Harcerze z Chorągwi Stołecznej, promując przedsiębiorczość, od tego roku oprócz tradycyjnych puszek na datki gotówkowe, dysponować będą innowacyjnym narzędziem: serią elektronicznych puszek, dzięki którym wszyscy chętni będą mogli prosto, szybko i wygodnie przekazać datek metodą zbliżeniową – przykładając kartę płatniczą do terminalu. Designerskie puszki specjalnie dla ZHP przygotowali pro bono znani polscy graficy. Partnerem akcji jest Getin Bank, a zbiórki w marketach ruszają już w przedświąteczny weekend.

Bazując na kwestach społecznych, jako jednym z głównych źródeł dochodów, harcerze w Polsce – podobnie jak skauci w USA i na całym świecie – podążają z duchem czasów i szukają skutecznych sposobów dotarcia do darczyńców. Przez lata tradycyjnym narzędziem towarzyszącym społecznym zbiórkom (nie tylko harcerskim, ale też prowadzonym przez wszelkie inne organizacje pozarządowe) były symboliczne puszki, do których wrzucało się datki – monety lub banknoty. Tymczasem, jak pokazuje doświadczenie ostatnich lat, coraz częściej barierą w zbiórce okazuje się fakt, że potencjalni darczyńcy… nie mają przy sobie gotówki. Nawet udając się do sklepu, szczególnie w dużych miastach, coraz częściej mamy przy sobie tylko kartę płatniczą. Kto chce zbierać datki, musi więc znaleźć sposób na to jak zbierać je także bezgotówkowo. Możliwość przekazania środków przelewem bankowym jest już standardem, ale wymaga od darczyńcy większego zaangażowania niż kontakt z wolontariuszem w codziennej sytuacji. Czas więc na unowocześnienie ulicznej kwesty – najstarszego sposobu zbierania pieniędzy na cele dobroczynne.

Akcja „Zbliż wakacje” ruszyła pilotażowo w Warszawie w weekend przedświątecznych zakupów, a więc 28-29 marca w supermarkecie Simply, i potrwa aż do wakacji. Poszczególne drużyny harcerzy, zbierających w marketach pieniądze na wakacyjne wyjazdy, będą mogły korzystać już nie tylko z tradycyjnych puszek na gotówkę, ale także puszek z technologią zbliżeniową. Kupujący, którzy zechcą nagrodzić harcerzy z Chorągwi Stołecznej Związku Harcerstwa Polskiego za pomoc w pakowaniu sprawunków, będą mogli dokonać płatności kartą. W każdej z puszek, wyprodukowanych w zabawnym kształcie nawiązującego do harcerskich obozów pieńka, ukryty jest terminal. Symboliczną kwotą, jaką będzie można przekazać poprzez jedno zbliżenie karty, jest 2 złote. Oczywiście można je przekazać kilkakrotnie, a docelowo na potrzeby większych zbiórek kwota będzie mogła być zmieniona. Darczyńcy będą mogli zobaczyć w „okienku” puszki wyświetlacz terminala z kwotą płatności, a po transakcji otrzymają na miejscu standardowe drukowane potwierdzenie. Datki można przekazać także przelewem poprzez stronę www akcji: www.zblizwakacje.pl. W przyszłości puszki będą mogły zostać wykorzystane także na potrzeby innych zbiórek na cele społeczne (jak np. ostatnia zbiórka ZHP na wsparcie braterskich organizacji na Ukrainie).

Do zaprojektowania specjalnej, pierwszej edycji innowacyjnych puszek z technologią zbliżeniową dla ZHP zaproszeni zostali znani polscy graficy i designerzy. W akcję pro bono zaangażowali się m.in.: Ola Niepsuj, Jan Feliks Kallwejt, Tymek Piotrowski, Rafał Szczepaniak, Paweł Mildner, Magdalena Łapińska, Malwina Konopacka, Alek „Lis Kula” Morawski, HD. Dzięki nim powstała wyjątkowa linia zabawnych puszek pieńków o zróżnicowanym designie – każdy z projektów nawiązuje do tematyki harcerstwa.

Za technologiczną stronę projektu i przygotowanie innowacyjnych puszek odpowiada Getin Bank, pionier na rynku nowych technologii w bankowości. Partnerami akcji są Polskie ePłatności oraz Blue Media.

„Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wspólnie z ZHP tworzyć tak wyjątkowy projekt – mamy nadzieję, że uda nam się razem wypracować narzędzie, które realnie zrewolucjonizuje społeczne zbiórki i pozwoli organizacjom pozarządowym nie tylko nadążyć, ale wręcz wyprzedzić rynkowe trendy. Akcja „Zbliż wakacje”’ jest szczególnie bliska naszej filozofii. Jesteśmy polskim bankiem, stworzonym przez polskiego przedsiębiorcę organizacją, której DNA opiera się w 100% na duchu przedsiębiorczości. Wspieranie tej cechy, a szczególnie rozwijanie jej wśród młodych ludzi i na polskiej scenie pozarządowej, to wartość,  w którą od lat inwestujemy i będziemy inwestować. Jeżeli organizacji takiej jak ZHP, pełnej zapału i energii, można pomóc rozwinąć skrzydła poprzez stworzenie narzędzi technologicznych i finansowych – to projekt dla nas. W tym duchu angażujemy się także w wiele innych działań, m.in. ogólnopolskie partnerstwo z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości” – mówi Marcin Wójtowicz, Dyrektor Departamentu Marketingu Getin Banku.

Więcej na www.zblizwakacje.pl