia, wykorzystując wnioski z ewaluacji w dalszej praktyce szkoleniowej.
- Definiuje własne potrzeby rozwojowe i stale rozwija swój warsztat szkoleniowy.
Osiągnięcie powyższych efektów uczenia się jest możliwe zarówno w systemie edukacji formalnej, jak i edukacji pozaformalnej oraz uczenia się nieformalnego. Ważne, aby zdobyć je w praktyce – prowadząc warsztaty i szkolenia dla dowolnych grup osób.
Kwalifikacją Prowadzenie szkoleń metodami aktywizującymi mogą być szczególnie zainteresowani:
- trenerzy wewnętrzni i zewnętrzni w przedsiębiorstwach, fundacjach, stowarzyszeniach
i innych organizacjach;
- instruktorzy zajmujący się prowadzeniem szkoleń w organizacjach społecznych, np. harcerskich;
- trenerzy prowadzący działalność gospodarczą;
- nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi;
- menedżerowie chcący doskonalić umiejętności trenerskie;
- pracownicy działów HR;
- animatorzy kultury i edukatorzy pracujący np. w muzeach, ośrodkach kultury i domach kultury.
Link do opisu kwalifikacji w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji